رئیس کمیته مرز مجلس شورای اسلامی گفت: چارت فعلی مرزبانی متناسب با نیازمندی های این ستاد نمی باشد و در چارچوب قوانین گذشته است از این رو در طرح جامع مرزبانی چارت جدید متناسب با تهدیدات و شرایط فعلی امنیتی و نیاز روز کشور بروز رسانی خواهد شد.

حیدری: چارت مرزبانی تغییر می‌کند/ تقویت مرزها در اولویت قرار می گیرد

شهریار حیدری در گفتگو با قدس آنلاین در باره آخرین وضعیت بررسی طرح جامع مرزبانی در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح بالغ بر هشت سال است که در مجالس گذشته مطرح شده بود ولی هیچ موقع به سرانجام نرسید و بایگانی شده بود.

وی تصریح کرد: از این رو  این طرح را  هفته گذشته طی جلسه ای در کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور دستگاه ها و سازمان های مرتبط با این موضوع مطرح کردیم و برخی از این دستگاه ها نظرات و نکاتی در باره این طرح داشتند از این رو مقرر شد نکات اصلاحی خود را طی دو هفته به این کمیته ارسال کنند تا بعد از بررسی نهایی این طرح در کمیته مرز مجلس با در نظرگرفتن نکات اصلاحی دستگاه ها ، سپس موضوع در کمیسیون امنیت ملی برای تصمیم گیری و ارسال به صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

نماینده قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح به دنبال تقویت مرزبانی است زیرا مرزبانی یک پلیس تخصصی و صرفا وظیفه حراست و نگهبانی از مرزها را دارد از طرفی چارتی که اکنون برای مرزبانی تعریف شده است متناسب با نیازمندی های مرزبانی نمی باشد و در چارچوب قوانین گذشته است از این رو در طرح جامع مرزبانی چارت جدید متناسب با تهدیدات و شرایط فعلی امنیتی و نیاز روز کشور بروز رسانی خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه این طرح به تقویت امنیت پایدار در مرزها کمک زیادی خواهد کرد ، ادامه داد : از جمله موارد دیگری که این طرح دنبال می کند می توان به تقویت سیاست گذاری مرزبانی ، اصلاح ساختار مرزبانی ، ارتقاء تجهیزات و نیروی انسانی ، هوشمندسازی مرزها با هدف اشراف مرزبانی بر امنیت مرزها و افزایش اعتبارات و بودجه مرزبانی اشاره کرد.

جدایی مرزبانی ایران از نیروی انتظامی 'تکذیب شد' - BBC News فارسی

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر هر اعتباری که با عنوان مرزبانی تخصیص داده می شود دستگاه های مختلف از آن بهره مند می شوند و مقدار ناچیزی از این بودجه در جهت هدف اصلی مرزبانی هزینه می شود.

وی در باره اینکه آیا امیدی به تصویب این طرح در مجلس یازدهم هست نیز تصریح کرد: این طرح جزو طرح های اولویت دار و ضروری مجلس محسوب می شود از این رو تلاش خواهیم کرد در این مجلس به نتیجه برسد و انتظار است که تا پایان سال جاری در مجلس به تصویب رسد.

حیدری افزود: در این طرح همچنین تشکیل شورای عالی مرز نیز پیش بینی شده است و پیشنهاد ما این است که رئیس جمهور یا معاون اول وی ، ریاست این شورا را عهده دار باشد واعضای این شورای عالی هم نهادهای مختلفی نظیر سازمان برنامه و بودجه، ستادکل نیروهای مسلح، وزرای اطلاعات ، کشور، دفاع و امورخارجه و دبیری این شورا نیز برعهده مرزبانی فراجا می باشد.

وی در پاسخ به این موضوع که برخی دشمنان ایران در حال حاضر مساله تجزیه و جابه جایی نقاط مرزی ایران را مطرح می کنند این طرح چه تاثیری بر استحکام و قوای مرزها خواهد داشت نیز بیان کرد: ایران به همراه چین و روسیه جزو سه کشور دارای مرزهای طولانی می باشد، از طرفی برخی همسایه های ایران با نا امنی هایی دست و پنجه نرم می کنند و حتی مرز کشورهایی نظیر عراق و افغانستان توسط جمهوری اسلامی ایران اداره می شود به طوری که انها فقط دارای یک پایگاه در مرزها هستند اما ایران چندین پاسگاه در این نقاط دارد از این رو باید مرزها را از جنبه های گوناگون به سرعت تقویت کرد تا با مشکلات و مسائل پیش بینی نشده کمتری در این مناطق مواجه شویم. بنابراین از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که هرچه سریعتر این طرح را به تصویب برساند.

خبرنگار: رضاطلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.