۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 830566

استاد دانشگاه و فعال حوزه تعلیم و تربیت در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: موسسات آموزشی توانایی پرورش دانش آموز نخبه ندارند و در واقع تبلیغات کاذب است که این موسسات را کارآمد و مؤثر جلوه می دهد.

جولان موسسات آموزشی در نبود نظارت

جدیدی نژاد افزود: در این که موسسات آموزشی دلالی می کنند شکی نیست اما مسئله این است که در قانون هم وقتی فردی مال دزدی را خریداری می کند جرمش بیش از کسی است که مرتکب آن سرقت شده چراکه براساس قانون آن شخص خریدار، زمینه سرقت را فراهم کرده و شریک جرم است، بنابراین استقبال نابجای خانواده ها و دانش آموزان از این موسسات، زمینه دلالی آنان را به وجود آورده و گسترش داده است.

این فعال حوزه تعلیم و تربیت ادامه داد: دانش آموزی که ۱۲سال درس خوانده و پس از این همه سال، نگاهش برای آینده و کسب درآمد صرفا پزشک شدن است و برای رشته های دیگر آینده ای متصور نیست، چنانچه با این حجم از رقابت ناسالم، پزشکی قبول نشود سرخورده شده و نمی تواند به فرض مثال یک پرستار خوب یا معلم موفقی باشد.

وی خاطرنشان کرد: پذیرش پزشکی در کشور ما ۵ هزار نفر است و تعداد شرکت کننده های کنکور تجربی بالغ بر ۶۰۰هزار نفر. واضح است که با این شدت و حدت رقابت، حدود ۵۵۰هزار نفر سرخورده شده و در این میان موسسات آموزشی شروع به دلالی می کنند چنانکه جهان بینی نادرست خانواده ها و دانش آموزان وابستگی به یک رشته تحصیلی خاص می تواند به دلالی موسسات دامن بزند.

این استاد دانشگاه درخصوص قیمت انواع کتاب های کمک آموزشی با ذکر مثالی در این باره گفت: قیمت یک کتاب ۴۰۰صفحه ای دانشگاهی با جلد رنگی و کیفیت چاپ عالی حدود ۱۲۰هزار تومان است این در حالی است که یک کتاب کنکوری ۴۰۰صفحه ای، بین ۲۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان قیمت دارد که این تفاوت قیمت تنها به دلیل نبود نهادی برای قیمت گذاری کتاب است و چه بسا زمینه جولان موسسات را فراهم می کند.

جولان موسسات آموزشی در نبود نظارت

جدیدی نژاد تأکید کرد: نگاه خانواده ها و دانش آموزان باید تغییر کند و خانواده ها برای فرزندشان جهان بینی ایجاد کنند به این معنی که در سال های پایه یعنی ابتدایی تا ورود به دبیرستان(متوسطه دوم) کمک کنند تا فرزندشان به شناخت درستی از زندگی برسد و بداند از زندگی چه می خواهد.

این فعال حوزه تعلیم و تربیت ادامه داد: چه خوب است دانش آموزان بدانند با داشتن آگاهی نسبت به رشته ها و شغل های متفاوت، می توان فرد موفقی بود.

وی گفت: چنانچه نگاهی واقع بینانه به رقابت ها داشته باشیم متوجه خواهیم شد که موسسات آموزشی، توانایی پرورش دانش آموز نخبه را ندارند و در واقع تبلیغات کاذب است که آنان را مؤثر و کارآمد جلوه می دهد و در صورتی که قرار باشد این موسسات واقعیت را بازگو کنند باید تعداد دانش آموزان ناموفق و موفق خود را اعلام کنند. اینجاست که متوجه خواهیم شد چندهزارم درصد از افراد توانسته اند توسط این موسسات به موفقیت برسند. البته ناگفته نماند حتی اگر ضعیف ترین موسسات آموزشی را در نظر بگیرید خدمات مفید هم دارند اما چنانچه خدمات شان را در کفه ترازو قرار دهیم خواهیم دید که ضررش بیش از سود و منفعت آن است و در واقع کاری که این گونه موسسات انجام می دهند ذاتا فعالیت بیهوده نیست اما جو رایج در کشور دانش آموزان را به سمت رقابت ناسالم سوق داده و در این بین فساد و دلالی موسسات را گسترش داده است.

این استاد دانشگاه و فعال حوزه تعلیم و تربیت گفت: هر صنفی در کشور اتحادیه ای مربوط به خود دارد اما در حوزه آموزش، اتحادیه نداریم و چنانچه فردی بخواهد معلم کنکور شود اتحادیه، نظارت و رصدی وجود ندارد در صورتی که افراد حتی برای فعالیت سوپرمارکتی باید سوابق خود را به اتحادیه مربوطه ارائه داده تا مورد بررسی و تأیید قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از سایت های آموزش آنلاین، بدون هیچ رویکرد آموزشی، خدمات ارائه می کنند و دلیلش این است که هیچ ارگانی از جمله آموزش و پرورش زیر بار صدور مجوز برای اینگونه موسسات نرفته و نهایتا صاحبان این سایت ها «اینماد» می گیرند، بدون اینکه نظارتی بر فعالیت و کیفیت آموزش آنان وجود داشته باشد.

خبرنگار: عفت زارع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.