روز گذشته شاهد بودیم که سکه به یکباره قیمت تاریخی خود را شکست و وارد کانال ۱۷ میلیون تومان شد، نرخی که تاکنون شاهد آن نبودیم و گویای حدود دو میلیون تومان حباب است.

چرا سکه ۱۷ میلیون تومان شد؛ منتظر افزایش مجدد طلا باشیم؟

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته شاهد بودیم که سکه به یکباره نرخ تاریخی خود را شکست و ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت خورد.

فعالان بازار سرمایه معتقدند که در پیش گرفتن سیاست دستوری، التهابات موجود در بازار، به نتیجه نرسیدن برجام و قیمت‌های جهانی؛ بازارهای مالی را متاثر کرده و به همین دلیل شاهدیم که سکه وارد کانال ۱۷ میلیون تومانی شد.

در حال حاضر سکه بازار آرامی را نسبت به یکی- دو روز اخیر تجربه می‌کند؛ اما همچنان دارای حباب بالایی است و بازار با افزایش تقاضا مواجه است.

براساس گفته فعالین بازار، هم طلای ۱۸ عیار و هم آب شده و سکه دارای، حباب هستند به طوری که حباب سکه در حال حاضر حدود دو میلیون تومان است، هرچند که نسبت به یک ماه گذشته این حباب کمتر شده؛ اما بازهم بسیار زیاد است.

در حال حاضر سکه ۲ میلیون تومان ححباب دارد

محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین، درخصوص افزایش یکباره قیمت سکه طی روز گذشته و رسیدن به کانال ۱۷ میلیون تومانی، ابراز کرد: این اتفاق درخصوص طلا و ارز اتفاقی تکراری است و نه تنها در ایران که در دیگر کشورها هم ما شاهد این نوسانات قیمتی هستیم.

وی با بیان اینکه قیمت طلا از دو عامل نرخ ارز و انس جهانی تبعیت می‌کند، ادامه داد: در هفته گذشته قیمت طلا در بازار جهانی نوسان زیادی داشته است به طوری که روز گذشته انس طلا ۱۰ دلار با افزایش نرخ همراه بود، از طرف دیگر دلار هم به دلایل سیاسی و اقتصادی از ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۶ هزار تومان رسید که همین افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ دلار به انضمام تقاضای کاذبی که در بازار وجود داشت، افزایش قیمت سکه را سبب شد.

این کارشناس بازار سکه به انتشار اوراق قرضه سکه توسط بانک مرکزی طی روزهای اخیر اشاره و ضمن مثبت خواندن تاثیر آن بر بازار طلا، تصریح کرد: واگذاری اوراق قرضه توسط بانک مرکزی با استقبال مردم مواجه و همین عامل، منجر به کاهش حباب سکه و از طرفی ایجاد تعادل در این بازار شد.

کشتی آرای اضافه کرد: اما از روز شنبه هفته جاری به دلیل تمام شدن عرضه اوراق قرضه، تقاضا در بازار فیزیکی افزایش یافت و به یک باره شاهد سکه ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی شدیم.

وی افزود: از عصر روز گذشته مجددا قیمت ارز و انس جهانی با تعدیل همراه شد و ما امروز شاهد کاهش ۱۰ دلاری قیمت انس بودیم که همین امر باعث شد دلار به کانال ۳۵ هزار تومان بازگردد و در مقابل هم سکه کاهش قیمت را تجربه کند.

این کارشناس بازار طلا ضمن اشاره به اینکه حباب سکه در حال حاضر دو میلیون تومان است، تصریح کرد: ماه گذشته این حباب دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که انتشار اوراق قرضه باعث شد از این میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاسته و حباب سکه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شود؛ اما طی دو روز اخیر بار دیگر حباب سکه افزایش یافت.

بازار فعلا ثبات دارد

کشتی آرای با بیان اینکه مردم یک سری سرمایه‌های خرد دارند که باتوجه به میزان آن، بازارهای متفاوتی را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند، خاطرنشان کرد: سکه، ارز و بورس از جمله این بازارها هستند که چنانچه بانک مرکزی بتواند به درستی مدیریت کند، با همان سیاست عرضه اوراق قرضه می‌تواند این سرمایه‌ها را در اختیار گیرد.

وی در پایان به پیش‌بینی بازار پرداخت و گفت: به طور کلی پس از هر بار افزایش شدید قیمتی با ثبات در بازار مواجه هستیم، بنابراین پیش‌بینی می‌کنم که فعلا در بازار ثبات برقرار باشد و ما شاهد تحولی نباشیم.

شرایط مبهم در چشم انداز سیاسی کشور عامل سکه ۱۷ میلیون تومانی

همچنین هاتف سیدپور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ما به سوءمدیریت بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و سکه اشاره و تصریح کرد: شرایط مبهم در چشم انداز سیاسی کشور در حوزه برجام یکی از مهمترین دلایلی است که سبب شده وضعیت بازار ارز و به تبع آن سکه به این سمت برود.

وی با اشاره به این نکته که افرادی که معتقدند برجام تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد، نگاه صحیحی ندارند، گفت: شاید دولت و کارشناسان فکر کنند که بهتر است برجام تاثیری بر اقتصاد نداشته باشد؛ اما واقعیت این است که در کف بازار فعالان اقتصادی برای این حرف اعتبار اجرایی قائل نیستند.

سیدپور ادامه داد: چنانچه به این نکته توجه نکنیم منابع ملی و درآمدی کشور از ناحیه فروش نفت با چالش مواجه است و با این اتفاقات محتمل است که نرخ ارز افزایشی شود و زمانی که بازار از افزایش نرخ ارز نگران باشد، طبیعتا این نگرانی بر روی بازار سکه هم اثر می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نگاه مدیران بانک مرکزی در طول دو دهه گذشته کنترل نرخ ارز بوده است و نه طلا، افزود: فعالان بازار هم این نکته را متوجه شدند، بنابراین به جای افزایش در نرخ ارز، نرخ طلا را افزایش می‌دهند و اتفاقی که رخ می‌دهد این است که امروز سکه به دلار ایران، سیگنال نرخ ۴۰ هزار تومانی می‌دهد.

وی تاکید کرد: دیروز که سکه در بازار ایران معامله شد، قیمت دلاری آن ۴۱ هزار و ۲۵۳ تومان بود؛ اما دلار در بازار واقعی ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان قیمت‌گذاری شد و این یعنی سکه پیش‌خور می‌کند آن چیزی را که مدیران از آن غفلت می‌کنند.

سیدپور به جریان تاریخی این نوع مدیریت اشاره و خاطرنشان کرد: در طول دو دهه گذشته این روند مدام تکرار شده به طوری که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ شاهد بالا رفتن نرخ طلا بودیم در صورتی که ارز در یک کانال باقی مانده بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه سخنان خود به عرضه اوراق قرضه و تاثیر آن بر بازار اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها، راهکار اصلی نیست. دولت بایستی اقدام به کنترل نقدینگی و تغییر چشم اندازی سیاسی خود کند تا شاهد بازار باثباتی در حوزه ارز و طلا باشیم.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.