حدود سه روز پیش طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی به تصویب مجلس رسید و حالا باید دید که پس از تایید شورای نگهبان چه مدت زمان می‌برد که کارگران بیمه شوند.

حدود ۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی در لیست انتظار بیمه/ طی چند سال کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند؟

به گزارش قدس آنلاین، روز ۶ آذرماه سال جاری نمایندگان مجلس با ۱۷۴ رأی موافق، هفت رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نفر حاضر در جلسه با طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی موافقت کردند.

به گفته فعالین حوزه کارگری این طرح پس از حدود سه سال کش‌وقوس به تصویب رسید و در صورت تایید شورای نگهبان گامی مثبت در حوزه رفع مشکل بیمه کارگران ساختمانی برداشته می‌شود.

اما به گفته‌ اکبر شوکت، رئیس کانون کارگران ساختمانی آنچه که در مجلس به تصویب رسیده با طرح اولیه‌ای که به مجلس رفت تفاوت دارد به طوری که در طرحی که به تصویب مجلس رسیده ضریب تعیین شده برای پرداخت حق بیمه از یک تا ۱۰ درصد حداقل حقوق قانون کار برای هر متر مربع پروانه صادر شده، به یک تا چهار درصد حداقل حقوق قانون کار تغییر یافته است که این امر پایداری منابع تامین اجتماعی را با مشکل مواجه می‌کند.

۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه هستند

اکبر شوکت، رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور وجود دارد، ابراز کرد: البته کارگری ساختمان به دلیل اینکه شغلی سخت و زیان آور است هرساله شاهد هستیم که تعدادی از نیروها خارج و تعدادی دیگر وارد این چرخه می‌شوند؛ اما به طور کلی حدود یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی فعال در کشور داریم که از این تعداد حدود ۶۵۰ هزار نفر بیمه شده‌اند.

تیغ کمبود منابع تامین اجتماعی بر گلوی کارگران ساختمانی

وی ادامه داد: البته تعداد بیمه شده‌ها به حدود یک میلیون نفر هم رسیده بود؛ اما به دلیل کمبود منابع مالی، طی دو سال گذشته شماری از بیمه شده‌ها حذف شدند، البته در گذشته از طریق سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی حدود ۲۵۰ هزار نفر از نیروهایی که کارگر ساختمانی نبودند از چتر بیمه‌ای خارج شدند که به جای آنان ۱۵۰ هزار کارگر واقعی زیر چتر بیمه‌ای قرار گرفتند.

قطع بیمه ۲۵۰ هزار کارگر طی دو سال اخیر

شوکت با اشاره به اینکه پس از فوت مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی، توجه به شرکای اجتماعی و همچنین توجه به سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی که مصوب شورای قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی بود کمرنگ شد، ابراز کرد: به خصوص طی دو سال گذشته به دلیل کمبود منابع و بهانه‌های مختلف، بیمه حدود ۲۵۰ هزار نفر قطع شد که بسیاری از این افراد کارگر واقعی بودند و در مقابل حتی یک نفر هم جایگزین نشد.

رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور ضمن بیان اینکه امید است با مصوبه مجلس شورای اسلامی در حوزه بیمه کارگران ساختمانی اتفاقی مثبت را شاهد باشیم، تصریح کرد: البته آنچه که مورد توجه فعالین حوزه کارگری بود در صحن علنی مجلس اتفاق نیفتاد؛ پیشنهاد تشکل‌های ساختمانی این بود که به ازای هر متر مربع یک تا ۱۰ درصد حداقل حقوق قانون کار اخذ شود به طوری که یک تا دو درصد از نقاط ضعیف شهری به ازای هر متر مربعی پروانه ساختمانی و در نقاط برخوردار شهری هم درصدی بالاتر از این میزان دریافت شود؛ اما در مجلس طرحی مصوب شد که عملا با روح عدالت هم مغایرت دارد.

وی افزود: طبق آنچه که در مجلس مصوب شده چهار درصد حداقل حقوق قانون کار به ازای هر متر مربع پروانه ساختمانی که در نقاط شهری صادر می‌شود، دریافت خواهد شد و این یعنی از تمام نقاط شهری درصدی مشخص دریافت می‌شود.

شوکت با تاکید بر اینکه آنچه که در مجلس مصوب شده امنیت و پایداری این قانون را با خطر مواجه می‌کند، تصریح کرد: امیدواریم نمایندگان که اقدام به تصویب این قانون کردند، خود در جهت پایداری قانون کوشا باشند.

رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور تاکید کرد: آنچه که طی این سال‌ها باعث شده، سازمان تامین اجتماعی از بیمه کارگران ساختمانی سرباز زند، عدم تامین منابع مالی بوده و ما تصور می‌کنیم که تصویب قانون به این صورت، پایداری منابع را با خطر مواجه می‌کند.

حدود ۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی در صف انتظار بیمه

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۵۰ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند که برخی از این افراد ۶ تا هفت سال است که در انتظارند، خاطرنشان کرد: چنانچه تامین اجتماعی از این حالت تدافعی و پیله‌ای که دور خود تنیده و از فاصله زیادی که با شرکای اجتماعی و تشکل‌های کارگری دارد، خارج شود خواهیم توانست این مصوبه مجلس را اجرایی کنیم.

شوکت به وجود مافیای ساخت و ساز اشاره کرد و گفت: متاسفانه این مافیا به دلیل قدرت و ثروتی که دارند باعث شدند تصویب این مصوبه حدود سه سال زمان ببرد به طوری که بار سومی بود که این قانون در شرف برگشت به صحن علنی مجلس بود؛ اما خوشبختانه به تصویب رسید و چنانچه در شورای نگهبان هم تایید شود جلسات خود با سازمان تامین اجتماعی را آغاز می‌کنیم و پس از آن چنانچه عزم سازمان جدی باشد حدود یک تا یک سال و نیم زمان می‌برد تا ما تمامی این ۶۵۰ هزار نفر را بیمه کنیم.

رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور یادآور شد: البته تشکل‌های کارگری پیش از این ثابت کردند که توان انجام چنین کارهایی را دارند به طوری که تشکل‌های ما در گذشته اقدام به توزیع دو میلیون و ۶۰۰ هزار برگه سهام عدالت در بازه زمانی دو تا سه ماهه بین کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان کردند که نشان از ظرفیت بالای تشکل‌های کارگری دارد.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.