الهام امین، نویسنده، در گفت‌وگو با قدس آنلاین مطرح کرد: عقیله تنها کتابی است که با زبان داستان به تمام ابعاد زندگی حضرت زینب (س) می‌پردازد. 

درباره رمانی از زندگانی عقیله بنی‌هاشم/ گفت‌وگو با نویسنده بهترین کتاب سال خراسان 

به گزارش قدس آنلاین، حضرت زینب (س‌) از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام و اهل بیت (ع) است که متاسفانه در میان آثار هنرمندان حضور کمرنگی دارند. زندگی پرفراز و نشیب حضرت و حضور ایشان در برهه‌های حساس تاریخی، ظرفیت زیادی برای پرداخت هنری و توجهی ویژه‌تر دارد. کتاب عقیله از معدود آثاری است که به زبان داستان، به زندگی این حضرت پرداخته و مخاطب را با خود همراه می‌کند. کتابی که با استقبال خوب منتقدان و مخاطبان نیز مواجه شد و توانست جایزه کتاب سال استانی را نیز به خود اختصاص دهد. به این بهانه با الهام امین، نویسنده این کتاب گفت‌وگویی داشتیم.

امین درمورد سوژه این کتاب و چرایی انتخاب آن گفت: من به شخصه به تاریخ اسلام علاقه مند هستم، اما چند سال پیش کتابی درمورد حضرت به دستم رسید که بعد از خواندن آن متوجه شدم اطلاعات جامعه از حضرت زینب(س) بسیار محدود و تک بعدی است و صرفا به وقایع عاشورا محدود می‌شود؛ درحالی که ایشان شخصیت بسیار جامعی دارند و ما از آن غافل هستیم. از آنجایی که در حوزه نوشتن هم توانایی داشتم، تصمیم گرفتم به سراغ این موضوع بروم.

وی ادامه داد: کتاب تمام دوران زندگی ایشان را در 5 فصل دربرمی‌گیرد؛ کودکی، زندگی با پدر، دوران امامت امام حسن (ع) ، امامت امام حسین(ع) و فصل پایانی که به وفات ایشان می‌رسد. علاوه بر این سعی کردم تمام جنبه‌های شخصیتی ایشان، یعنی هرانچه که در تاریخ هست را در کتاب بگنجانم؛ شخصیت سیاسی، اجتماعی، علمی و حضور ایشان در خانواده، در این کتاب در قالب رمان بیان شده است.

نویسنده کتاب عقیله درخصوص استقبال مردم از این کتاب گفت: استقبال مردم را تا حد زیادی حاصل نظر ویژه و لطف خود حضرت زینب (س) می‌دانم؛ چراکه در تصور خودم هم نبود که این کتاب تا این حد مورد استقبال قرار بگیرد. اما علاوه بر این، فکر می‌کنم چند اتفاق دیگر هم موجب شد تا این کتاب، کتاب موفقی باشد؛ این کتاب با قلم داستانی و روایتی فاخر ادبی نوشته شده، همچنین تا حد زیادی مبتنی بر پژوهش‌های تاریخی است و تمام جنبه‌های زندگی حضرت زینب را در برگرفته ‌است. به همین خاطر فکر می‌کنم مخاطب به خوبی با آن ارتباط برقرار کرده است. ضمن اینکه در حوزه زندگی حضرت زینب‌ ‌(س) ، تا قبل از انتشار این کتاب، کتاب مشابهی نداشتیم و آثار مکتوب صرفا به چند کتاب تاریخ محدود می‌شدند. کتاب‌های داستانی هم صرفا به یک دوره خاص از زندگی ایشان، یعنی واقعه عاشورا، می‌پرداختند. اما همانطور که گفتم، کتابی که هم تاریخی باشد و هم به زبان داستان روایت شده باشد نداشتیم و همین مساله هم برای مخاطب تازگی داشت.

وی درمورد پژوهش‌های تاریخی صورت گرفته برای نوشتن این رمان گفت: ابتدا باید بگویم که من تخصصی در تاریخ نداشتم و صرفا علاقه مند به این حوزه بودم، اما در این زمینه از راهنمایی‌های استاد محمدحسین رجبی دوانی بسیار استفاده کردم. ایشان هم در منبع شناسی و هم در ویراستاری تاریخی کمک زیادی کردند. چندبار کتاب را خواندند و هربار نکاتی را در حوزه تاریخ ذکر می‌کردند که قابل تامل بود. بنابراین سعی بر این بود که به تاریخ وفادار باشم. اما رمان و داستان هم ویژگی‌های خودش را دارد و از طرفی جزئیات زندگی حضرت نیز چندان در تاریخ ذکر نشده است؛ از این رو در برخی موارد مجبور بودم از اتفاقات تخیلی برای پیوند دادن بین وقایع استفاده کنم؛ اما این وقایع تخیلی هم زیر نظر استاد رجبی دوانی شکل گرفت تا تناقضی با تاریخ نداشته باشد.

امین در پایان مطرح کرد: در نظر دارم نوشتن در این حوزه را ادامه بدهم و قصد دارم بعد از این درمورد زنان صدراسلام بنویسم. انشالله کتاب بعدی در مورد حضرت فاطمه بنت اسد (س) خواهد بود که پژوهش آن‌ را نیز شروع کردم.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.