سرپرست مدیریت امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد کم هزینه ترین راه دفع امعا و احشا را چاه بیمارستان‌ها می‌داند و می‌گوید: هزینه ای که آرامستان‌ها می‌گیرند گاها مبالغ بالایی است، البته همه بیمارستان‌ها نمی‌توانند چاه داشته باشند.

بیمارستان‌ها: دفن گران است/ هزینه هر تابوت امعا و احشا ۷ میلیون و ٨١۶ هزار تومان

به گزارش قدس خراسان آنلاین، دفن اعضاء بدن قطع شده و امعاء و احشاء انسانی که در بیمارستان‌ها به وجود می آید از جمله مسائل مهم در حوزه بهداشت محیط زیست است. شیوه های دفع این باقی مانده ها در اکثر دنیا به دو صورت دفن یا سوزاندن است که براساس دین و شرایط اقلیمی و بهداشتی، شیوه دفع متناسب مشخص می شود.


نحوه دفع باقی مانده های انسانی از این نظر مهم است که فرآیند دفع آنها اگر طبق پروتکل های بهداشتی نباشد با توجه به اینکه غالبا بخشی از یک بیماری انسانی را دل خود دارد، ممکن است منبع آلودگی‌های زیست محیطی باشد.


محیط زیست ناظر اصلی دفع امعا و احشای انسانی


براساس ماده ۱۱ قانون دفع پسماند سازمان ناظر بر کلیه امور دفع پسماندها سازمان محیط زیست است.

رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درباره پروتکل مدنظر سازمان محیط زیست در دفع اعضای بدن و امعا و احشا می گوید: در دفع امعا و احشا لازم است این اعضاء از جمله جفت جنین در چاه مخصوصی که برای این کار در بیمارستان ها در نظر گرفته می شود، تخلیه و آهک زنی انجام شود.


صادق زمانی ادامه می‌دهد: همچنین سایر بافت‌ها، شامل اندام‌های جدا شده و یا جنین مرده نیز باید جهت دفن در آرامستان ها تحویل شوند. به هیچ عنوان این اعضا نباید وارد دستگاه اتوکلاو شوند و این امر ممنوع است.
(اتوکلاو وسیله ای برای استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا با استفاده از بخار آب است.)


دفع امعا و احشا در بیمارستان‌های مشهد به چه صورت است؟


سرپرست مدیریت امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: در همه بیمارستان ها اعضای بدن قطع شده، طبق پروتکل‌های خاص جهت دفن شرعی به آرامستان‌ها یا شهرداری تحویل می‌شود.


رضا وثوقی مقدم با اشاره به سه روش دفع امعا و احشا ادامه می دهد: یکی از راه‌ها، دفن در چاهی در خود بیمارستان، تحویل امعا و احشا به شهرداری و دفن در آرامستان و سومین روش، سوزاندن در زباله سوز در خارج از بیمارستان است.


وی به هزینه بر بودن دفع امعاء و احشاء اشاره و عنوان می کند: کم هزینه ترین راه برای بیمارستان‌ها، داشتن چاه دفن در داخل بیمارستان است. هزینه ای که آرامستان ها می‌گیرند گاها مبالغ بالایی است و با توجه به بار مالی که برای بیمارستان ایجاد می‌کند، شیوه دفن در چاه مقرون به صرفه‌تر است.


بیمارستان‌های خراسان رضوی فاقد زباله سوز برای امعا و احشا هستند


سرپرست مدیریت امور بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار می کند: در بیمارستان‌های سطح خراسان رضوی دستگاه زباله سوز برای سوزاندن امعا و احشا از جمله جفت جنین نداریم و دستگاهی مانند اتوکلاو قابلیت سوزاندن ندارد. بعضی از بیمارستان ها از جمله بیمارستان هاشمی نژاد چاه دارند و طبق دستورالعمل با ضوابط بهداشتی جفت جنین دفن می‌شود. تعداد محدودی از بیمارستان‌ها با توجه به ساختاری که دارند یا ممکن است سطح آب های زیر زمینی اجازه ندهد، چاه دفن ندارند و بعد از فریز کردن در قالب قراردادهایی که با آرامستان ها و شهرداری دارند امعا و احشا را برای دفن طبق ضوابط بهداشتی تحویل می دهند.

او تاکید می‌کند: تمام موارد دفن طبق ضوابط مدیریت پسماند اتفاق می افتد و با توجه به رعایت این موارد پیش بینی اینکه آلودگی زیست محیطی ایجاد نشود، شده است.


آرامستان‌ها، جایی که دست‌ها و پاها آرام می گیرند


مدیرعامل سازمان فردوس های مشهد با بیان اینکه سازمان آرامستان ها با بیمارستان ها و پزشک قانونی تفاهم نامه ای دارد که امعا و احشا براساس آن جمع آوری می شود، می‌گوید: اعضای قطع شده بعد از جمع شدن در بیمارستان با رعایت پروتکل‌ها به آرامستان‌ها منتقل می شود و برای دفن آنها کلیه مراحل شرعی مانند متوفی صورت می‌گیرد و این اعضاء و امعا و احشا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرعی در قسمتی از آرامستان که قبلا مشخص شده، دفن می‌شوند.


مهدی علی‌آبادی عنوان می‌کند: تنها تفاوت دفن امعا و احشا با متوفی و اعضای بدن این است که در این فرآیند تغسیل نداریم.


وی درباره نحوه محاسبه هزینه دفن امحاء و احشاء توضیح می‌دهد: کلیه هزینه‌های دریافتی در آرامستان ها از جمله نرخ دفن امعا و احشا مصوب شورای اسلامی شهر است و بر اساس این مصوبه هزینه ای کمتر یا بیشتر از بیمارستان ها دریافت نمی شود.

واحد محاسبه دریافت هزینه برای دفن امعا و احشا حجم یک تابوت است که نرخ مصوب برای سال ١۴٠١، هفت میلیون و ٨١۶ هزار تومان برای هر تابوت از امعا و احشا توسط شورای اسلامی شهر مشهد تعیین شده است.


گزارش: طاهره فجرداودلی


انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.