مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی از آغاز طرح حمایتی کشت آبی گندم در استان خبرداد و گفت: در سال جاری بر اساس سیاست‌های سطح ملی و استانی، تا حد امکان تمامی سطح کشت گندم آبی استان در غالب طرح کشاورزی ابی قراردادی قرار می گیرد که این سطح بالغ بر ۱۲۷هزار و۶۰۰ هکتار است.

طرح حمایتی خرید کشت آبی گندم از کشاورزان در خراسان رضوی آغاز شد

به گزارش قدس خراسان آنلاین، وحید رضا فریدونی در نشست خبری صبح امروز ۲۰ آذرماه درباره طرح حمایتی کشت آبی گندم در استان اظهار کرد: مبحث تولید و خودا تکایی در حوزه گندم یک بحث راهبردی و استراتژیک است. در بحث کشت قراردادی گندم آبی دولت سیاست‌های حمایتی خود را دارد.

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه، گندم دیم در سال جاری مشمول این طرح نیست تصریح کرد: نگاه این سیاست ارتقاء وضعیت تولید به لحاظ کمی و همچنین استفاده حداکثری از کودها در زمین‌های کشاورزی و رسیدن به یک الگوی پایدار در کشت و الگوی پایدار در حوزه خود کفایی گندم است.

به گفته وی در سال جاری بر اساس سیاست‌های سطح ملی و استانی، تا حد امکان تمامی سطح کشت گندم آبی استان در غالب طرح کشاورزی ابی قراردادی قرار گیرد که این سطح بالغ بر ۱۲۷هزار و۶۰۰ هکتار است.

فریدونی درباره جایگاه استان در میزان تولید تصریح کرد: در سال گذشته ما مجموعا افزون بر ۳۵۰هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری کردیم که افزون بر ۴هزار میلیارد تومان پول گندم پرداخت شد.

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: برخی از سال‌ها استان حتی میزان خرید گندم آن بیشتر ۸۰۰هزار تن بوده است که نشان دهنده جایگاه استان در خرید تضمینی است. و بر همین اساس استان خراسان رضوی رتبه پنجم در خرید گندم داشتیم که افزون بر ۲۴۰درصد رشد در خرید گندم نسبت به سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: همچنین ۳۵۵هزار ۱۷۲ تن خرید کل استان بوده است و گندم در غالب۴۵هزار و۶۶۲ محموله تحویل مراکز شده است که از۱۷هزار و۶۹۳ کشاورز تحویل خریداری شده است. در همین راستا مبلغ ۴هزار ۹۹میلیارد تومان به کشاورزان استان به عنوان وجوه گندم پرداخت شده است. تمامی کشاورزان که پهنه کشت آبی دارند از این طرح می‌توانند استفاده کنند اعم از اینکه زمینشان کشت شده و با هنوز کشت نشده است. در این طرح قرار است یارانه کود برای کودهای فسفات و پتاسه، همچنین یارانه حمل گندم در فصل خرید کمک شود. همچنین مقرر شده ۵۰ درصد هزینه این کودها توسط دولت در ابتدا قرارداد پرداخت شود و پس از اتمام فصل خرید و تحویل گندم به مراکز خرید مابقی وجوه پرداخت‌ می‌شود.

فریدونی افزود: یکی دیگر از تسهیلات ارائه تخفیف ۲۰درصدی بیمه محصولات کشاورزی که در هنگام قرارداد هیچ وجهی دریافت‌ نمی‌شود و وجه تسویه حساب در زمان دریافت گندم از کشاورز این بیمه کسر می‌شود.

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی یادآورشد: قرار بود بانک کشاورزی وارد این طرح شود که وارد نشد. یک اپلیکیشن با عنوان سامانه کشت قراردادی در سایت بازرگانی دولتی ایران دیده شده است و کشاورز با ورود به این نرم افزار در بستر اندروید میتوانند استفاده کند. پارسال توسط تعاونی روستایی به صورت پایلوت این طرح انجام شد، اما امسال اداره غله برای خرید تصمینی کشت کندم آبی ورود پیداکرده است؛ و پیش بینی‌ می‌شود بالای ۸۰ درصد کشاورزان در این نوع کشت از این طرح استقبال کنند.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.