رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور گفت: طلبه‌ها باید دشمن‌شناسی، بصیرت سیاسی و اجتماعی در این برهه که دشمن از هر ابزاری برای شبهه‌افکنی استفاده می‌کند برای پاسخگویی تقویت کنند.

طلاب برای پاسخگویی به شبهات روز خود را تقویت کنند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سید جمال‌الدین میر محمدی، در سفری به استان هرمزگان در دیدار با طلاب و روحانیون رودانی که در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) این شهرستان برگزار شد، در تبیین شاخص‌های طلبه در تراز انقلاب اسلامی، اظهار داشت: زمانی می‌توانیم یک طلبه و یک روحانی را موفق معرفی کنیم که رسالت تحصیل و تبلیغ خود را به درستی به‌جا آورده باشد و با شرایط روحی و روانی مناسب، وضعیت علمی و اخلاقی بالا و سواد اجتماعی و سیاسی متناسب با مسائل روز جامعه، نقش آفرینی کند.

وی علم‌آموزی برای طلاب را اولین گام جهت رسیدن به موفقیت دانست و افزود: ارتباط عمیق و پیوسته با مطالعه و تحقیق بسیار مورد تاکید علما و بزرگان بوده است و حتما بایست طلاب آن را جدی بگیرند.

میرمحمدی با اشاره به این حدیث از نبی مکرم اسلام «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّینِ؛ فإنَ طَلَبَ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ» تاکید کرد: این حدیث گرانبها حاوی دو نکته مهم است نخست اینکه علم را باید بیاموزیم ولو اینکه از دیگران باشد و دوم اینکه اگر منابع علمی یا استاد در دسترس ما برای علم‌آموزی نبود باید هجرت کنیم، بر همین اساس است که برای موفقیت در عرصه‌های علمی تنها نبوغ و استعداد کافی نیست، بلکه داشتن پشتکار و تلاش مضاعف و هراس نداشتن از خستگی‌ها، گرسنگی‌ها و تشنگی‌ها نیز حائز اهمیت است.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور علامه امینی(ره) را یکی از افراد تاثیرگذار و دارای پشتکار معرفی کرد و گفت: با بررسی تاریخ زندگانی علامه امینی می‌توانید اسوه‌ای از تلاش و پشتکار برای رسیدن به هدف را ببیند، ایشان مرارت‌ها و سختی‌های بسیاری را متحمل شدند تا بتوانند اثر گرانقدر خود در مورد امیرالمومنین علی(ع) را تحت عنوان الغدیر به اتمام برساند.

وی افزود: علم آموزی باید متناسب با مخاطب شناسی انجام شود و در این راستا رسیدن به علم و آگاهی در همه زمینه‌ها مورد تأکید است به ویژه چگونه رفتار کردن با خردسالان، نوجوانان و پیران جامعه که به واقع یک هنر محسوب می‌شود.

میرمحمدی عنوان‌کرد: طلبه باید غیر از فقه و اصول که از علوم پایه در حوزه‌ها به شمار می‌روند مجهز به علومی در خصوص روانشناسی و مسائل اجتماعی نیز شوند، چرا امروزه در جامعه به این علوم نیز نیاز است.

وی تصریح‌کرد: هماهنگی در گفتار و عمل یکی از شرایط اخلاقی طلبه موفق به شمار می‌آید و در شرط سیاسی و اجتماعی امروز، بصیرت نقش مهمی را در رشد طلاب ایفا می‌کند، بدین معنا که طلبه نسبت به مسائل پیرامونی شهر یا استان و کشور اطلاعات کافی داشته باشد.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر لزوم دشمن‌شناسی، خاطرنشان کرد: طلبه باید دوست و دشمن را بشناسد و در مسائل سیاسی و اجتماعی با درایت و بصیرت کافی عمل کند و در این برهه که دشمن از هر ابزاری برای شبهه‌افکنی استفاده می‌کند برای پاسخگویی شبهات روز خود را تقویت کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.