سازمان گزارشگران بدون مرز با تاکید بر محدودیت آزادی مطبوعات در عربستان اعلام کرد که تعداد بازداشت روزنامه نگاران در عربستان از سال ۲۰۱۷ سه برابر شده است.

۳ برابر شدن بازداشت روزنامه‌نگاران سعودی از زمان ولیعهدی محمد بن سلمان

به گزارش قدس آنلاین، سرکوب روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان در عربستان تشدید شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که از آغاز ولیعهدی «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۷ تعداد روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در زندان‌های آل سعود بیش از سه برابر شده است.

به گزارش سعودی لیکس، سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود اعلام کرد که عربستان سعودی در فهرست آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۲ از ۱۸۰ در رتبه ۱۶۶ قرار داده است.

این سازمان بین‌المللی اعلام کرد که هیچ رسانه آزادی در عربستان سعودی وجود ندارد و خبرنگاران تحت نظارت شدید قرار دارند حتی اگر آن‌ها در خارج از کشور باشند.

بر اساس این گزارش، تقریباً تمام رسانه‌های سعودی تحت کنترل مقامات سعودی هستند و این در حالی است که خودسانسوری حتی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی حاکم است.

رسانه‌هایی که نیز از بخش خصوصی تامین مالی می‌شوند مجبورند از رویکرد رسانه‌های رسمی عربستان تبعیت کنند.

هر کسی که از نقش عربستان در جنگ علیه یمن انتقاد یا با عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالفت کند به خیانت متهم می‌شود، در حالی که روزنامه‌نگارانی که بی‌طرفی را انتخاب می‌کنند، اگر پیرو رسانه‌های رسمی در تمجید از محمد بن سلمان نباشند، در معرض اتهامات قرار می‌گیرند.

قانون مجازات و همچنین قوانین «ضد تروریسم» و جرایم سایبری در عربستان سعودی، روزنامه‌نگاران را ملزم می‌کند که هر انتقاد یا نظر خود را در مورد مسائل سیاسی بیان نکنند؛ چراکه آن‌ها قطعا بازداشت خواهند شد.

دولت عربستان از سال ۲۰۱۸، کنترل خود را بر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بیشتر کرده است.بیشتر رسانه‌های سعودی توسط دولت یا نزدیک به دولت تامین می‌شوند.

موضوع حقوق زنان نیز به عنوان یک تابو باقی مانده است، زیرا دستگیری، محاکمه و شکنجه می‌تواند سرنوشت هر کسی باشد که به این موضوع بپردازد.

بیشتر روزنامه‌نگاران در زندان‌های آل سعود خودسرانه بازداشت می‌شوند. کاربران در رسانه‌های اجتماعی نیز با آزار و اذیت «مگس‌های الکترونیکی» مواجه هستند. این در حالی است که عربستان همچنان از ابزارهای جاسوسی برای ردیابی و نظارت بر تحرکات روزنامه‌نگاران در داخل و خارج استفاده می‌کند.

مقامات سعودی تنها به بازداشت روزنامه‌نگاران اکتفا نمی‌کنند؛ بلکه بسیاری از آن‌ها را شکنجه می‌کنند یا به قتل می رسانند که از برجسته‌ترین آن‌ها «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی بود که به دلیل انتقاد از اوضاع عربستان در کنسولگری کشورش در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.

علاوه بر این، «صالح الشیحی » نویسنده سعودی نیز به دلیل انتقاد از فساد در دربار سلطنتی آل سعود بازداشت شد. وی در زندان‌های سعودی شکنجه شد . این روزنامه نگار بعد از آزادی مدتی به بیماری دچار شد که تلاش پزشکان برای مداوای وی بی نتیجه بود.

همچنین « ترکی الجاسر» روزنامه‌نگار عربستانی بود که تحت شکنجه عوامل سفاک سعودی در زندان‌های آل سعود کشته شد.

محافل حقوق بشر اعلام کردند که بسیاری از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده در عربستان سعودی تحت شکنجه روحی و جسمی یا در سلول انفرادی قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش محافل حقوق بشری مقامات سعودی شکنجه‌هایی علیه روزنامه‌نگاران مانند بقیه زندانیان آزادی بیان در زندان‌های خود از جمله شکنجه فیزیکی، سهل‌انگاری پزشکی را انجام می‌دهند و از ارتباطات روزنامه‌نگاران با بیرون جلوگیری یا بر کلیه اقدامات آن‌ها نظارت می‌کنند. آنها همچنین از حق تعیین وکیل محروم هستند و تحت محاکمات محرمانه و همچنین حبس انفرادی و حبس بدون اتهام و محاکمه و مجازات‌های شدید قرار دارند.

سازمان‌های حقوق بشر، مقامات سعودی را به طور کامل مسئول نقض فجیع حقوق و آزادی‌ها می‌دانند.

بر اساس گزارش سازمان‌های مختلف عربستان یکی از بزرگترین کشورهایی است که روزنامه نگاران را به اتهاماتی همچنین «توطئه علیه پادشاهی» و « همکاری با نهادهای خارجی» بازداشت می کند و رویه‌های قضایی آن کاملاً مبهم است و هیچ نشانی از اتهامات علیه بسیاری از روزنامه نگاران زندانی ارائه نشده است.

برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوبگری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی به‌طور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به‌همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کنند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزادگان نیز می‌شود.

عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقادهای بین‌المللی مواجه است و تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر را بازداشت می‌کند.

رژیم آل‌سعود می‌خواهد نشان دهد که هیچ فعال و یا منتقدی در امان نیست و از خلال ابزارهای جاسوسی آن‌ها را کنترل و ساکت می‌کند. رژیم سعودی در گذشته افراد منحصر به فردی را سرکوب می‌کرد، اما امروز سرکوبگری این رژیم همه اقشار فرهنگیان، شاهزادگان، مبلّغان، روحانیان و حتی کودکان و زنان را در بر گرفته است و اقدامات آل‌سعود باعث ایجاد جنبش‌های جدیدی در خارج و داخل کشور علیه این رژیم می‌شود.

محمد بن سلمان از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷، الگوی حکومتی سرکوب گرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است، به این ترتیب ناظران پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به تحرکات فراوان محمد بن سلمان برای نشستن بر تخت پادشاهی عربستان، گذشته از فعالان و معارضان، شاهزادگان سعودی و حتی نزدیکان محمد بن سلمان نیز از موج تازه سرکوبگری‌های وی در امان نخواهند بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.