نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: هرچند آمریکا نظامیان خود را از افغانستان خارج کرده است اما به سیاست بی ثبات سازی و ایجاد جنگ داخلی و درگیری قومی و مذهبی در افغانستان ادامه می‌دهد.

آمریکا به سیاست بی ثبات سازی و ایجاد جنگ داخلی در افغانستان ادامه می‌دهد

به گزارش قدس خراسان آنلاین، حسن کاظمی قمی ظهر امروز در نشست ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: آمریکا به دنبال ایجاد شرایط و فضایی در افغانستان است تا دوباره پایگاه‌های نظامی خود را در منطقه آسیای مرکزی برپا کند.

وی بیان کرد: همه متولیان در حوزه افغانستان به ضرورت راه اندازی «سازمان ملی مهاجرت» در ایران پی برده اند اما این سازمان باید به گونه‌ای باشد تا هم بتواند دغدغه دستگاه‌های حاکمیتی و هم دغدغه‌های مهاجران افغان را پاسخ دهد و فرصتی ایجاد کند تا زمینه سرمایه گذاری افغانستانی‌ها در داخل کشور ایران فراهم شود.

کاظمی قمی افزود: علاوه بر اینکه پیشنهادهای استانداری‌های مرزی در خصوص تدوین «سازمان ملی مهاجرت» را جویا هستیم از نخبگان افغانستانی که سال‌ها در ایران ساکن بوده‌اند و علاقه مند و دلسوز ۲ کشور هستند می‌خواهیم در این عرصه پیشنهادهای مشورتی خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: بعد از جنگ اوکراین شاهد ظهور داعش خراسان هستیم و به واسطه همین رویدادها، اکنون نگرانی‌های امنیتی در منطقه آسیای مرکزی افزایش یافته است.

وی بیان کرد: با وجود این پدیده‌ها نیازمند یک برنامه و راهبرد کلان در خصوص افغانستان هستیم و به ویژه در خصوص مساله مهاجران این کشور نباید فقط از نگاه امنیتی به مسائل نگریست و باید به موارد فرهنگی و اجتماعی نیز در این نگاه راهبردی توجه کرد.

کاظمی قمی افزود: با توجه به سابقه تاریخی در حوزه تمدنی، فرهنگی و زبانی، افغانستان می‌تواند یک فرصت مناسب باشد و از این روست که عنوان می‌شود افغانستان می‌تواند به بهترین بازار برای محصولات ایرانی و مقصد تجاری ایران تبدیل شود.

لزوم اسنداد و کنترل مرزها

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در نشست ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی در استانداری خراسان رضوی بر لزوم انسداد و کنترل مرزها تاکید و اظهار کرد: باید ظرفیت نگهداری اتباع غیرمجاز در مرز افزایش یابد، اگر اقدامات مربوط به انسداد مرز پیگیری نشود، زحمات در سایر حوزه‌ها پیرامون ساماندهی ورود اتباع کم اثر خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: مدیریت و ساماندهی ورود اتباع افغانستانی به استان بسیار مهم است و ابتدا باید با همکاری حاکمان افغانستان و در داخل خاک این کشور آغاز شود.

وی افزود: توافقات مرزی و تفاهمنامه‌ها در خصوص تبادلات اقتصادی با افغانستان و حکام محلی به خصوص والی هرات می‌تواند در حوزه ورود اتباع خارجی گره گشا باشد.

نظری خراسان رضوی را دروازه ورود اتباع افغانستان عنوان کرد و افزود: لازم است تصمیم‌های محلی استانی در خصوص مهاجران و تردد اتباع خارجی در این استان در سطح ملی مورد تأیید قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: در چارچوب سیاستهای کلی نظام، موضوع اقدامات حمایتی ایران از اتباع افغانستان پیگیری شده و تداوم می‌یابد.

وی افزود: برای اجرای راهبرد ساماندهی مرزها، برخی اقدامات باید ابتدا در داخل افغانستان و سپس بخشی در مرز و بخشی دیگر نیز در داخل کشور انجام گیرد.

نظری گفت: ایجاد نقص در هر بخش درون افغانستان، تبعات و مشکلات در مرز یا داخل کشور را در بردارد.

بازگشت روزانه ۱۵۰۰ تبعه افغانستانی به کشورشان

علی قاسمی، مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی نیز در جلسه کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به برقراری امنیت از سوی طالبان و بهبود اوضاع این کشور اخیراً شاهد بازگشت روزانه حدود هزار و ۵۰۰ تبعه افغانستانی به صورت خود معرف و به خواست خودشان از مرز دوغارون خراسان رضوی به افغانستان هستیم.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ۷۵ هزار دانش آموز افغانستانی در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند که ۱۷ هزار نفر فقط از اتباع جدیدالورود طی یک سال گذشته هستند.

وی افزود: افغانستانی‌ها در استان و به ویژه در مشهد ۲۰۰ هیأت مذهبی و ۸۶ مرکز فرهنگی فعال دارند و پیشنهاد می‌شود از ظرفیت علمای مذهبی آنها برای مدیریت واحد فرهنگی اتباع بهره گرفته شود.

قاسمی ادامه داد: با این حال روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تبعه خارجی به عنوان متجاوز مرزی در مرز خراسان رضوی با افغانستان دستگیر می‌شوند و طی هشت ماه امسال حدود ۳۵۰ هزار تبعه افغان که غیر قانونی از مرز خراسان رضوی وارد ایران شده بودند و بیشترشان نیروی کار بودند از مرز بازگردانده شدند.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: جذب اعتبارات بین الملی برای اتباع مقیم استان امسال به ۳۲۰ میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد ۲.۵ برابری در مقایسه با سال قبل است.

قاسمی افزود: فقط دریک مورد ۶۵ میلیارد تومان برای ساخت ۱۴۰ واحد مسکونی در مهمان شهر تربت جام جذب شده است.

مدیر کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: با توجه به حجم قابل توجه اعتبارات جذب شده از منابع مختلف پیش بینی می‌شود عملیات ساخت ۳۴۰ واحد مسکونی در مهمانشهر تربت جام از بهمن ماه آینده آغاز شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.