رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جایگاهی نیست که درباره روابط ترکیه با سایر کشورها از جمله روسیه اظهارنظر کند.

بورل در جایگاهی نیست که درباره روابط ترکیه و روسیه اظهارنظر کند

به گزارش قدس آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اظهارات اخیر جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره روابط آنکارا و مسکو، گفت که بورل در جایگاهی نیست که دراین‌باره اظهار نظر کند.

اردوغان در مسیر بازگشت از ترکمنستان، گفت که جایگاه بورل هم‌سطح مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بوده و این یعنی او برای قضاوت درباره روابط ترکیه صلاحیت ندارد.

وی گفت: به عبارت دیگر، بورل نمی‌تواند درباره روابط ما با روسیه تعیین تکلیف یا آن را تنظیم کند. او برای تصمیم‌گیری درباره این موضوعات، نه اعتبار دارد و نه جایگاه.

اظهارات اردوغان پس از آن مطرح شده که بر اساس گزارش‌ها، بورل در نامه‌ای به پارلمان اروپا نسبت به تداوم همکاری روسیه و ترکیه ابراز نگرانی کرده بود.

بورل در این نامه، ترکیه را بابت «عدم پیوستن به تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا علیه روسیه» سرزنش کرده و یادآور شده که آنکارا می‌تواند با ایفای نقش واسطه تجاری برای کالاهای تحریمی روسیه، به مسکو برای دور زدن تحریم‌های بروکسل کمک کند و اضافه کرده که اتحادیه اروپا نباید اجازه چنین کاری را بدهد.

اردوغان این اظهارات را «نفرت‌انگیز» خوانده است. دولت ترکیه از پیوستن به تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا علیه روسیه خودداری و در عوض به عنوان میانجی بین مسکو و کی‌یف عمل کرده است. از جمله این اقدامات آنکارا می‌توان به همکاری در طرح صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه اشاره کرد.

همچنین پس از تصمیم کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر کاهش تجارت با روسیه از جمله خرید گاز این کشور، مسکو به ترکیه اجازه داده تا در خاک این کشور میزبان یک «مرکز گازی» برای تسهیل فروش و انتقال گاز به جنوب اروپا باشد.

بورل و سایر مقامات ارشد اتحادیه اروپا مدهی هستند که کشورهای عضو این بلوک صرف نظر از ریاضت‌های اقتصادی احتمالی، برای اجرای سیاست‌های بروکسل مسئولیت اخلاقی دارند.

اردوغان همچنین نسبت به تمایل ترکیه برای همکاری با روسیه و سوریه در راستای تعدیل تهدیدهای تروریستی، ابراز تمایل کرد.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.