روز گذشته، کاخ سفید در بیانیه‌ای مغرضانه اعلام کرد امور داخلی ایران، نقش آن در منطقه و روابط آن با روسیه از موضوعات مورد بحث در نشست اخیر مقامات ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

آمریکا از روابط ایران و روسیه روایت‌سازی امنیتی می‌کند/ ایران‌هراسی در امتداد سرخوردگی

در این دیدار علاوه بر طیف تحریم‌هایی که به‌تازگی علیه ایران اعمال شد، همکاری‌ و رزمایش‌های ادامه‌دار میان نیروهای نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز مورد بحث قرار گرفته و راه‌های ارتقای امنیت رژیم اسرائیل و رونق‌ اقتصادی آن در خاورمیانه ارزیابی شده است. روزنامه تایمز اسرائیل نیز به ادعاهای دیوید بارنئا، رئیس موساد علیه ایران پرداخته و به نقل از او نوشت: ما درباره قصد ایران برای توسعه برنامه غنی‌سازی‌ اورانیوم خود هشدار می‌دهیم. توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست درباره «به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین» تحقیق کند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند راهکار حل مشکل اوکراین گفت‌وگوی سیاسی است». برای پاسخ به این پرسش که غرب و رژیم صهیونیستی از راه‌انداختن موج ایران‌هراسی در منطقه چه هدفی را دنبال می‌کنند به سراغ یک کارشناس مسائل ایران و روسیه رفته‌ایم که پاسخ او را در ادامه می‌خوانیم.

دست صهیونیست‌ها برای پوتین رو شده است
فرشید باقریان، کارشناس ارشد مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما معتقد است حمایت اطلاعاتی صهیونیست‌ها از زلنسکی و هدایت نبردهای شهری به فضاهای خطرناک موجب رو شدن دست اسرائیل در جنگ اوکراین شد. وی با بیان اینکه صحبت‌های پوتین درباره لیست ۱۴هزار نفره نازی‌هایی که به دنبال نسل‌کشی مردم لوهانسک و دونتسک بوده‌اند، پیامی روشن نسبت به اقدامات صهیونیست‌ها بود، گفت: علت اینکه پیش از تشکیل کابینه راست‌گرایان افراطی در فلسطین اشغالی، شاهد تلاش موساد علیه ایران و روسیه درمیدان سیاست خارجی هستیم، مربوط به دیپلماسی آن‌هاست.

ایران‌هراسی، با هدف امتیازگیری از ایران
باقریان گفت: رژیم صهیونیستی با تحویل اطلاعات پهپادهای خریداری شده توسط روسیه به اوکراین به دنبال کشیدن این پرونده به سازمان ملل با هدف حفظ امنیت فلسطین اشغالی و مشروعیت‌بخشی به خود نزد دیگر کشورهاست. باید مسئولان ایرانی از طرف غربی پاسخ به این پرسش را بخواهند که چرا غرب، آمریکا و صهیونیست‌ها در همه نقاط جهان در حال توزیع و صادرات سلاح هستند. وی افزود: جمهوری اسلامی می‌تواند در عرصه بین‌المللی غرب‌ را نسبت به دوگانه‌های منفی که راه می‌اندازند تحت فشار قرار بدهد. باقریان با تأکید براینکه باید پیش از جنگ اوکراین نسبت به قراردادها و پیمان‌هایی که بین تهران و مسکو شکل گرفته بود، اطلاع‌رسانی می‌شد تا معارضان سیاست بین‌الملل نتوانند بحث همکاری دفاعی ایران و روسیه که به سال‌ها قبل برمی‌گردد را به عنوان موضوعی جدید تبدیل به چالش کنند، گفت: هدف صهیونیست‌ها برای حفظ اجماع بین‌المللی علیه ایران و در نهایت کاستن از فرصت‌های تهران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌هاست.

غرب، ناکام از نفوذ به روابط تهران ومسکو
وی افزود: ناآگاهی‌ غرب از جزئیات روابط ایران و روسیه موجب تلاش آن‌ها برای روایت سازی امنیتی شده است. مسئله همکاری نکردن ایران با غرب برای تحت فشار قرار دادن روسیه حاکی از سیاست خارجی هوشمند ماست که با عطف به تاریخ و اشغال ایران در جنگ جهانی دوم همراه بوده است. ما با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و مجاورت با روسیه در حال بازیگری در نظم منطقه‌ای هستیم. وی در پایان با اشاره به اهمیت نگرش جهانی در حل مناقشات بین‌المللی یادآور شد مواضع ایران در جنگ اوکراین همواره بر حل مناقشه تأکید دارد و باید بیش از پیش بر این مسئله مهم تأکید داشته باشیم؛ زیرا ما با روسیه مجاورت داریم و با توجه به مراودات ویژه روسیه در همه حوزه‌های تجاری و ترانزیتی و دفاعی با ایران باید تهران از فرصت گفت‌وگو با مسکو برای حل این چالش بین‌المللی استفاده کند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.