معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله با اشاره به اینکه برخی طرف‌ها به دنبال بین‌المللی کردن پرونده سیاسی لبنان هستند تاکید کرد، هیچ راهی جز گفتگو و توافق داخلی برای انتخاب رئیس جمهور وجود ندارد.

حزب‌الله: مداخلات خارجی موجب تعمیق بحران سیاسی لبنان می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله طی سخنانی در یک مراسم یادبود اعلام کرد که راه طبیعی برای ثبات داخلی و رسیدگی به مشکلات و وضعیت معیشتی، تسریع در انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولتی با اختیارات کامل است که به دور از شروط و دیکته‌های آمریکا بتواند راه حل‌های لازم برای بحران‌های لبنان را پیدا کند.

وی تاکید کرد، حزب‌الله از ابتدا خواستار اجماع و توافق در پرونده ریاست‌جمهوری شده بود؛ زیرا این تنهاترین و سریعترین راه برای خروج از بن‌بست سیاسی است. عامل بحران سیاسی و وخامت زندگی لبنانی‌ها کسانی نیستند که خواستار گفتگو و تفاهم شده‌اند؛ بلکه کسانی هستند که گفتگو را رد می‌کنند و می‌خواهند پرونده ریاست‌جمهوری لبنان بین‌المللی شود.

شیخ دعموش افزود، این طرف‌ها روی مداخلات خارجی حساب کرده‌اند و اصرار به ارائه پیشنهادات و گفتمان‌های تحریک‌آمیز و معرفی نامزدهایی دارند که موجب تشدید تنش و تفرقه در لبنان می‌شود. طبق موازنه‌های سیاسی موجود در لبنان تنها راه حل گفتگو و تفاهم داخلی است. بین‌المللی شدن پرونده سیاسی لبنان و مداخلات خارجی‌ها تنها منجر به پیچیده شدن امور، افزایش شکاف‌ها و تعمیق بحران‌ها می‌شود.

این مقام حزب‌الله ادامه داد، لبنان اکنون بدترین بحران اقتصادی و معیشتی تاریخ خود را تجربه می‌کند و با شرایط سختی در زمینه غذا، دارو، بهداشت، آموزش، برق و ... مواجه است. مسئولان و عاملان اصلی این وضعیت فاجعه‌بار و مصائب لبنانی‌ها در وهله اول آمریکا و کسانی هستند که برای جلب رضایت آن تلاش می‌کنند؛ از جمله مسئولان و سیاستمدارانی که راه حل‌ها را تعطیل کرده، درهای کشور را به روی کمک‌ها بسته و لبنان را غرق بحران‌ها کرده و لبنانی‌ها را به مرحله فقر و گرسنگی و بیکاری و ناامیدی و مهاجرت رسانده‌اند.

وی تاکید کرد، آمریکا به لبنان فشار می‌آورد تا این کشور تابع شروط ایالات متحده و رژیم صهیونیستی باشد. مایه تاسف است که برخی لبنانی‌هایی که از تحریم‌ها و خشم آمریکا وحشت دارند جرات نمی‌کنند حقیقت را به لبنانی‌ها بگویند و فاش کنند که سیاست‌های دولت آمریکا در لبنان دلیل اصلی مصیبت‌ها و سقوط ارزش پول ملی و تعمیق بحران‌هایی است که لبنانی‌ها از آن رنج می‌برند.

از طرف دیگر «ابراهیم الموسوی» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان در یک نشست سیاسی اعلام کرد، بحران لبنان بسیار پیچیده شده و مشکلات سیاسی و اقتصادی و مالی همگی باهم ادغام شده‌اند. علاوه بر آن عوامل خارجی و محاسبات داخلی و نیز بحران‌های جهانی مانند جنگ اوکراین و روسیه، محاصره ناعادلانه آمریکا علیه سوریه، لبنان و سایر کشورهای منطقه، شرایط لبنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد که مقاومت در منطقه و لبنان در زمینه مقابله با توطئه‌های آمریکا و محور وابسته به آن دستاوردهای زیادی کسب کرده؛ آمریکایی که جز مصیبت و ویرانی چیزی برای مردم منطقه به ارمغان نیاورده است. با وجود بحران شدیدی که لبنان در آن قرار دارد اما باید همچنان برای رسیدن به فردایی بهتر خوشبین بمانیم.

این نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان افزود، اولین دستاورد مقاومت لبنان آزادسازی کشور از شر دشمن صهیونیستی و دومین دستاورد آن نجات لبنان از شر تروریست‌های تکفیری و تثبیت معادلات قدرت و بازدارندگی بود. در جدیدترین دستاورد نیز مقاومت موفق شد حقوق لبنان را در حفاری و استخراج ثروت‌های نفتی و گازی در دریا تثبیت کند.

الموسوی با اشاره به وضعیت سیاسی لبنان گفت، حزب‌الله همواره به گفتگو دعوت می‌کند و ما خواستار انتخاب یک رئیس جمهور توافقی هستیم تا کشور از این وضعیت فلج‌کننده خارج گردد. اما طرف‌هایی که به دنبال تحریک اوضاع کشور و انتخاب رئیس جمهور چالشی هستند، مسئولیت تاخیر در روند حل پرونده ریاست‌جمهوری را به دلیل تاکید بر منافع شخصی خود و تسلیم شدن در برابر دیکته‌های خارجی، بر عهده دارند.

وی در پایان تاکید کرد که دولت باید مسائل معیشتی و بهداشتی مردم به ویژه در زمینه تهیه دارو برای درمان بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج را در اولویت قرار دهد و همچنین مسئله برق در سایه مشکلات متعددی که مردم دارند از جمله مسائلی است که باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.