رییس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه گفت: با وجود افزایش میزان اهدای خون؛ هنوز با کمبود این ماده حیاتی در شهرستانهای جنوبی و مرزی استان خراسان رضوی مواجه هستیم.

کمبود ذخایر خونی در شهرستانهای جنوبی و مرزی خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، علیرضا علاقه‌مند اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در تربت حیدریه و شهرستانهای مجاور شامل خواف، کاشمر، مه ولات، زاوه و رشتخوار رشد اهدای خون را شاهدیم اما هنوز به شرایط پایدار نرسیده و با کمبود مواجهیم.


رییس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه گفت: طی سال جاری در شهرهای یاد شده ۱۳ هزار و ۷۳۰ نفر به پایگاهها مراجعه و ۱۱ هزار و ۶۰۷ نفر با داشتن شرایط لازم موفق به اهدای خون شدند که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب رشد ۱۳ و ۱۲ درصدی را نشان می دهد.


وی با بیان اینکه ۹۳ درصد اهدا کنندگان خون مرد بودند، افزود: اکنون برای رفع نیاز بیماران و مصدومان بستری شده در تربت حیدریه و شهرستانهای مجاور به تمام گروه‌های خونی نیاز مبرم داریم.

علاقه‌مند گفت: از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار و ۲۰۱ واحد از انواع فراورده‌های خونی در بین هفت مرکز درمانی تحت پوشش پایگاه تربت حیدریه توزیع و ۱۰ هزار و ۷۹۶ واحد فرآورده خونی به مرکز استان (مشهد) و پایگاه‌های تابعه شهرستانی ارسال شد.

رییس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه اضافه کرد: در ۹ ماه ابتدایی امسال ۸۶۸ واحد فرآورده خونی "کم‌لکوسیت" در پایگاه تربت حیدریه تهیه و بین بیماران تالاسمی خراسان رضوی توزیع شد که ۱۰۰ درصد نیاز این عزیزان پاسخگویی شد.

وی کمبود نیروی انسانی متخصص را از جمله چالش های این مرکز عنوان کرد و گفت: شهرستان‌های خواف و رشتخوار فاقد پایگاه انتقال خون هستند لذا مجبوریم با اعزام نیرو به بیمارستان‌های این ۲ شهرستان نسبت به جذب و جمع آوری خون های اهدایی اقدام کنیم.


علاقه‌مند ادامه داد: با آغاز فصل زمستان و شدت سرما میزان مراجعه برای اهدای خون کاهش پیدا کرده است اما نیاز به فراورده‌های خونی همواره روند افزایشی دارد لذا از شهروندان نیک‌اندیش در همه گروه‌های خونی تقاضا داریم همه روزه بین ساعت ۸ تا ۱۲.۳۰ با حضور در پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه، مرکز خونگیری کاشمر و مراکز درمانی سایر شهرهای مجاور به یاری بیماران نیازمند بشتابند.


رییس پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه گفت: پایگاه انتقال خون تربت‌حیدریه به بیمارستان‌های نهم دی، امام حسین (ع) و رازی تربت‌حیدریه، بیمارستان‌های شهید مدرس و حضرت ابوالفضل کاشمر، بیمارستان حضرت زهرا (س) رشتخوار و بیمارستان ۲۲ بهمن خواف در شرایط عادی و به سایر مراکز درمانی خراسان رضوی در شرایط بحرانی خدمات ارائه می دهد.

وی تصریح کرد: باوجود رشد اهدای خون طی امسال؛ به دلیل افزایش تقاضا در زمان حاضر ذخایر خونی پایگاه تربت حیدریه در سطح پایینی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.