در حالی که نخست وزیر ارمنستان امروز از مسکو خواست نقشه راهی برای رفع انسداد کریدور لاچین به ایروان ارائه دهد، وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد: اقدامات نیروهای حافظ صلح روسی در حل مشکلات قره باغ که ضامن امنیت در منطقه هستند، شایسته تحسین است.

ابراز نگرانی کرملین نسبت به وضعیت کریدور لاچین

به گزارش قدس انلاین و به نقل از خبرگزاری «تاس»، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه ظهر امروز، پنج شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مقامات مسکو نگران وضعیت کریدور لاچین هستند که تنها جاده متصل کننده ارمنستان به منطقه قره باغ کوهستانی است.

سخنگوی کرملین گفت: ما نگران تنش کنونی پیرامون کریدور لاچین هستیم. موضوع کریدور لاچین توسط رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و گفتگوها ادامه خواهد داشت و مسکو با مقامات ایروان و باکو در این زمینه بطور مرتب در تماس است.

پسکوف در پاسخ به این سئوال که آیا روسیه آمادگی جذب نیروهای حافظ صلح بین‌المللی به منطقه را دارد، تاکید کرد: این اقدام ممکن است، البته تنها با موافقت ایروان و باکو امکان پذیر خواهد بود.

وی تاکید کرد: ارمنستان و آذربایجان شرکای ارزشمندی هستند و روسیه به تلاش های خود در جهت حفاظت از صلح ادامه خواهد داد.

کابینه وزرای ارمنستان از روسیه انتظار نقشه راه برای رفع انسداد کریدور لاچین را دارد

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان صبح امروز، پنجشنبه در جلسه کابینه وزرا اعلام کرد که دولت ارمنستان از روسیه انتظار دارد تا نقشه راهی برای رفع انسداد کریدور لاچین که بر اساس بیانیه سه جانبه رهبران ارمنستان، روسیه و آذربایجان مورخ 9 نوامبر سال 2020 تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسیه قرار دارد و اکنون توسط آذربایجان مسدود شده، تهیه کرده و به ایروان ارائه دهد.

پاشینیان گفت: «نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ کوهستانی و فدراسیون روسیه که تعهدات امنیتی خاصی را در قبال مردم قره باغ کوهستانی بر عهده گرفته اند، باید توضیح روشنی از وضعیت به ما ارائه دهند.مقامات مسکو وضعیت را چگونه ارزیابی می کنند، برنامه و نقشه راه آنها برای بازسازی کریدور لاچین چیست؟ اینها سوالاتی است که جمهوری ارمنستان و مردم قره باغ کوهستانی منتظر پاسخ آن از سوی روسیه هستند و من به شما یادآوری می کنم، این کشور یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل است.»

به گفته پاشینیان، «اگر فدراسیون روسیه به دلایل عینی یا ذهنی نتواند ثبات و امنیت در قره باغ کوهستانی را تضمین کند، باید در شورای امنیت سازمان ملل بحث مربوط به امکان واگذاری مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی را آغاز کند. و در صورت لزوم با دستور شورای امنیت، نیروهای حافظ صلح چندملیتی اضافی به این منطقه اعزام شوند.»

وی افزود: دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم آذربایجان بار دیگر در حال تدارک یک تحریک نظامی از جمله در منطقه قره باغ کوهستانی است.

ارزیابی وزارت خارجه روسیه از اقدامات نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ

در همین رابطه، وزارت امور خارجه روسیه امروز با انتشار بیانیه‌ای در وب سایت رسمی خود اعلام کرد که فعالیت نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه قره باغ کوهستانی شایسته تحسین است، زیرا به لطف آنها است که امنیت در منطقه تا به امروز حفظ شده است.

در این بیانیه آمده است: «نیروهای حافظ صلح روسی به عادی سازی همه جانبه روابط بین آذربایجان و ارمنستان، رفع انسداد راه‌های ارتباطی و حمل و نقل، مشخص شدن حدود مرزهای دو کشور، هماهنگ سازی توافقنامه صلح و حل و فصل مشکلات بشردوستانه کمک کرده‌اند و اقدامات نیروهای حافظ صلح روسی که ضامن امنیت در منطقه هستند، شایسته تحسین است.»

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته بود که نیروهای حافظ صلح روسیه هر ساعت برای حل و فصل اوضاع در کریدور لاچین در تلاش هستند و وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند.

هفته گذشته، پاشینیان مقامات آذربایجان را متهم کرد که به بهانه‌ای واهی قصد دارند کریدور لاچین را ببندند و قره باغ را در محاصره نگه دارند. به گفته وی، باکو مفاد بیانیه رهبران ارمنستان، روسیه و آذربایجان مورخ 9 نوامبر 2020 که بر اساس آن طرف آذربایجانی باید امنیت تردد در این کریدور را تضمین کند، نقض کرده است.

پس از آن، وزارت امور خارجه آذربایجان ارمنستان را متهم کرد که از این شریان حمل و نقل برای فعالیت های نظامی غیرقانونی استفاده می کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.