۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 838195

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت که حماسه ۹ دی توانست پیش برندگی تاریخی عاشورا در جامعه را متذکر شود تا نسلی که درکی از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نداشت، غلبه تاریخی فرهنگ عاشورا را پیش چشم خود ببیند که چطور نیروی تاریخی برآمده از عاشورا، بر اراده‌های سیاسی و انسانی چیره شد و همه را در هم شکست.

به گزارش قدس آنلاین، متن یادداشت علی خضریان با عنوان «جامعه شناسی تاریخی ۹ دی»، به شرح زیر است:

‏«در مقاطعی از تاریخ رخدادهای عظیمی اتفاق می‌افتد که به یک هویت اجتماعی در امتداد زمان تبدیل می‌شود. رخدادی همچون ۹ دی به همین دلیل همچنان زنده، مؤثر، الهام‌بخش و دارای امتداد تأثیر است که نه تنها قابل کتمان و فراموش‌ شدن نیست، بلکه به یک حقیقت پرکشیده و بالنده تبدیل شده است.

‏حماسه نهم دی در سال ۱۳۸۸ یک نمونه برجسته در تاریخ انقلاب اسلامی است که به دلیل منحصر به فرد بودن ویژگی‌ها و معارف اجتماعی متولد شده در آن، با هیچ یک از راهپیمایی‌ها و تظاهرات پیش از خودش قابل‌ مقایسه نیست و همچنان نیز پرفروغ و الهام بخش است.

‏ضمن اینکه مهمترین دلیل ماندگاری و مانایی حماسه نهم دی ماه، بیش از آنکه حاصل اراده افراد باشد، حاصل نیروی تاریخی عاشورا است که در زمانه جریان یافته و در گذر زمان رخداد آفریده و تاریخ را شکل داده است. نیرویی قدرتمند در جامعه شیعی که هرگونه هماوردی با آن محکوم به شکست است.

‏لذا بر اساس جامعه شناسی تاریخی، به دلیل قدرت اجتماعی زنده و پویایی که عاشورا توانسته تولید کند، این حقیقت به یک امتداد تاریخی بدل گشته و این تاریخ است که عاشورایی است. و بیش از آنکه عاشورا واقعه‌ای تاریخی باشد، این تاریخ است که بستر ظهور عاشورا شده است.

‏بستر تاریخ مملو از رخدادهایی است که نیروی تاریخی عاشورا منجر به خلق آن شده است. حماسه مردمی ۹ دی ۱۳۸۸ و غلبه آن بر اراده‌های سیاسی خارجی و ضد انقلاب داخلی که برای فروپاشی نظام برآمده از انقلاب مردم به رهبری امام راحل متحد شده بودند نیز بالفعل شدن این نیرو در محیط اجتماعی است.

‏حماسه ۹ دی توانست پیش برندگی تاریخی عاشورا در جامعه را متذکر شود؛ تا نسلی که درکی از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نداشت، غلبه تاریخی فرهنگ عاشورا را پیش چشم خود ببیند که چطور نیروی تاریخی برآمده از عاشورا، بر اراده‌های سیاسی و انسانی چیره شد و همه را در هم شکست.»

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.