مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران جایزه جلال را بزرگ‌ترین جایزه ادبی ایران خواند و افزود: جایزه ۲۵۰ میلیون تومانی برای فرد برگزیده و جایزه ۵۰ میلیون تومانی برای فرد شایسته تقدیر درنظر گرفته شده‌است.

رمضانی: برگزیده جایزه جلال ۲۵۰ میلیون تومان جایزه می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد یکشنبه ۱۸ دی در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و وجیهه سامانی دبیر علمی جایزه ادبی حضور داشتند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه شصتمین سالی است که آثار جلال آل‌احمد منتشر می‌شوند، گفت: اختتامیه جایزه جلال ۲۴ دی‌ماه در تالار وحدت ساعت ۱۸ برگزار خواهدشد.

علی رمضانی ادامه داد: همچنین رویداد آلِ جلال، پذیرای ۱۲۰ نفر از دوستداران رمان، ادبیات داستانی و... است. مخاطبان می‌توانند در سه روز ۲۲ تا ۲۴ دی ماه، از آموزش ۱۳ نفر از ادیبان تراز اول بهره‌مند شوند.

رمضانی جایزه جلال را بزرگ‌ترین جایزه ادبی ایران خواند و افزود: جایزه ۲۵۰ میلیون تومانی برای فرد برگزیده و جایزه ۵۰ میلیون تومانی برای فرد شایسته تقدیر درنظر گرفته شده‌است. وزارت فرهنگ و ارشاد یک مرتبه رقم جایزه جلال را افزایش داد، این افزایش نسبت به مبلغ قبلی جایزه جلال و رقم تصویب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. مبلغ جایزه ۱۱۰ سکه است و امکان اجرای آن وجود دارد.

هیچ نویسنده‌ای نیست که نخواهد آثارش در این جایزه بررسی شود

دبیر علمی جایزه جلال با تاکید بر اینکه هر جایزه ادبی مانند شمعی مسیر حوزه ادبیات را روشن می‌کند، بیان کرد: باید سعی کنیم جوایز ادبی پرشورتر برگزار شوند و برای نویسندگان شور بیشتری برای ادامه مسیر ایجاد کند. هیچ نویسنده‌ای نیست که نخواهد آثارش در این جایزه بررسی شود؛ زیرا جایزه جلال از نام و شان این نویسنده هویت پیدا کرده‌است.

وجیهه سامانی درباره تعداد آثاری که پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال دریافت کرده‌است، اعلام کرد: تعداد آثار دریافتی در این دوره به ۲۶۰۰ اثر رسید، ۱۹ داور در بازه دو ماهه آثار را بررسی کردند تا داوری به دور از اعمال نظرهای سلیقه‌ای انجام دهند. از این تعداد ۱۵۰۸ داستان بلند و رمان (دوره قبل ۹۱۰ اثر)، ۴۰۱ مجموعه داستان کوتاه، ۶۹۰ مستندنگاری و ۷۷ نقد ادبی دریافت شد و در نهایت ۱۵ نامزد نهایی و سه منتخب هم در بخش‌های ویژه انتخاب شدند.

به گفته او آثار توسط ۸۵۸ ناشر فرستاده شده‌است که۱۴ ناشر (۴ ناشر شهرستانی) در این دوره به عنوان نامزد انتخاب شدند.

سامانی با اشاره به رشد کمی آثار دریافتی در پانزدهمین دوره گفت: آثار دریافتی در این دوره از نظر کمی رشد ۷۴ درصدی داشت، در هر بخش شاهد رشد دو برابری بودیم. رشد کمی آثار باید توسط بیانیه هیات داوران در روز اختتامیه اعلام شود.

دبیر علمی جایزه جلال درباره سه بخش جنبی این دوره از جایزه بیان کرد: جایزه جلال در پانزدهمین دوره سه بخش جنبی دارد. نخست آثار مستندی که در حوزه سردار قاسم سلیمانی نوشته شده است، دراین بخش ۶۳۹ اثر دریافت شد. بخش دوم ویرایش کتاب است که کل آثار دریافتی را شامل می‌شود. در بخش سوم آثار مرتبط با مدافعان سلامت ۴۲۰ اثر دریافت شد.

این گزارش تکمیل خواهدشد...

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.