مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک های خراسان رضوی گفت: تصفیه خانه چرمشهر ٨۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما نکته ای که در مورد این تصفیه خانه وجود دارد و دادستانی و نمایندگان مجلس پیگیر آن هستند حل موارد اختلافی قراردادی و حقوقی با پیمانکار است.  

افتتاح تصفیه خانه چرمشهر در انتظار امضایی سه ساله!  

علی هوشمند در گفتگو با قدس خراسان اظهار کرد: موضوعات کشف رود بهم تنیده است و این موضوعات در جلسات منظم در حوزه‌های مختلف پیگیری می شود تا اقدامات ساماندهی مشخص شود.


وی افزود: دستگاه‌های دولتی موظف به ساخت تصفیه خانه هستند و این تصفیه خانه‌ها دوستدار محیط زیست است که بین منبع آلودگی و محیط پذیرنده قرار می‌گیرد.


مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی درخصوص شهرک صنعتی چرمشهر عنوان کرد: زمانی که احداث چنین شهرکی برای واحدهای دباغی و وابسته به چرم در نظر گرفته شد تا از سطح شهر جمع و به محل چرمشهر منتقل شوند با رعایت کلیه دغدغه‌های زیست محیطی و پس از تایید سازمان حفاظت محیط زیست تعیین مکان صورت گرفت تا کمترین آسیب به محیط‌های مسکونی و کشاورزی صورت پذیرد پس موقعیت چرمشهر در انتهای حوزه کشف رود تعیین شد تا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کند و بیشترین فاصله‌ را با منطقه کشاورزی و مسکونی داشته باشد؛ اصولا آلودگی اصلی این شهرک را چنانچه فاضلاب در نظر بگیرم و در حال حاضر اگر مسائلی در خصوص مناطق مسکونی از جمله رضویه و قازقان و یا کشت سبزیجات یا سایر محصولات کشاورزی مطرح است با توجه به اینکه این مناطق در بالا دست چرمشهر قرار دارند، ربطی به این منطقه ندارد.


هوشمند در ادامه تصریح کرد: در شهرک صنعتی چرمشهر حدودا با ١١۴ واحد تولیدی قرارداد داریم که از این تعداد قراردادها ۵٧ واحد فعال و بقیه در حال ساخت و ساز یا غیرفعال هستند که از این تعداد واحد فعال، ٣٠ واحد مربوط به دباغی یا سایر صنایع مربوط به چرم است.


وی با یادآوری وظیفه قانونی واحدهای صنعتی که باعث تولید آلایندگی در چرمشهر می‎شوند، اظهار کرد: وظیفه واحد صنعتی تولید کننده آلودگی، انجام پیش تصفیه فاضلاب تولیدی است و بعد از پیش تصفیه فاضلاب باید به تصفیه خانه مرکزی شهرک صنعتی منتقل شود و با توجه به استانداردهای تعریف شده تصفیه و سپس به مصارف متفاوت پس از تایید سازمان حفاظت محیط زیست مانند استفاده مجدد از پساب در شهرک صنعتی برسد.


مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی گفت: ساخت تصفیه خانه شهرک چرمشهر در سال ٩۶ شروع شد. بخش اول این تصفیه خانه که کار تصفیه فیزیکی فاضلاب چرمشهر را انجام می‌دهد در اسفند ۹۸به بهره برداری رسید. تصفیه خانه بیولوژیک بخش تکمیلی و مهمترین قسمت تصفیه خانه چرمشهر و بخش اصلی به حساب می آید و این بخش در حال تکمیل است.


علی هوشمند عنوان کرد: این پروژه فعال و پیشرفت فیزیکی پروژه حدود۸۵ درصد است. اما نکته ای که در مورد تصفیه خانه چرمشهر وجود دارد و دادستانی و نمایندگان مجلس پیگیر آن هستند حل موارد اختلافی قراردادی و حقوقی با پیمانکار است.


وی در ادامه افزود: این قرارداد در سال ٩۶با پیمانکار منعقد شد و پیمانکار برای اصلاح نرخ پیمان با توجه به افزایش قیمت‌ها طی این سال ها، به داور این قرارداد که شورای عالی فنی کشور است درخواست داده تا موضوع نرخ پیمان اصلاح شود و وضعیت تسویه حساب این پروژه برای پیمانکار مشخص باشد.


مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی شرکت شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی گفت: بهمن سال ۹۹پیمانکار با شورای عالی فنی مکاتبه کرد و هیأت وزیران در اسفند۱۴۰۰ این موضوع را به شورای عالی فنی کشور مستقر در سازمان برنامه و بودجه تفویض کرد. در اردیبهشت ١۴٠١ این شورا اطلاعات فنی لازم را از دو طرف پیمان یعنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی و پیمانکار ساخت تصفیه خانه چرمشهر جمع آوری کرد و در تیرماه جلسه داوری در تهران برگزار شد اما از آن زمان تاکنون رای نهایی صادر نشده است. با صدور این رای و مشخص شدن وضعیت تسویه حساب پیمانکار در فاصله کمی این تصفیه خانه به مرحله افتتاح می‌رسد که این موضوع تا حد زیادی وابسته به رای نهایی از سوی شورای عالی فنی کشور است.


گفتگو: طاهره فجر داودلی


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.