نشست رسانه ای «بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی» با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون، محمود مروج معاون فرهنگی ریس این دوره از جشنواره قصه گویی و محمد گودرزی‌دهریزی دبیر این رویداد امروز سه شنبه 20 دی ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

جمع‌آوری 6 هزار قصه در کانون/ پیشینه فرهنگی؛ الویت اصلی در اعطای میزبانی به استان‌ها

مدیرعامل کانون در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه نتیجه یک سال تلاش کودکان و نوجوانان امروز به بار نشسته، یادآور شد از 25 دی ماه شاهد آغاز این جشنواره خواهیم بود. وی ادامه داد: آنچه در حال شکل گیری است نتیجه تلاش همه دلسوزان فرهنگ و هنر است که طی روزهای آینده در قالب یک کاروان بزرگ فرهنگی و هنری به مقصد می رسد و مسافرانش در یزد دور هم جمع خواهند شد.

قصه گویی فقط برای سرگرمی و آموختن نیست

وی در ادامه با بیان این که به گواه کارشناسان، هنر قصه گویی در ایران و این جشنواره یکی از شاخص ترین جریان های هنری و فرهنگی به شما می رود تاکید کرد: کشورهای دیگر با فاصله زیاد در حال رساندن خود به این خط عمیق هستند. این جشنواره در حال حاضر صرفاً یک حرکت فرهنگی داخلی برای آموختن و سرگرمی نیست بلکه با مجاهدت فعالان این حوزه به یک شاخص بزرگ فرهنگی در عرصه بین الملل تبدیل شده است.

گرچه روز قصه گویی به تصویب رسیده اما باید به فکر ثبت روز جهانی آن به نام ایران هم باشیم و باید در این راستا تلاشی فراوان صورت بگیرد. وی در ادامه درباره روند ثبت روز جهانی قصه گویی گفت: ایده ثبت جهانی ارائه شده اما تهیه پرونده آن روند طولانی دارد و آماده مراحل مقدماتی آن هستیم.

با قصه گویی بذر ایمان را در دل کودکان و نوجوانان می‌کاریم

علامتی با تاکید بر اینکه هر حرکت فرهنگی در دل خودش اهدافی را دنبال می کند به اهداف این جشنواره اشاره کرد و افزود: ما در جریان قصه گویی در کانون به دنبال نشاندن بذر ایمان در دل کودکان و نوجوانان هستیم و همه دست اندرکاران فرهنگی را به این سمت و سو فراخواندیم.

علامتی با تاکید بر اینکه جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی یک جریان عظیم فرهنگی، هنری و ادبی است، اظهار کرد: ترویج قصه‌گویی بین اعضای خانواده به ‌ویژه مادران باید به ‌عنوان هنری اصیل و فرایندی مطلوب مدنظر قرار گیرد و باید مراقبت کنیم تا دچار تشریفات و زوائد نشود.

توجه به ظرفیت و توانایی استان‌ها در برگزاری جشنواره

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس پیرامون معیارهای انتخاب استان‌ها برای اعطای میزبانی جشنواره در دوره‌های آتی و همچنین انتخاب استان میزان برای دوره بیست و پنجم تصریح کرد: اولین و مهمترین شاخصه ما در انتخاب استان ها برای میزبانی از جشنواره پیش از اینکه بحث توانایی آنها را مدنظر قرار دهیم توجه به فرهنگ و آداب و رسوم آن استان است. تاریخ یزد در این راستا پیشگام است و توانایی ها و ظرفیت های استان در برگزاری جشنواره بررسی شده و شرایط معنوی خوبی هم داشته است. توجه به این موارد برای ما در الویت قرار دارد. ضمن این که هنوز استان میزبان سال آینده مشخص نشده است.

در ادامه مروج معاون فرهنگی کانون و رئیس این دوره از جشنواره، چرایی برگزاری جشنواره را در سه نکته مهم خلاصه کرد و گفت: داشتن قصه، قصه گو و مخاطب از جمله مواردی است که به آنها توجه می کنیم و اتفاقاً جشنواره یکی از راه های توجه و مهم برشمردن آن محسوب می شود.

هویت ملی از طریق قصه گویی معنا می یابد

وی با بیان اینکه حفظ و پاسداشت ادبیات فارسی وظیفه قصه گوهاست تاکید کرد: هویت ملی ما می تواند از طریق قصه گویی معنا و مصداق پیدا کند و فرصتی برای تحول و ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی به وسیله مهمترین رسانه در دنیاست. بسیاری از قصه‌های ما که سرمایه عظیمی هم محسوب می‌شود، هنوز مکتوب نشده اما تاکنون در کانون نزدیک به ۶ هزار قصه جمع‌آوری شده است.

مروج در ادامه به ارائه آماری در بخش های مختلف جشنواره پرداخت که بر این اساس 40 اثر در بخش ملی، 23 اثر در بخش بین المللی، 31 اثر در بخش آیینی و سنتی، 6 اثر در بخش پادکست، 122 اثر در بخش 90 ثانیه ای و 10 اثر در بخش عملی به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

بیست‌وچهارمین دوره از جشنواره بین‌المللی «قصّه‌گویی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار می‌شود.

خبرنگار: صبا کریمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.