اگرچه بسیاری کشورها برنامه واکسیناسیون کرونا و دوزهای یادآور آن را اجرا کرده اند؛ اما این بیماری مرموز با هر جهش و ظهور زیرسویه های جدید، چالش های تازه ای را برای بشر پدید می آورد.

نگاهی به آخرین آمار کرونا در هفته اول ۲۰۲۳/ کریسمس پر مرگ ومیر کرونایی برای آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، سه سالی می شود که بیماری کووید-۱۹ زندگی روزمره افراد جهان را تغییر داده است. با اینکه دانشمندان کشورهای مختلف، واکسن هایی را برای مقابله با این بیماری تولید کرده اند؛ اما کرونا هنوز هم یک تهدید است و نمی توان پیش بینی کرد که چه زمانی یک سویه جدید ظاهر خواهد شد.

نوع امیکرون در اوایل سال ۲۰۲۳ با تولید یک زیر سویه جدید با نام XBB.۱.۵ به آلوده کردن افراد ادامه داد. کارشناسان هنوز در حال بررسی رفتار این گونه جدید از ویروس هستند که به اعتقاد آنها ممکن است قابل انتقال ترین نوع یافت شده تا کنون باشد.

بررسی اجمالی آخرین آمارهای هفتگی سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی آخرین آمار دسته بندی شده برای هفته ابتدایی سال ۲۰۲۳(دوم تا هشتم ژانویه۲۰۲۳) از داده های موجود را به شرح زیر گزارش کرده است:

کل موارد ابتلا و مرگ و میر در سطح جهان

در سطح جهانی، نزدیک به ۲.۹ میلیون مورد ابتلای جدید و بیش از ۱۱هزار مورد مرگ و میر در هفته ۲ تا ۸ ژانویه ۲۰۲۳ گزارش شد. این نشان دهنده کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر به ترتیب ۹ و ۱۲درصد است. در ۲۸ روز گذشته(۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۸ ژانویه ۲۰۲۳)، بیش از ۱۳.۹ میلیون مورد و ۴۹هزار مرگ و میر جدید در سراسر جهان گزارش شده که نسبت به ۲۸ روز قبل از آن به ترتیب ۱۰ و ۲۲درصد افزایش داشته است. تا هشتم ژانویه ۲۰۲۳، بیش از ۶۵۹ میلیون مورد ابتلای تایید شده و بیش از ۶.۶ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان گزارش شده است.

آخرین آمارهای ابتلا کشورها

نگاهی به آخرین آمار کرونا در هفته اول ۲۰۲۳/ کریسمس پر مرگ ومیر کرونایی برای آمریکا

در سطح کشورها، بالاترین تعداد موارد ابتلای جدید هفتگی از ژاپن:۱میلیون و ۷۰هزار و ۴۹۶، ایالات متحده آمریکا:۴۶۲هزار و ۹۴۴، کره:۴۰۳ هزار و۸۰۰، چین:۲۰۴هزار ۶۰۹ و برزیل:۱۴۵هزار و۹۳۳ گزارش شده است.

آخرین آمارهای مرگ و میر کشورها

نگاهی به آخرین آمار کرونا در هفته اول ۲۰۲۳/ کریسمس پر مرگ ومیر کرونایی برای آمریکا

بیشترین تعداد مرگ و میر هفتگی جدید به ترتیب در ایالات متحده آمریکا:۲هزار و۶۹۵، ژاپن: ۲هزار و۱۴۹، برزیل:۹۲۶، چین:۷۲۲ و فرانسه:۶۲۱ گزارش شده است.

باتوجه به آمار و ارقام منتشر شده طی این هفته و هفته های قبلی آمریکا و ژاپن همچنان در صدر مرگ و میرها هستند؛ اما نکته قابل توجه این است که ژاپن در مقایسه با آمریکا به رغم داشتن تعداد مبتلایان بسیار بالاتر، از لحاظ مرگ و میر در رتبه بعد از آمریکا قرار می گیرد. این مورد می تواند دلایل بسیاری از جمله توانایی در مهار بیماری، سیستم سلامت و بهداشتی منسجم تر و تعداد واکسن تزریق شده بیشتر داشته باشد. از طرفی سیاست های حاکمیتی و دولتی در ژاپن برای این مورد هم قابل بررسی است.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در نشستی که روز ۲۱ دی ماه داشت گفت که جهان نمی تواند چشمان خود را ببندد و امیدوار باشد که این ویروس از بین برود. تعیین توالی برای شناسایی و ردیابی ظهور و گسترش انواع جدید مانند XBB.۱.۵ حیاتی است. بنابراین جهش های مختلف است که دانشمندان را در مقابل این ویروس چندهزار چهره مستاصل می کند. سویه جدید امیکرون به نام XBB که در حال جولان دادن در دنیا است ویژگی سیستم ایمنی گریزی دارد که نگرانی هایی را بوجود آورده است.

بیماری کرونا علاوه بر مشکلات کوتاه مدت، قرنطینه و مرگ و میرهایی که به همراه دارد جهان را وارد فاز بعدی خواهد کرد که از الان باید برای آن آماده بود. در فازانطباق کروناویروس با زندگی افراد، باید همزمان با مختل نشدن زندگی روزمره به دنبال درمان بیماری های روانی و عوارض ناشی از کووید-۱۹ بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.