۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 841871

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به آسیب‌های جدی پیری جمعیت کشور هشدار داد و گفت که مشکلات و آسیب‌های ناشی از آن از مشکلات اقتصادی کنونی بیشتر است.

آسیب های جدی پیری جمعیت کشور

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا علیان‌زادگان با اشاره به اینکه کشور ما در معرض آسیب جدی پیری جمعیت قرار دارد، افزود: اگر در حوزه جوانی جمعیت و فرزندآوری به موقع عمل نکنیم، به طور قطع در سال‌های آینده با چاله بزرگ جمعیتی مواجه می‌شویم که مشکلات غیرقابل جبرانی فراتر از مشکلات فعلی اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد به بیان کارویژه‌های این بنیاد در حوزه جوانی جمعیت پرداخت و گفت: ما در پویش ملی «ایران جوان» در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها داشتیم با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه خرید کالای برای پدر، کارت هدیه به مادر و افتتاح حساب سپرده به ازای هر فرزند به زوج‌های دانشگاهی دارای سه فرزند و بالاتر به سهم خود از آنها حمایت می‌کنیم.

علیان‌زادگان ادامه داد: در کنار این بسته حمایتی در زمینه ترویج و تبیین اهمیت جوانی جمعیت از ظرفیت بالای علمی و توان اقناع اجتماعی این قشر فرهیخته جامعه نیز بهره‌مند خواهیم شد.

وی افزود: در پویش ملی «لبخند مادری» که ماه‌های قبل به طور رسمی در سراسر کشور آغاز شد به زوج‌هایی که در سال ۱۴۰۱ فرزند سوم‌ آنها به دنیا آمده است، یک بسته حمایتی شامل ۴۰ قلم لوازم مورد نیاز نوزاد از تولد تا یک‌سالگی به ارزش پنج میلیون تومان اهدا می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد اضافه کرد: این طرح با پنج هزار بسته آغاز شده و با همکاری شرکای اجتماعی و خیران این تعداد در هر سال افزایش خواهد یافت.

علیان‌زادگان یادآور شد: طبق یک نظریه جمعیتی، رشد جمعیت به پایداری شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هر جامعه وابسته است و در نظریه دیگری هم تاکید شده است که برای افزایش نرخ جمعیت باید حمایت مالی و اجتماعی انجام داد اما به نظر می‌رسد این مسیرها تنها راه افزایش جمعیت نیست و برای هر جامعه باید برنامه متناسبی در نظر گرفت.

وی افزود: امروز در ایران بابت هر فرد از زمان تولد حدود ۲ و نیم میلیارد تومان هزینه می‌شود تا به سن اشتغال برسد. این رقم وقتی ضرب در تعداد موالید کشور شود، عدد بزرگی به دست می‌آید و پیام آن این است که برای افزایش جمعیت و حفظ موالید باید به صورت ویژه تلاش شود.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با تاکید بر بهره‌گیری از پژوهش‌ها و ایده‌های مبتکرانه که در حوزه افزایش جمعیت در کشورهای دیگر استفاده شده است، افزود: در شرایطی هستیم که خلاقیت، ابتکار و ایده‌های نو در این زمینه می‌تواند برای باورمند کردن خانواده‌های ایرانی بسیار راهگشا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.