رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در عین حال طی ۶ روز سرمای اخیر ۲۲ دی ماه بیشترین خسارت سرما را داشتیم به طوری که به ترتیب ۱۰ شهرستان فریمان، باخزر، تایباد، چناران گلبهار، سرخس، قوچان، کوهسرخ، مشهد، تربت حیدریه و نیشابور با دمای زیر منفی ۲۰ درجه بیشترین خسارت را متحمل شدند.

بیشترین خسارت سرما در بخش کشاورزی مشهد و ۹ شهرستان خراسان رضوی را زمین‌گیر کرد

سید محسن شالفروشان در گفتگو با خبرنگار قدس خراسان اظهار کرد: موج سرمای اخیری که خراسان رضوی را در برگرفت طی ۱۵ سال اخیر بی سابقه بوده و خسارت وسیعی به بخش کشاورزی این استان وارد کرد.


رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ای سرما همه شهرستان‌های استان را تحت تاثیر قرار داد، افزود: در عین حال طی ۶ روز سرمای اخیر ۲۲ دی ماه بیشترین خسارت سرما را داشتیم به طوری که به ترتیب ۱۰ شهرستان فریمان، باخزر، تایباد، چناران گلبهار، سرخس، قوچان، کوهسرخ، مشهد، تربت حیدریه و نیشابور با دمای زیر منفی ۲۰ درجه بیشترین خسارت را متحمل شدند.


وی خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی های سازمان هواشناسی، این سرما البته با شدت کمتری در هفته آینده ادامه دارد.


شالفروشان با اشاره با اینکه برآوردهای از خسارتها دامنه وسیعی در همه حوزه های کشاورزی و دامپروری دارد، گفت: هم اکنون همکاران ما در نقاط مختلف استان مشغول پیمایش میدانی جهت ارزیابی خسارت‌ها هستند.

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیشترین محصولات خسارت دیده از این سرما را شامل انار، انگور، زعفران، پسته، بادام، گردو، انجیر، غلات، محصولات گلخانه‌ای و بخش دام و طیور برشمرد و اظهار کرد: در برخی باغات استان شدت خسارت به تنه درختان آسیب رسانده و ممکن است منجر به کف بری و قطع آنها شود.


وی یادآور شد: در حال حاضر مزارع گندم و جو زیر پوشش برف هستند و برآورد خسارت در این شرایط کنی زمان بر است اما یه صورت رندوم در حال انجام است.


شالفروشان با بیان اینکه متاسفانه علیرغم تلاش زیادی که برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی جهت جبران خسارتهای اینچنینی طی این سالها انجام شده کشاورزان استقبال خوبی از این موضوع نداشتند، گفت: در حوزه زراعت مجموعا ۱۰۵ هزار هکتار معادل یک سوم اراضی زراعی استان تحت پوشش بیمه هستند و این میزان در باغات خیلی کمتر است.


خبرنگار: معصومه مومنیان


انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.