رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در این استان است و در رتبه نخست عوامل تهدید سلامتی قرار دارد.

بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ‌ومیر در خراسان‌شمالی است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سیدجواد پورنقی  اظهار کرد: با وجود فراوانی مرگ های ناشی از ابتلا به کرونا در سال های گذشته همچنان بیماری های قلبی عروقی رتبه اول علل مرگ و میر در استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: عادات غذایی چرب، کم تحرکی، استعمال دخانیات، استرس و فست فودها عامل مستعد کننده بروز بیماری های قلبی و عروقی است که باید با فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم در زمینه اصلاح آن تلاش شود.

پورنقی ادامه داد: در واقع می توان با اقداماتی ساده همچون پیروی از یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی به میزان مناسب، سلامت قلب را حفظ کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اینک باید خطرسنجی جمعیت بالای ۳۰ سال استان مطابق با استانداردهای ملی و به‌خوبی انجام شود زیرا شناسایی به‌موقع افراد پرخطر به‌ویژه در خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی منجر به افزایش ۱۰ تا ۱۵ سال عمر افراد می‌شود.

وی حوادث را در رتبه بعدی مرگ و میر استان دانست و یادآور شد: متأسفانه موفقیتی در ارتقا فرهنگ مردم در رعایت ایمنی برای جلوگیری از حوادث، حاصل نشده درحالی‌که با ترغیب مردم به استفاده از تجهیزات ایمنی می‌توان از مرگ‌ومیر بخش مهمی از جمعیت پویا و فعال جامعه جلوگیری کرد.

پورنقی تاکید کرد: درمان هزینه‌بر است و بهره‌وری کمتری دارد بنابراین برای موفقیت در تمام حوزه‌های سلامت باید ابتدا مخاطب در حوزه سلامت را پیدا کنیم و در گام بعدی برای کمک به آن‌ها خدمات مناسب ارایه شود.

خراسان شمالی حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.