۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۰
کد خبر: 843524

پس از اقدام غیرمعقولانه پارلمان اروپا مبنی بر تصویب لایحه قرار دادن ایران در فهرست گروه‌های تروریستی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به این تلاش، طرحی دوفوریتی آماده کردند که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد می‌شوند.

اروپا به پای خودش شلیک کرد

در این طرح پنج ماده‌ای، دستگاه‌های اطلاعاتی مکلف شده‌اند فهرست فرماندهان نیروهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برای پیگیری‌های قضایی در اختیار قوه‌ قضائیه قرار دهند و وزارت ‌خارجه هم موظف شده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی برای خروج نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از منطقه استفاده کند.
در همین ارتباط یک کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه پارلمان اروپا در مسائل سیاست خارجی و امنیت ملی اعضای اتحادیه، از حداقل اختیارات برخوردار است می‌گوید: نهادهای اجرایی اتحادیه اروپا الزامی به رعایت مصوبات پارلمان ندارند.

قطعنامه‌ای غیر الزام‌آور
دکتر عابد مسروری‌خواه، پژوهشگر سیاسی با بیان اینکه نه قطعنامه‌ای تصویب شده و نه گزاره‌هایی که به گزارش سالانه اجرای پیمان سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا اضافه شدند، هیچ یک فعلاً ضمانت اجرایی نخواهند داشت تصریح‌ می‌کند: اجرای آن‌ها منوط به تصویب در شورای اتحادیه اروپاست. این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: چنین تصمیماتی عموماً معطوف به منافع ملی و سیاست‌ خارجی اعضاست بنابراین قطعنامه مذکور را باید در حقیقت نوعی بیانیه دانست.

تحریم سپاه در امتداد اغتشاش‌ها
مسروری‌خواه با اشاره به اینکه باید توجه شود که در روابط بین‌الملل نباید به تحلیل کنش‌ها در فضای ایزوله و منفک از زمان و سایر بازیگران پرداخت، می‌افزاید: اولاً این اقدام اتحادیه اروپا در امتداد سایر تحریم‌های این اتحادیه پس از آغاز اغتشاش‌هاست و این موضوع نشانگر دخالت و حمایت مستقیم اروپایی‌ها در اغتشاش‌های اخیر است. وی در تحلیل هدف اتحادیه اروپا از چنین اقدام‌هایی به بررسی نسبت آن با روند مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد و می‌گوید: پیشنهادهای ارائه شده از سوی تیم ایرانی در جریان مذاکرات هسته‌ای، طرف‌های غربی به ویژه ایالات متحده را در موضع ضعف قرار داده است و همان گونه که ایران بارها نیز در این خصوص اعلام کرده، آن‌ها مجبور به تصمیم‌گیری هستند.

آمریکا و اروپا به دنبال خروج از انفعال
مسروری‌خواه گفت: هدف از اقدام اخیر را در مجموع می‌توان خارج کردن اروپا و آمریکا از وضعیت انفعال کنونی در مواجهه با ایران و محدود کردن توان کنشگری ایران در عرصه بین‌الملل دانست. این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص تأثیر تصویب اقدام‌های پیشنهاد شده در قطعنامه اتحادیه اروپا می‌گوید: قرار دادن نام برخی از فرماندهان عالی‌رتبه نظامی کشور در فهرست‌ تحریم‌ها تنها جنبه تبلیغاتی دارد و اروپایی‌ها خود بهتر می‌دانند که این افراد نه اموال و املاکی در اتحادیه اروپا دارند و نه ترددی به این کشورها می‌کنند، اما اتحادیه اروپا خود را به عنوان قدرت هنجاری در نظام بین‌الملل تعریف کرده بنابراین چنین اقدام‌هایی از سوی این اتحادیه تنها برای تبلیغ و گرفتن ژست انجام می‌شود. اما بخش دیگری از اقدام‌های پیشنهادی در قطعنامه پارلمان اروپا در صورت تصویب در شورای اروپا می‌تواند تأثیراتی در میدان داشته باشد که مصداق همان تعبیر شلیک اروپا به پای خودش است.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.