عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر شب گذشته وارد دهلی نو شد و در اولین گام از برنامه های خود در این سفر، امروز با نارندرا مودی نخست وزیر کشور میزبان دیدار و گفت و گو کرد. السیسی به عنوان میهمان ویژه برای مراسم هفتاد و چهارمین سالروز جمهوری هند به این کشور دعوت شده است.

سفر رئیس جمهور مصر به هند؛ السیسی از دهلی نو چه می‌خواهد؟

به گزارش قدس آنلاین، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، برای سفری سه روزه وارد دهلی نو شده است.

وی در این سفر، مذاکرات گسترده ای با نخست وزیر هند، خواهد داشت و در جشن های روز جمهوری هند حضور می‌یابد، بخش دیگر این سفر مذاکرات تجاری با شرکت‌های هندی است.

براساس گزارش رسانه های هند، با توجه به اینکه السیسی، یک فرمانده نظامی است، مصر علاقه‌مند به تهیه تجهیزات دفاعی از هند است که شامل هواپیماهای جنگنده مدل LCA Tejas، موشک هایی میان برد مانند Akash، سلاح ضد هوایی هوشمند DRDO و رادارهای مختلف می شود. این موارد به عنوان بخشی از همکاری‌ها در صنایع دفاعی توسعه می یابد، راجنات سینگ، وزیر دفاع هند، سال گذشته برای امضای یک پیمان دفاعی از قاهره بازدید کرد. مصر همچنین برای شرکت در نمایشگاه صنایع هوایی هند (Aero-India ۲۰۲۳) در ایستگاه نیروی هوایی هند در بنگلور، که ماه آینده برگزار می شود، دعوت شده است.

اخبار و گزارش های مختلف رسانه های هند حکایت از آن دارد که افزایش بیشتر همکاری های دفاعی و امنیتی، مسأله اصلی این گفت و گوها باشد.

یکی دیگر از خواسته های اصلی رئیس جمهوری مصر از هند در سفر جاری وی به دهلی نو، درخواست افزایش حضور سرمایه گذاران هند در بخش های مختلف در مصر است.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه هند، السیسی، با یک هیئت رسمی، شامل پنج وزیر و مقامات ارشد همراه خواهد بود.

رئیس جمهور مصر پیش از این در اکتبر سال ۲۰۱۵ برای شرکت در سومین اجلاس مجمع هند و آفریقا و در سپتامبر ۲۰۱۶، از هند بازدید کرد.

این برای اولین بار است که رئیس جمهور مصر به عنوان مهمان اصلی جشن های روز جمهوری هند دعوت شده است. یک گروه نظامی از ارتش مصر نیز در رژه روز جمهوری هند، شرکت خواهد کرد.

هند مشتاق گسترش بیشتر روابط خود با مصر به عنوان بازیگر اصلی سیاست جهان عرب و آفریقا است. همچنین به مصر به عنوان دروازه بزرگ برای ورود به بازارهای آفریقا و اروپا توجه می شود.

تجارت دو جانبه میان این دو کشور نیز در چند سال گذشته رو به رشد بوده است.

به گزارش وزارت امور خارجه هند، تجارت بین هند و مصر به بالاترین رقم در تاریخ تجارت میان دو کشور یعنی، ۷.۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱-۲۲ رسیده است.

این تجارت نسبتاً متعادل است و ۳.۷۴ میلیارد دلار سهم صادرات هند به مصر و ۳.۵۲ میلیارد دلار واردات از مصر به هند را شامل می شود.

بیش از ۵۰ شرکت هندی حدود ۳.۱۵ میلیارد دلار در بخش های متنوع اقتصاد مصر از جمله مواد شیمیایی، انرژی، نساجی، پوشاک، تجارت و خرده فروشی سرمایه گذاری کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.