دریافت پیامک های قطع یا کاهش مصرف برق و تصمیمات ناگهانی در حوزه صرفه جویی انرژی، تولیدکنندگان واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی را با بحران و خسارت مواجه کرده است. 

خاموشی تولید در سال تولید و اشتغال!/ تولیدکنندگان از قطعی بی برنامه برق گلایه دارند

به گزارش قدس خراسان، در پیگیری دریافت پیام‌های رسیده مردمی، درباره مشکلات قطع و یا کاهش ظرفیت برق واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان، تحریریه قدس خراسان به بررسی این مساله پرداخت و متوجه شد بزرگترین گلایه تولید کنندگان نبود برنامه مشخص بود.

شب پیامک دادند، صبح برق را قطع کردند!

جهانی، تولیدکننده خوراک دام در شهرک صنعتی تربت جام است. او می‌گوید: دیشب(یکشنبه نهم بهمن ماه) ساعت ۱۰ شب از طریق پیامک به ما اطلاع دادند که برق واحد تولیدی ما به مدت سه روز قطع می شود. برای بخش تولید ساعت ۱۰ شب نباید اطلاع بدهند و حداقل باید دو سه روز قبل از قطعی برق را اطلاع داشته باشیم تا اقدامات لازم در بحث ماشین آلات یا سایر موارد را انجام دهیم.

خاموشی تولید در سال تولید و اشتغال!/ تولیدکنندگان از قطعی بی برنامه برق گلایه دارند

خاموشی تولید در سال تولید و اشتغال!/ تولیدکنندگان از قطعی بی برنامه برق گلایه دارند

این تولید کننده ادامه می‌دهد: حدود ٧٠ یا ٨٠ دستگاه دارم، بعد از اطلاع، همانجا با توجه به سفارش‌ها و جلوگیری از خسارت بیشتر، کارگران را شبانه سر کار حاضر کردیم تا در تحویل کار به مشکل نخوریم که ناگهان ساعت ۴:۳۰ صبح برق قطع شد و تمام دستگاه‌های ما زیر بار ماند!

جهانی اضافه می‌کند: با یک گشت ساده متوجه شدم یکی از سیستم‌های ما سوخته و هنوز بقیه دستگاه‌ها را روشن نکردیم که متوجه آسیب بقیه دستگاه‌ها بشویم. مصرف ما تحت کنترل است، قبل از هر قطعی می توانند به ما اطلاع بدهند نه اینکه ناگهانی برق قطع شود. به ما فقط اعلام شده بود از فردا و ساعت مشخصی نداشت.

این تولید کننده عنوان می‌کند: ۱۳ روز به خاطر گاز تعطیل بودیم و سه روز به خاطر آب؛ آب و گاز را با مشکلات زیاد تامین می کنیم و اما حالا مشکل برق هم اضافه شده است. هر زمان هم ما پیگیر می شویم می‌گویند ما آخر خط هستیم و باید رعایت کنیم.

جهانی متذکر می شود: مشکلی با رعایت و صرفه جویی نداریم اما این طریقه مدیریت کردن نیست. روزانه حدود ٢٠٠تا٣٠٠میلیون خسارت واحد تولیدی ما است. ٢٣ کارگر دارم حداقل خسارت وارده در طول یک روز هزینه نیروی انسانی است. آیا تامین اجتماعی حاضر است ذره‌ای تاخیر در پرداخت را به دلیل مشکلات قبول کند؟ با این اوضاع اقتصادی حقوق کارگر را هم نمی‌توان پرداخت نکرد یا تاخیر داشت و به کارگر گفت کارخانه تعطیل بوده است و چون درآمد نداشته ایم تو هم حقوقی نداری! قشر کارگر به اندازه کافی تحت فشار قرار دارد.

وی با یادآوری شعار سال می‌گوید: متاسفانه هیچ حمایتی از تولید نیست بر خلاف شعار سال؛ کوچکترین کمبود در حوزه انرژی دودش به چشم تولیدکنندگان شهرک‌های صنعتی می‌رود. می‌توان چند روزی شرایط را درک کرد و کل خط‌های تولید را تعطیل کرد اما چه کسی تولیدکننده صنعتی را درک می‌کند؟ در شرایط کمبود گاز، گفتیم گاز مصرف نمی‌کنیم و گازوئیل مصرف می‌کنیم اما یک مشعل با توجه به شرایط که قبلا ١٧ میلیون بوده را خودم ۶٠میلیون خریدم و همکار دیگر کارخانه دار ما ١١٠ میلیون هزینه کرده است. واقعا تصمیم‌گیران مشکلات تولیدکنندگان را نمی‌بینند؟

جهانی بیان می‌کند: ما هیچ چیزی نمی‌خواهیم فقط این قطعی‌ها را درست اطلاع بدهند. یک وام بخواهیم بگیریم خیلی اذیت می شویم واقعا گیر کرده ایم چه کنیم در این شرایط!

خسارت ها باعث شد کلا تعطیل کنیم

بهادُر از تولید کنندگان شهرک صنعتی توس است. او که کارخانه تولید بستی دارد، می‌گوید: تمام کار ما با برودت و سرما است و عملا بدون برق فلج هستیم. از یک هفته قبل که برق ما ناگهانی قطع شد و بخشی از دستگاه‌ها و سیستم‌های ما یا سوخت و یا آسیب دید از همان زمان کار تولید را به دلیل خسارت‌های بالای احتمالی تعطیل کردیم و تنها بخش سردخانه ما که مواد تولیدی و اولیه را نگهداری می‌کند فعال است و به دلیل اینکه تقریبا تعطیل هستیم هیچ پیامکی برای ما نیامده است.

وی با یادآوری خسارات قطع برق در گذشته عنوان می کند: در اتفاق به زمین افتادن کابل برق دکل ۶٣،ترانس کارخانه ما سوخت. به ما گفتند نامه بزنید تا خسارت بدهیم. نامه زدیم اما از پرداخت خسارت خبری نشد و عملا کسی پاسخگوی خسارات احتمالی و وارده نیست و برای همین تعطیل کردیم.

این تولید کننده صنعتی ادامه می دهد: حدود ۶٠نفر پرسنل دارم، بدون درآمد هزینه‌های جاری شامل حقوق و دستمزد را هم باید بپردازیم. به اندازه کافی شاهد مشکلات کارگرانمان هستیم. نتیجه این رفتارها این است که کلا توسعه کارمان را بیخیال شویم. در زمستان بحران گاز داریم و در تابستان بحران برق. ما خودمان را سعی کرده ایم با این شرایط تطبیق بدهیم. بسیاری از صاحبان واحدهای تولید واقعا بی انگیزه شده اند و دل و دماغ هیچ توسعه ای را ندارند.

بهادر با گلایه از بلاتکلیفی ها تشریح می‌کند: هفته گذشته زمانی که برای اطلاع‌رسانی قطع برق تماس گرفته بودند همان لحظه که پای تلفن بودم برق قطع شد. اعتراض که کردم گفتند از قبل گفته بودیم که ژنراتور تهیه کنید. من سال قبل حدود ۲ کیلومتر هزینه کابل برق دادم و حالا می‌گویند باید ژنراتور تهیه کنید. ژنراتور تهیه کنیم باز مشکل سوخت داریم. واقعا زورمان به هیچ کس نمی رسد.

ضرر صنعتی قطع برق بالاست

جعفر عابدیان یکی دیگر از تولیدکنندگان مستقر در شهرک صنعتی چرمشهر است. او می‌گوید: مدیر ۴واحد صنعتی با ۴٠٠ پرسنل هستم. هر روز که کارخانه من تعطیل می شود به غیر از اینکه ۴٠٠ نفر از نان خوردن می افتند چهار هزار نفر در صنایع پایین دست که مواد اولیه آن را ما تولید می کنیم تعطیل می شوند.

وی ادامه می دهد: ضرر صنعتی قطع برق خیلی بالاست و از نزدیک باید دید، وقت و زمان ما از بین می‌رود. ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد و چه برنامه‌ای داشته باشیم همه چیز غیر قابل پیش بینی است، سری به باغات و مراکز تفریحی بزنید چرا برق این مراکز وصل است و برق چرخ تولید کشور باید قطع باشد. برق مصرفی ما نه لوستر چلچراغ است و نه برق سونا و جکوزی، بی برنامه‌گی تیشه به ریشه صنعت می‌زند.

عابدیان با توضیح نحوه کار واحد تولیدی خود می‌گوید: دستگاه‌های ما پوشاک پزشکی تولید می کند که قبلا از ترکیه وارد می شده است تولید ما هزینه هنگفت برای اقلام مصرفی پزشکی را به دلیل تولید داخل پایین می آورد. برق برای تولیدکنندگان صنایع مثل باد لاستیک یک ماشین برای راننده تاکسی است که اگر بدون باد باشد دیگر تاکسی نمی‌تواند کار کند و مسافر ببرد. به ما با پیامک اعلام شده است با ۵٠ درصد مصرف برق کار کنید.

دستگاه‌های ما شیوه کارشان به صورت ذوب است و حالت صفر یا صد مصرف برق داریم و نمی‌توانیم با نصف مصرف برق کار کنیم. با داشتن چهار واحد صنعتی متاسفانه رفته ام در اداره برق رضویه و برق برای دو ساعت گدایی کرده‌ام.

این تولید کننده اقلام بیمارستانی عنوان کرد: واحد ما مستقیم زیر نظر وزارت بهداشت است و بهداشت افراد را تامین می‌کنیم. نصف مواد اولیه کشور را واحد ما تولید می کند ولی با چه کسی حرف بزنیم؛ از فشار روحی و روانی آب و برق گاز، فشار تامین مواد اولیه، بورس و سایر مباحث حاشیه‌ای دیگر توانی برای تولید نمی‌ماند.

با توجه به تفاوت محتوای پیامک های ارسالی در سطح استان و گلایه تولیدکنندگان از بی برنامه گی، این موضوع را از شرکت برق استان‌ پیگیری کردیم.

سخنگوی صنعت برق خراسان رضوی درباره پیامک‌های ارسالی به واحدهای تولیدی عنوان می‌کند: پیرو محدودیت بخش گاز و نیروگاهی تا آخر هفته صنایع ملزم شده‌اند تا ۵٠ درصد مصرف خود را تعدیل کنند. اگر این تعدیل انجام ندهند مجبور به قطع می‌شویم. پیامک‌ها از اول هفته ارسال شده است، دو سه هفته‌ای است که در بحث مصرف انرژی مشکل داریم و هر هفته پیامک ارسال می‌شود. پیامک‌ها در هفته‌های گذشته مشمول ٣٠ درصد کاهش مصرف و پیامک‌های جدید این هفته مشمول ۵٠ درصد کاهش مصرف است.

حسن حشمتی در پاسخ به پیامک‌های ارسال شده در یکشنبه شب عنوان می‌کند: در این شب چندمین پیامک ارسالی بوده است و ممکن است یک پیامک ۵ بار هم رفته باشد و منظور این نیست که شب گذشته این پیامک ارسال شده باشد و امروز برق قطع شود یا واحد تولیدی با کاهش مصرف انرژی روبرو شود. از سه هفته قبل پیامک‌های متعدد رفته است. در مرحله اول طرح طبق ابلاغیه توانیر واحدها تا ٣٠ درصد کاهش مصرف صنایع داشته باشند و در حال حاضر ۵٠ درصد است و ما قطع برق نداشتیم.

وی ادامه می‌دهد: شاید صنایعی که گفتند به ما یکباره اعلام شده است، آن پیامک این بوده که ۵٠ درصد مصرف را کم کنند. با توجه به وضعیت شبکه و تصمیمات کمیته سوخت و انرژی استان که در ظهر یکشنبه نهم بهمن ماه گرفته شده است قرار شد واحدها تا ۵٠ درصد صنایع کاهش مصرف داشته باشند. این تصمیمات تا آخر هفته گرفته شده است و ادامه آن خیلی بستگی به وضعیت جوی هوا دارد و به صورت کشوری است و تنها استان یا مشهد را نباید در نظر نگرفت. هم گاز و هم برق به صورت شبکه است و این محدودیت ممکن است برای مناطق دیگر از جمله شمال کشور لحاظ شود.

محمد خوشحال، مدیرعامل شهرک صنعتی ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر مشهد در توضیح تفاوت پیامک های ارسالی می گوید: شرکت توزیع برق مشهد شامل شهرک های صنعتی چرمشهر، بینالود، توس، ماشین سازی و مشهد است.

وی ادامه می‌دهد: قرار است برق این شهرک‌ها با توجه به مشکلات شبکه توزیع برق ۵٠ درصد باشد و اگر بیشتر از ۵٠ درصد شد قطع می‌شود. اما در شهرک‌های صنعتی مانند گناباد، تربت جام، نیشابور اعلام شده است تا روزهای دوشنبه و سه شنبه و چهارشنبه را تعطیل کنند.

خوشحال در پایان تشریح می کند: شهرک‌های صنعتی مشهد روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه تعطیل شدند و سه روز آخر هفته را گفتند با ۵٠ درصد ظرفیت کار کنیم و حالا برق بقیه شهرک های صنعتی در سه روز یاد شده قطع است و به نوعی این ساز و کار نوبتی است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان در گفتگو با قدس خراسان می‌گوید: سه هفته است که ما بحران انرژی داریم. در پنج شنبه گذشته قرار بود طبق اعلام مرکز دیسپاچینگ برق در طی چهار روز بین محورهای شهرک های صنعتی تقسیم بندی انجام شود و هر روز یکی از محورهای صنعتی تعطیل شوند تا شرایط از سه شنبه هفته جاری بهتر شود.

فیروز ابراهیمی ادامه می‌دهد: این برنامه از پنج شنبه گذشته شروع شد و هر روز یک محور صنعتی مانند محور غرب، محور کلات و سایر محورها قطع شد. تا اینکه شبکه توزیع برق کشور دچار مشکل شد و استان‌ها به دلیل شبکه بودند باید این شرایط را مدیریت کنند؛ بعد از جلسه ظهر یکشنبه کمیته سوخت و انرژی استان تصمیم گرفت قطعی محوری را کنار بگذارد و تمام محورهای شهرک های صنعتی با ۵٠ درصد ظرفیت کار کنند و این ابلاغ به موقع انجام شد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تشریح می‌کند: پیامک تعطیلی که به برخی واحدها ارسال شده را پیگیری کردیم که نهایت تکذیب شد و گفته شد تصمیم کار با ظرفیت ۵٠درصد است.

وی در پاسخ به قطعی برق واحدهای صنعتی می‌گوید: یک تفاوتی بین قرائت شرکت برق با قرائت واحدهای صنعتی از ظرفیت مصرفی برق وجود دارد. وقتی واحد صنعتی از ۵٠درصد ظرفیت برق صحبت می کند یعنی نصف ظرفیت برقی که دارد. اما وقتی شرکت برق از ۵٠درصد ظرفیت صحبت می کند این ظرفیت را از میزان مصرف ماه گذشته به عنوان مثال به دست می آورد. مثلا اگر واحدی ظرفیت یک مگا وات دارد تصف آن ۵٠٠کیلو وات می شود. ممکن است واحدی در ماه آذر گذشته میزان مصرفش ۵٠٠کیلووات از همان یک مگاوات باشد که نصف آن ٢۵٠کیلو وات به عنوان مصرف مجاز اعلام می شود و اضافه مصرف باعث قطع برق واحد می شود که در این شرایط شرکت برق با پیگیری همکاری لازم را دارد.

ابراهیمی ادامه می دهد: در بحث صرفه جویی باید فرهنگ سازی انجام شود و مردم به این درک برسند که با خاموش کردن یک لامپ در خانه یک کوچه، برق یک کارخانه تامین می شود. سیاست اجرایی در حال حاضر تامین انرژی مردم است که این تصمیم درست است اما در کنار آن فرهنگ صرفه جویی هم باید ایجاد شود.

وی می گوید: در ابتدای شروع سرما یک رویه عدالت محور وجود داشت اما در حال حاضر تمام این صرفه جویی ها در بخش صنعت است و بسیاری از مال ها، واحدهای تجاری و سایر مراکز فعالند و این به دور از عدالت است.
مهمترین سوال مطرح شده در پایان این گزارش این است چرا با وجود تکذیب شدن پیامک قطع برق، پیامکی مبنی بر لغو این طرح مجددا ارسال نشده است؟ آیا پیش بینی شرایط آب و هوایی در صنعت هواشناسی کشور به درجه ای از رشد نرسیده است که بتوان برای یک ماه آینده شرایط جوی را پیش بینی و براساس آن برنامه ریزهای متفاوت برای صرفه جویی داشت.

و در نهایت اینکه چرا به جای یاری گرفتن و تشریح شرایط برای مردم و تولیدکنندگان تصمیماتی گرفته می شود که نهایت دود آن به چشم مردم می رود؟

این نکته را باید یادآور شد که به نظر تولید کنندگان و کارشناسان ضررهای پیاپی در بخش صنعت در آینده‌ای نه چندان دور مشکلات متعددی از جمله تعدیل نیرو را به دنبال دارد.

گزارش از: طاهره فجرداودلی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.