۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۶
کد خبر: 850170

بسیاری از کارشناسان تحولات رژیم صهیونیستی، نگاه و رویکرد مثبتی به کابینه جدیدی که در فلسطین اشغالی به سرکردگی بنیامین نتانیاهو روی کار آمده، ندارند.

اورشلیم قفقاز در دل جمهوری آذربایجان

به اعتقاد پژوهشگران، رویکرد ضد انسانی و رادیکال کابینه فعلی در سرزمین‌های اشغالی، موجب افزایش تنش‌ها و تسریع در روند فروپاشی اجتماعی در این ساختار نامشروع خواهد شد.

در این میان، آن فرایندی که با جدیت از سوی صهیونیست‌ها دنبال می‌شود؛ تلاش برای کشاندن دایره تهدید به نزدیکی مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. کارشناسان معتقدند جمهوری آذربایجان نقش مکمل این پروژه است. با نگاهی به این قضایا، در گفت‌وگویی با دکتر جواد معصومی، کارشناس ارشد مسائل ژئوپلتیک به بررسی راهبرد ناامن‌سازی مرزهای جمهوری اسلامی ایران، ازجمله کشور آذربایجان پرداخته‌ایم که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید.

هدف رژیم صهیونیستی از تلاش برای ایجاد حفره‌های تهدید در کشورهای هم‌مرز با ایران چیست؟
این رژیم درصدد است در دو راهبرد یکی در منطقه کرانه و دیگری در همسایگی ایران نقش بسیار فعالی ایفا کند. از طرفی سعی دارد با عضویت در سازمان‌های بین‌المللی، فضای بین‌الملل را برای ایران‌هراسی متشنج کند و کشور ایران را به انزوای بین‌المللی سوق دهد. این در صورتی است که ۷۵درصد افکار عمومی جهان مخالف سیاست‌ها و افکار فاشیستی رژیم صهیونیستی هستند. ظرفیت‌های مختلفی ازجمله اعراب اسرائیلی می‌توانند به خوبی نقش‌آفرینی کنند تا از عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل جلوگیری شود. یکی دیگر از چالش‌های مهم رژیم، اختلاف‌های داخلی (یهود و غیریهود)، قدس و جمعیت است که سعی در اجماع و جلب‌نظر محیط خارجی بین‌المللی دارد تا شاید بتواند بر این چالش‌ها فائق آید. موضوع بعدی توجه به جنگ اوکراین با رویکرد شکست روسیه است تا این رژیم بتواند با دولت آذربایجان و ترکیه به اهداف خود در منطقه قفقاز دست یابد؛ هرچند روابط ویژه بین روسیه و رژیم صهیونیستی جای تأمل و بررسی دقیق‌تر دارد.

افزایش فشارهای داخلی چه تأثیری بر عملکردهای رژیم صهیونیستی خواهد داشت؟
توجه به این نکته ضروری است که هر چقدر سطح فشار به این رژیم افزایش یابد، امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ارتقا خواهد یافت. از سوی دیگر وضعیت شکننده کابینه فعلی این رژیم یک فرصت است تا با عملیات روانی غیرمستقیم از طریق فضای مجازی و همچنین با استفاده از جبهه مقاومت در کرانه غربی موجب پایان دادن به حیات کابینه تا زمان قانونی آن شود، چراکه دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنرانی اخیر خویش از اصطلاح «موجودیت موقت» برای رژیم استفاده و تأکید کرد این رژیم به سوی نابودی پیش می‌رود.

امروز موقعیت رژیم صهیونیستی در آذربایجان چگونه است؟
این رژیم بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در جمهوری آذربایجان است. تنها شهر یهودی‌نشین در خارج از خاک این رژیم، در کشور آذربایجان است. جالب است بدانید در آذربایجان شهری است که جمعیت قابل توجهی از یهودیان را در خود جای داده؛ شهر قرمز به عنوان «اورشلیم قفقاز» شناخته‌ می‌شود که بیش از ۴هزار یهودی در آن ساکن هستند. در خلال این موارد نیز شاهد روابط بسیار قوی راهبردی میان سه کشور ترکیه، آذربایجان و رژیم صهیونیستی هستیم، زیرا موقعیت جغرافیایی آذربایجان برای رژیم از دو جنبه «ایران و روسیه» بسیار حائز اهمیت است. رژیم اشغالگر قدس، دومین مشتری انرژی آذربایجان است و در مقابل، دومین مشتری فناوری و علوم نظامی رژیم صهیونیستی، آذربایجان است که سلاح‌های باکیفیتی در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند. شرکت‌های فناوری اطلاعات اسرائیل با پوشش‌های قانونی، عملیات جاسوسی و اطلاعاتی دقیق در ایران نفوذ کرده‌اند به طوری که هیچ نام و اثری از صهیونیست‌ها در فرایند پردازش این شرکت‌ها نیست. با توجه به برتری پهپادی آذربایجان در جنگ دوم قره‌باغ، آن‌ها علاقه بسیاری به گسترش علوم پهپادی با رژیم اشغالگر قدس دارند. اسرائیل تمام تلاش خود را برای تقویت زمین، هوا و دریای آذربایجان انجام داده؛ ازجمله در حوزه دریایی که کشتی‌هایی با قابلیت شلیک موشک‌های هدایت شونده و برد بلند با ناوبری پیشرفته در خدمت گارد ساحلی آذربایجان هستند.

آیا سطح مناسبات فراتر از جاسوسی ‌است؟
سطح مناسبات و ارتباطات با آذربایجان فراتر از علوم نظامی و فناوری‌های اطلاعاتی جاسوسی و پهپادی رفته و در سایر حوزه‌هایی که کشور آذربایجان با آن‌ها دچار مشکل است گسترش یافته، به عبارت دیگر رژیم درصدد حل‌وفصل مشکلات جامعه آذربایجان است. در حوزه کشاورزی پروژه «معجزه صحرا» برای نوسازی نظام کشاورزی آذربایجان توسط رژیم در دستور کار جدی قرار دارد، چراکه چالش آذربایجان در آینده تأمین امنیت غذایی خواهد بود. رژیم صهیونیستی در سال‌های آینده، در حوزه آب با فناوری «آب شیرین‌کن»، آب دریای خزر را در اختیار مردم آذربایجان قرار خواهد داد تا بتواند ضمن قلمروسازی، افکار عمومی را در کشور آذربایجان به نفع خود تسخیر کند. جالب است بدانید صادرات رژیم صهیونیستی به آذربایجان به سرعت در حال افزایش بوده به نحوی که بازار صادرات ایران را تقریباً به حاشیه برده است.

راهبردهای ابتکاری جمهوری اسلامی در مقابل تهدید رژیم صهیونیستی چیست؟
اقدام‌های عملیاتی تنش‌زدا در کشورهای عربی با رویکرد تقویت و تثبیت عناصر مقاومت بسیار مهم است. طراحی جنگ شناختی با مأموریت فروپاشی از درون که در این زمینه ضعف‌های اساسی داریم باید مد نظر باشد. تمرکز بر کرانه غربی با ایجاد وحدت بیشتر بین جبهه مقاومت، حمایت عملیاتی از انتفاضه فلسطینیان بدون هیاهو و هیجان رسانه‌ای، تقویت دریایی عناصر جبهه مقاومت به دلیل وابستگی اقتصاد رژیم به دریا، بهره‌برداری‌های رسانه‌ای، بهره‌مندی از فرهنگ رو به افزایش دو تابعیتی مردم رژیم صهیونیستی در متغیر مهم جمعیت، جلوگیری از اتصال و انتقال انرژی به اروپا براساس نیاز آن‌ها (جلوگیری از رویکرد هاب انرژی رژیم)، آگاه‌سازی روسیه و چین و هشدار نسبت به توسعه روابط با رژیم و آسیب‌ زدن به نظم جدید جهانی، بهره‌برداری مختلف از عناصر اعراب ۴۸ (اعراب اسرائیلی) علیه رژیم، توجه به موضوع انگلستان و نقش آن و نیز آذربایجان به عنوان شریک راهبردی رژیم، ازجمله راهبردهایی است که می‌توان برای مقابله با اقدام‌های رژیم صهیونیستی در نظر گرفت.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.