رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست درگز گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر پروژه خط انتقال آب به قلب پارک ملی تندوره اجرا شد.

پروژه خط انتقال آب به قلب پارک ملی تندوره اجرا شد

به گزارش قدس خراسان، مدثر تیموری اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از ارکان اصلی حفاظت از محیط‌زیست مسائل آموزشی و ترویجی است، در همین راستا برای تنویر افکار عمومی و مسائل آموزشی موزه حیات‌وحش و سالن آموزش در شهرستان درگز افتتاح شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست درگز بیان کرد: شهروندان، دانش آموزان و جامعه هدف محیط‌زیست می‌توانند با حضور در این سالن آموزش با مسائل زیست‌محیطی از طریق مدرسینی که حضور دارند آشنا شوند.

وی تصریح کرد: سالن آموزشی و موزه حیات‌وحش با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان در مساحت ۵۰ متر مربع افتتاح شده که تکمیل فضای آن جزء برنامه‌های آینده است.

تیموری با بیان اینکه در این موزه گونه‌هایی مانند پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، قوچ و میش و سایر جانوران شاخص شهرستان جانمایی شده‌اند، ادامه داد: به زودی موزه حیات‌وحش تکمیل‌تر خواهد شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست درگز همچنین از بازسازی و تجهیز پاسگاه محیط‌بانی بابا نهستان خبر داد و گفت: این پاسگاه که در حاشیه پارک ملی تندوره قرار دارد چون ۳۰ سال از احداث آن می‌گذشت شرایط ایده الی نداشت و به دلیل بافت قدیمی آن ایرادات بسیاری داشت.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و حمایت‌های اداره کل محیط‌زیست ۳۰۰ میلیون تومان برای بازسازی آن در نظر گرفته شد و تخصیص یافت. فضای جدید پاسگاه محیط‌بانی در مساحت ۱۰۰ متر مربع برای محیط‌بانان احداث شده است.

تیموری همچنین از انتقال خط لوله آب بندک به دوزوی قره لوکه به عنوان یکی از حیاتی‌ترین پروژه‌های محیط‌زیست این شهرستان در پارک ملی تندوره نام برد و گفت: این پروژه با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان و به طول ۴ کیلومتر اجرا شد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست درگز با بیان اینکه خشکسالی‌های سال‌های اخیر بخشی از منابع آبی پارک ملی تندوره را تحت تأثیر قرار داده و خشک شده است، عنوان کرد: هرچند این خشکسالی می‌توانست موجب کوچ حیات‌وحش و مهاجرت بسیاری از گونه‌های جانوری به خصوص پستانداران علف خوار به خارج از پارک ملی تندوره و همچنین انتقال بیماری از بیرون به درون پارک و انقراض محلی را رقم بزند، اما با تلاش‌های صورت گرفته آب یکی از مهمترین چشمه‌ها به قلب پارک ملی تندوره منتقل شد.

وی گفت: مسیری که خط لوله اجرا شد پستی و بلندی‌های بسیار زیادی داشت و پرتگاهی حدود ۶۰ تا ۷۰ متری در مسیر قرار داشت که با برنامه‌ریزی‌های فنی همکاران مسیر طراحی شد.

تیموری با اعلام اینکه تمامی اعتبارات مورد نیاز این سه پروژه مهم از محل استان تأمین شده است، بیان کرد: پارک ملی تندوره تنها پارک ملی استان و یکی از بهترین پارک‌های ملی کشور است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست درگز در همین خصوص تأکید کرد؛ پارک ملی تندوره نیازمند توجه بیشتر، تأمین نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز و تخصیص بودجه بیشتر برای حفاظت مطلوب‌تر از گونه‌های جانوری و تنوع زیستی پارک است.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر و کاهش بارش‌ها نسبت به آمار بلندمدت، کمبود آب و خشک شدن برخی از منابع آبی به معضلی جدی در پارک ملی تندوره تبدیل شده است که در این راستا از تمامی دوست داران و همیاران محیط‌زیست و خیرین درخواست می‌شود در راستای رفع این معضل و مشکل کمک کنند.

تیموری بیان کرد: اگرچه خشکسالی‌ها می‌تواند در کاهش زاد و ولد گونه‌های جانوری مختلف تأثیرگذار باشد، همت و غیرت خود محیط‌بانان موجب شده دچار چالش نشویم اما در این مسیر نیازمند کمک بیشتری هستیم. سعی می‌شود عملیات احداث آبشخورهایی که در دستور کار قرار دارد تا قبل از شروع گرمای سال آینده آغاز شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.