مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد امروز در آستانه ۱۲ ساله شدن قطار شهری در این کلانشهر گفت: یکی از معضلات ما کمبود ناوگان در خط یک است که مشاور آن را با ۱۲۰ دستگاه طراحی کرده، اما ۶۰ واگن در حال حاضر وجود دارد. 

بعد از ۱۲ سال، خط یک قطار شهری مشهد هنوز ۶۰ واگن کم دارد! 

به گزارش قدس خراسان، مجتبی زمانیان وحیدی، صبح امروز در نشست خبری روایت شهر در محل شهرداری مشهد، به کمبود ناوگان در خطوط قطارشهری به عنوان یکی از مشکلات مهم این حوزه اشاره و عنوان کرد: یکی از معضلات ما کمبود ناوگان در خط یک است که مشاور آن را با ۱۲۰ دستگاه طراحی کرده، اما ۶۰ واگن در حال حاضر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد با بیان اینکه اتصال خط یک مشهد به گلبهار و نیز خط سه قطار شهری ایجاب می‌کند که این ۶۰ دستگاه واگن را تامین کنیم، افزود: تعدادی از تولیدکنندگان واگن اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم سال آینده انعقاد قرارداد داشته باشیم و بعد از آن به‌تدریج ظرف مدت ۳ تا ۴ سال، واگن‌ها را تحویل بگیریم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما، تامین قطعات یدکی و تجهیزات است که با توجه به تحریم‌ها به شدت محدودیت داریم اما از سال ۹۴ فرآیند مهندسی معکوس آغاز شده است، در همین رابطه با دو دانشگاه فردوسی مشهد و صنعتی شریف قرارداد همکاری بسته ایم و شرکت‌های دانش بنیان بومی و ملی نیز پای کار آمده اند.

زمانیان تاکید کرد: برای کلیه قطعات که ساخته می‌شود تستهای استاندارد و تستهای لازم انجام و سپس تولید انبوه آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد از اورهال ۱۱ واگن خط یک قطار شهری خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تعمیرات اساسی این واگن‌ها آغاز شده و طی چند روز آینده مراسم پایان اورهال واگن یازدهم را خواهیم داشت. البته این موضوع خللی در سرویس دهی به مردم ایجاد نکرده و فاصله زمانی خطوط طبق گذشته حفظ شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد در خصوص بهای خدمات هم گفت: طبق قانون یک سوم بهای تمام شده خدمات باید توسط شهروندان و دوسوم هم توسط دولت و شهرداری به صورت سوبسید باید پرداخت شود، بهای تمام شده هر سفر با قطار شهری بدون هزینه استهلاک امسال ۷ هزار و ۸۵۰ تومان است که هزار و ۲۰۰ تومان(معادل ۱۵ درصد) توسط مسافر و ۸۵ درصد الباقی به شکل سوبسید توسط شهرداری پرداخت می‌شود و هنوز در این سال دولت از این بابت هزینه ای پرداخت نکرده است.

زمانیان افزود: در سال ۱۴۰۲، بهای تمام شده هر سفر بدون استهلاک ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که طبق نظر شورای شهر سهم مسافر با ۳۰۰ تومان افزایش به هزار و ۵۰۰ تومان(معادل ۱۳ درصد) رسید و مابقی بر عهده دولت و شهرداری است، در عین حال اگر بخواهیم هزینه استهلاک را هم حساب کنیم بهای تمام شده هر سفر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی عمر مفید ناوگان را ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: قبل از رسیدن به این زمان، باید برای نوسازی اقدام شود.

وی هزینه بلیت تک سفره برای قطار شهری را در سال ۱۴۰۲، بدون تغییر و همان ۲ هزار تومان سال جاری اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد میزان صرفه جویی ارزی عملیات اورهال ۱۱ واگن را فقط در بحث دستمزد بالغ بر ۲ میلیون یورو معادل ۱۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: در سال ۱۴۰۱ پنج قرارداد داشتیم که فقط در تولید یکی از قطعات در داخل بالغ بر ۵ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داشتیم.

زمانیان در بخش دیگری از نشست، به پرسش خبرنگاران مبنی بر وضعیت آسانسورها و پله های برقی ایستگاههای مترو گفت: در مجموع ۱۳۲ دستگاه آسانسور و ۱۲۰ دستگاه پله برقی در ایستگاهها داریم، در حال حاضر پله های برقی همگی‌ فعال و فقط ۴ دستگاه آسانسور در حال تعمیر و اورهال هستند و البته تلاش می‌شود تعمیرات خللی در سرویس دهی بخ شهروندان ایجاد نکند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد تعداد کل سفرهای قطار شهری که طی ۱۲ سال اخیر(از زمان بهره برداری قطار شهری تا الان) در کلانشهر مشهد انجام شده را ۴۲۵ میلیون اعلام کرد و گفت: پیش بینی تعداد سفرها برای امسال ۵۷ میلیون است.

ماجرای خدمات صلواتی قطار شهری مشهد چه بود؟

وی در خصوص خدمات صلواتی هم گفت: طبق مصوبه شورای شهر، برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی ریلی، ۳۱ روز در سال خدمات قطار شهری به صورت رایگان است.

زمانیان افزود: طبق پیشنهاد شهروندان، قرار شد این ۳۱ روز سرویس‌دهی رایگان به این صورت باشد که گفته شود افراد به صورت صلواتی از قطار شهری بهره مند می‌شوند تا مسافران از ثواب صلوات بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با بیان اینکه تراکم مسافران در خط یک ۸۷ و در خط دو ۳۰ درصد است، بیان کرد: ۲۰ رام معادل ۱۰۰ واگن قطار برای خط دو تحویل گرفتیم که از این ۲۰ رام، ۱۴ رام با ۷۰ واگن در حال بهره برداری است، ۳ رام راه اندازی شده و در آینده نزدیک وارد خط می‌شود و ۳ رام دیگر در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

خدمات مترو مشهد به افراد کم حجاب؟!

زمانیان، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص خدمات دهی به افراد کم حجاب گفت: امر به معروف و نهی از منکر واجب دینی است و همه ما مکلف به آن هستیم پیرو دستورات دین مقدس اسلام و منویات رهبری جلسات متعدد با موضوع عفاف و حجاب در مشهد تشکیل می‌شود.

وی افزود: در این جلسات تکالیفی برای ما تعیین می‌شود و ما هم انجام می‌دهیم، مردم ورود خیلی خوبی داشتند و حضور گروه‌های جهادی به صورت ایجابی و غیرمستقیم داشتیم که تذکراتی داده اند و ثمرات آن را مشاهده می‌کنیم.

قطار شهری مشهد تا ۸ ریشتر زلزله را تحمل می‌کند!

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در پاسخ به دغدغه یکی دیگر از خبرنگاران، گفت: هیچ نگرانی بابت ایمنی سازه‌ها و ایستگاه‌های قطار شهری در شرایط زلزله نداریم و تا ۸ ریشتر را تحمل می‌کند! مشاور هم در زمان ساخت و هم بهره برداری کلیه نکات مبحث ۲۱ پدافند غیرعامل در خصوص زلزله، انفجار و مواردی از این قبیل را درنظر گرفته است.

تبدیل زمین‌های ورزشی مدارس به چمن مصنوعی

رییس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل شهرداری مشهد هم در بخشی از این نشست در خصوص برنامه های استقبال از بهار شهرداری مشهد گفت: یکی از برنامه‌های استقبال از بهار امسال، داوری مردمی این طرح است و در حال حاضر نظرسنجی از اعضای شوراهای اجتماعی محلات در حال انجام است.

سید ناصر نعمتی افزود: یک نظ سنجی هم بعد اجرا در سطح شهر و ایستگاههای مترو و بوستان‌ها از شهروندان انجام می‌شود و به این ترتیب المان برتر انتخاب خواهد شد.

وی افزود: اتفاق دیگری که شروع شده این است که شهرداری مشهد، زمین‌های ورزشی مدارس را در یک تعامل دو طرفه، تبدیل به چمن مصنوعی می‌کند و البته مدارس هم باید در قبال این کار، به حوزه خدمات شهروندی به شهرداری کمک کنند.

نعمتی با بیان اینکه هم اکنون این کار در هفت مدرسه الان در حال انجام است، گفت: یکی از خدمات مدارس در قبال این کار این است که در زمان‌های تعطیلی روزانه مدرسه، مردم محله می‌توانند از زمین ورزشی مدرسه استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.