شاید یکی از دلایل زیاد شدن سگ‌های ولگرد در شهرها رسیدگی و غذا دادن برخی از شهروندان باشد که خود را حامی آن‌ها می‌دانند و با همین حمایت کارشناسی نشده سبب می‌شوند سگ‌ها درون شهر پرسه بزنند و منتظر غذا از دست این افراد باشند.

نقش حامیان حیوانات در افزایش سگ‌های ولگرد گلبهار!

به گزارش قدس خراسان، پرسه سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها، کوچه پسکوچه‌ها و معابر اصلی شهر تبدیل به معضل بزرگی شده است که گاه آرامش را از شهروندان سلب می‌کند. هر چند ماجرای سگ‌های ولگرد فقط قصه گلبهار نیست و خیلی از شهرهای بزرگ‌تر و کوچک‌تر نیز با آن دست به گریبان هستند؛ اما ترس از سگ به دلیل تجربیات تلخ حمله سگ‌ها به خصوص در بین کودکان و نوجوانان سبب شده مردم گلبهار خیلی جدی‌تر خواستار ساماندهی سگ‌های ولگرد شوند.

در پی اعتراضات مردم به جولان زیاد سگ‌های ولگرد در شهر گلبهار و با توجه به اینکه جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب توسط پیمانکار از خیلی وقت پیش در دستور کار قرار گرفته بود، خبرنگار قدس در گلبهار ماجرای سگ‌های ولگرد در سطح شهر را پیگیری کرد.

هرچند این قصه جدیدی نیست؛ اما گلبهار از آن دسته شهرهایی است که ویدئوهای پرسه‌زنی گله‌ای سگ‌ها در آن پیش از این در فضای مجازی بسیار دیده شده و مسئولان در مورد این درخواست مردمی قول‌هایی داده‌اند.

وقتی اخبار حمله سگ به کودکان در شهرهای دیگر را می‌شنویم، حقیقتاً برخی شهروندان گلبهاری نگرانی بیشتری پیدا می‌کنند. هرچند ترس از سگ و حمله‌اش به کوچک و بزرگ هم پدیده عجیب و غیرقابل باوری نیست و مردم نگران جان خود و فرزندانشان هستند.

شاید یکی از دلایل زیاد شدن سگ‌های ولگرد در شهرها رسیدگی و غذا دادن برخی از شهروندان باشد که خود را حامی آن‌ها می‌دانند و با همین حمایت کارشناسی نشده سبب می‌شوند سگ‌ها درون شهر پرسه بزنند و منتظر غذا از دست این افراد باشند. بنابراین از شهر خارج نمی‌شوند و به دنبال غذا نمی‌گردند. این فرهنگ غلط به معضل فراوانی سگ‌های ولگرد کمک می‌کند و تلاش متولیان ساماندهی را در برخی موارد به حاشیه می‌راند.

شهروندان حامی سگ‌های ولگرد اگر از زاویه حمله سگ به کودکان که به تازگی در گلبهار هم اتفاق افتاد و به دو کودک توسط سگ ولگرد حمله شد، نگاه کنند شاید سهمی هم برای خود در این اتفاقات و وحشت مردم برای حفظ جان فرزندانشان قائل باشند؛ اما متولی اصلی ماجرای سگ‌های ولگرد در هر شهری شهرداری است و ما هم به سراغ شهردار گلبهار رفتیم تا جمع‌آوری سگ‌ها را مطرح کنیم و جویا شویم که چه اقداماتی تاکنون در این زمینه صورت گرفته است.

عقیم‌ کردن و معدوم‌سازی؛ راهکار مقابله با سگ‌های ولگرد

هرچند اقدامات هنوز کافی نیست و نارضایتی مردم را در پی دارد؛ اما علیرضا اصغری درباره معضل سگ‌های ولگرد این طور توضیح می‌دهد: در این ۱۱ ماه حدود ۹۰۰قلاده سگ که شامل ۶۰۰ قلاده سگ بزرگ و ۳۰۰ قلاده توله سگ بوده، جمع‌آوری شده و قرار بر عقیم کردن این حیوانات بوده است.

شهردار گلبهار ادامه می‌دهد: پیش از این سگ‌های ولگرد پس از جمع‌آوری در پناهگاهی به نام آرامش در روستای سرآسیاب نگهداری می‌شدند؛ ولی اکنون اثری از آن مکان نیست و علت نگهداری نکردن در آنجا نیز هزینه‌های مراقبتی این سگ‌ها بود.

وی با تأکید بر اینکه جمع‌آوری این حیوانات یک مطالبه و خواسته عمومی مردم است، توضیح می‌دهد: شهرداری گلبهار برای اجرایی کردن این مطالبه عمومی یک مکان بزرگ به دور از منطقه مسکونی با قفس‌های قابل توجه پیش‌بینی کرده و نگهداری سگ‌ها را به آنجا منتقل کرده است.

اصغری با تأکید بر اینکه سگ‌های ولگرد در خیابان‌های گلبهار زنده‌گیری و پس از جمع‌آوری به این مکان مشخص منتقل می‌شوند، متذکر شد: در این مکان، سگ‌ها توسط دامپزشک عقیم‌سازی و نگهداری می‌شوند و سگ‌های دارای بیماری خاص که امکان انتشار بیماری به دیگر سگ‌ها یا افراد را داشته باشند، با صلاحدید دامپزشک معدوم‌سازی خواهند شد.

شهردار گلبهار با بیان اینکه فرهنگ‌سازی میان مردم برای جلوگیری از رسیدگی شهروندان حامی حیوانات به سگ‌های ولگرد سهم بسزایی در موفق بودن یا شکست اقدامات ما دارد، اظهار می‌کند: مردم با اطلاع‌رسانی و یا نصب بنر بر سر در مجتمع‌ها خواهان این باشند که شهروندان به سگ‌ها غذا ندهند تا کم‌کم این حیوانات از مناطق شهری فاصله بگیرند و موجب اذیت و آزار همشهریان نشوند.

وی می‌افزاید: همکاری همه شهروندان کمک به تسریع فرایند جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است. کارشناسان محیط زیست، غذا دادن و حمایت از سگ‌ها را نه تنها مثبت نمی‌دانند؛ بلکه با نگاه بلندمدت معتقدند این رفتار آسیب‌های جدی خواهد داشت.

خبرنگار: زهرا وکیلی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.