نایب رئیس شورای ملی زعفران بیان اینکه نوسانات ارزی منجربه افزایش قیمت زعفران شده است، گفت: با توجه به افزایش قیمت کالاها و محصولات، به مراتب زعفران مطابق با دیگر کالاها افزایش قیمت داشته است.

نوسانات ارزی منجر به افزایش قیمت زعفران شده است

به گزارش قدس خراسان، غلامرضا میری در خصوص قیمت زعفران، اظهار کرد: حداقل قیمت زعفران در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تومان است که در بازار به خوبی خرید و فروش می‌شود. همچنین هر کیلو زعفران نگین بین ۴۲ تا ۴۳ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه نوسانات ارزی منجربه افزایش قیمت زعفران شده است، افزود: با توجه به افزایش قیمت محصولات، به مراتب این‌ محصول مطابق با دیگر کالاها افزایش قیمت داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تقاضا برای زعفران افزایش پیدا کرده است اما فروش صورت نمی‌گیرد؛ عده‌ای از افراد و حتی کشاورزانی که پول دارند زعفران را خریداری می‌کنند که این امر باعث افزایش تقاضا می‌شود و به مراتب قیمت زعفران هم افزایش می‌یابد.

میری عنوان کرد: در ۳ ماه گذشته سازمان تعاونی روستایی به کشاورزان اعلام کرده بود که زعفران‌ با قیمت حمایتی ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خریداری و نگهداری می‌شود. عده‌ای از کشاورزان پول خود را دریافت و عده‌ای دیگر هنوز دریافت نکرده‌اند که سازمان تعاون روستایی اعلام کرد افرادی که هنوز پول خود را دریافت نکردند می‌توانند در صورت تمایل زعفران خود را از تعاونی دریافت کنند.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون قیمت زعفران در بازار بیشتر از قیمت سازمان تعاونی روستایی است؛ کشاورزانی که پول خود را دریافت نکردند، زعفران خود را از این سازمان تحویل می‌گیرند و با قیمت بالاتر در بازار عرضه می‌کنند یا اینکه نزد خود نگه می‌دارند.

وی در خصوص میزان صادرات زعفران از کشور، خاطرنشان کرد: بیشتر صادراتی که در کشور انجام می‌شود از سوی مشهد صورت می‌گیرد و در ۱۰ ماهه اول ۱۴۰۱، ۱۷۷ تن صادرات داشتیم که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، شاهد ۱۷ درصدی کاهش صادرات بودیم.

میری در خصوص آیین‌نامه کروسین، بیان کرد: اکنون این موضوع منتفی است. زمانی که این موضوع مطرح شد نگرانی‌هایی را برای کشاورزان به همراه داشت اما با افزایش قیمت زعفران و اعلام تعاونی روستایی به کشاورزان مبنی بر دریافت زعفران خود، دیگر کشاورزان نگرانی نداشته و اکنون بازار راکد نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.