معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: طرح تشدید نظارت بر مراکز عرضه دام و توزیع آن از ۲۰ اسفند ماه آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

آغاز طرح تشدید نظارت بر مراکز عرضه دام و توزیع در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، دکتر محمود قربان زاده درباره نظارت بر بازار دام و طیور در سطح مراکز تولید و عرضه اظهار کرد: در زمان‌های خاص مثل عید قربان، نوروز و ماه رمضان تشدید طرح نظارتی را داریم. در سایر روزها اداره دامپزشکی نظارت‌های خود را از مراکز عرضه فراورده‌های دامی و مراکز بسته بندی داریم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: امسال عید نوروز همزمان با ماه رمضان شده است و ما هم طرح‌های نظارتی را داریم و گشت‌های ثابت و سیار ما صبح و بعد از ظهر در سطح شهرها حضور دارند. در مراکز عرضه و مراکز خاص و عمده اکیپ‌ها بیشتر حضور خواهند داشت و نظارت‌های ما بر نحوه تامین بهداشتی فراورده‌های خام دامی و نحوه نگهداری آن‌ها از لحاظ بهداشتی خواهد بود؛ و با مواردی که خلاف ضوابط باشد برخورد می‌کنیم.

به گفته وی، مردم هم می‌توانند در کنار طرح‌های تشدید با شماره تماس ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ در صورت مشاهده هر گونه تخلف در مراکز عرضه به ما کمک کنند.

قربان زاده تصریح کرد: اکثر مردم به مسائل بهداشتی آشنا شده اند و می‌دانند که فضای نگهداری گوشت در یخچال باید تمیز و عاری ازهر گونه آلودگی باشد؛ و هر فراورده‌ای که عرضه می‌شود، باید برچسب مشخصات داشته باشد و این برچسب مشخصات باید حتما شماره پروانه‌های بهداشتی و دامپزشکی بروی آن قید شده باشد. مردم باید برچسب بروی مواد پروتئینی را چک کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: مردم اگر فراورده‌ای که خریداری می‌کنند دمای آن را چک کنند وبعد اقدام به خرید گوشت کنند. خرید نکردن خودش یک اقدام بازدارنده است. در خرید ماهی هم باید دقت کنند. ماهی حتما باید در محفظه‌ای با یخ فراوان بهداشتی در داخل فروشگاه نگهداری شود؛ که مردم باید به این موارد در این مدت دقت بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: مهرهای که بروی لاشه گوشت وجود دارد باید حتما به رنگ آبی باشد. همچنین برچسبی که بروی سردست و ران زده می‌شود به رنگ‌های نارنجی، صورتی و آبی است؛ که آبی‌ها برای دام‌های نر و دام‌هایی که برچسبی به رنگ صورتی و به غیر آبی دارد مربوط به دام‌های ماده است. اما هر دوتا درکشتارگاه کشته شدن و از نظر دامپزشکی بهداشتی هستند و مشکلی ندارند. این برچسب‌ها برای اطلاع مردم و دستگاه‌های متولی نظارت بر قیمت‌ها است.

قربان زاده ادامه داد: مردم مشخصات لیبل را حتما بخوانند، به تاریخ انقضا و عمر ماندگاری گوشت توجه کند. عمر ماندگاری به این معنی که فراورده از زمانی که تولید شده و عرضه می‌شود و مجاز به استفاده از آن هستیم باید توجه شود و اگر تاریخی گذشته باشد آن را استفاده نکنند.

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، عرضه گوشت به دو صورت بسته بندی و خرید کیلویی از قصاب انجام می‌شود. در گوشت‌های بسته بندی حتما باید برچسب پروانه بهداشتی همراه با تاریخ در آن قید شود، چون گاها دیده شده خود قصاب‌ها اقدام به بسته بندی و بدون درج برچسب می‌کنند که مورد قبول دامپزشکی نیست.

وی افزود: گوشت لاشه هم در پشت ویترین برچسب بروی سر دست و ران قید شده که مصرف کنده می‌تواند به آن توجه کند. مسلما لاشه گوشت هم باید برچسب داشته باشد.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.