مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و تلفیقی وزارت نیرو گفت:خریدن یا اجاره کردن چاه های دستگاه های اجرایی و پایش مستمر آب شرب در دستور کار برای این شهرستان است.

تامین آب مشهد با اجاره یا خرید چاه های دستگاه های اجرایی 

به گزارش قدس خراسان، ظهر امروز ١١اسفند ١۴٠١، نشست تخصصی "مشهد، شهر دوستدار آب" با حضور مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و تلفیقی وزارت نیروکشور، مسئولان استانی و اساتید مطرح دانشگاهی در حوزه محیط زیست و منابع آبی در کارخانه نوآوری مشهد برگزار شد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و تلفیقی وزارت نیروکشور در این همایش ضمن اشاره به ضرورت تامین آب در کشور گفت: در وزارت نیرو برنامه هایی برای موضوع تامین آب داریم و در حال حاضر ۱۷ هزار روستا در کشور از آب شرب برخوردار هستند و تا پایان دولت سبزدهم ۹٠ درصد جمعیت روستایی از آب آشامیدنی بهره‌مند خواهند شد.

یزدان رضایی عنوان کرد: برنامه های گسترده ای برای مشهدمقدس داریم. خریدن یا اجاره کردن چاه های دستگاه های اجرایی و پایش مستمر آب شرب در دستور کار برای این شهرستان است.

وی افزود اظهار کرد: اصلاح حکمرانی آب، توسعه زیرساخت‌های بخش آب و آب‌وفاضلاب از محورهای اصلی دولت برای حل مشکل آب است.

مشهد، شهر دوستدار آب

مدیر شهر دوستدار آب شهرداری مشهد با بیان اینکه مشهدمقدس در سال ۱۳۹۹ عنوان شهر دوستدار آب را از یونسکو کسب کرده است، اظهار کرد: شهر دوستدار آب شهری است که به آب در کلیه ابعاد نگاه ویژه ‌ای می‌شود و شهروندان آن شهر علاوه بر دسترسی آسان به آب شهری قدر و ارزش این سرمایه و منبع ارزشمند را می‌دانند.

ناصر صداقت در ادامه سخنان خود افزود: شهر دوستدار آب چهار محور اصلی دارد که شامل زیر ساخت و هوشمندسازی، آموزش، فرهنگ و هنر و حقوق شهروندی است، در این دو سالی که گذشت با مشارکت مدیران شهری اتفاقاتی از جمله تدوین نقشه راه دستیابی به تعادل منابع، مصارف تبین شاخص های شهر دوستدار آب رقم خورد.

وی بیان کرد: عنوان شهر دوستدار آب، متعلق به یک ارگان نیست همه دستگاه‌ها و مسئولان باید برای حفظ این عنوان تلاش کنند و امید داریم بتوانیم به شهر آگاه تبدیل شویم.

پیشرفت ۱۵ درصدی انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور

در ادامه این همایش مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود آب در مشهدمقدس از مردم خواهش می کنیم که امسال مردم خانه‌ تکانی عیدنوروز را کم آب انجام دهند.

علیرضا طاهری در ادامه افزود:تا به امروز ۳۳.۶ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش داشتیم، همچنین نسبت به میانگین دراز مدت 61 درصد کاهش بارش‌ داشته‌ایم.

وی گفت: در حال حاضر حجم سد دوستی ۱۲۱۱ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب در این سد داریم.

طاهری افزود: انتقال آب تاکنون از دریای عمان به شرق کشور ۱۵ درصد پیشرفت داشته است

اولویت باید استفاده از پساب باشد

فرماندار مشهد و معاون استاندار ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: آب یکی‌از حیاتی ترین مباحث بشریت است، قبل از اینکه به مباحث دینی مراجعه کنید این موضوعیت وجود داشته است.

محسن داوری یادآور شد: در شهر مشهد اقدامات خوبی چه از طرف مردم و چه از طرف مسئولین صورت گرفته است، امروز باید بیش از پیش تلاش به این مسئله توجه کنیم.

وی تصریح کرد: شهرداری زحمت زیادی ‌می‌کشد و شهر ما را زبان زد عام و خاص کرده اند اما آیا در مصرف آب‌ آن‌گونه که باید عمل می‌کرده اند انجام داده‌اند؟ همت همه مدیران در این است که کشف رود را خشک کنند یا خیر؟ اولویت ما باید این باشد که از پساب استفاده کنیم و اینکه فکری به حال فاضلاب‌کنیم. با سخنرانی و نوشتن کاری انجام نمی‌شود و به جهاد نیاز داریم.

فرماندار مشهد گفت: اگر این گردهمایی بتواند نکات را تحقق دهد و اجرایی شود نه تنها در دنیا نمونه خواهیم‌شد بلکه دغدغه آب نخواهیم داشت. مسئولی نباید شب بخوابد و دغدغه اب نداشته باشد.

وی عنوان کرد: باید به افزایش زائر و ماندگاری زائر در مشهد افزایش پیدا کند. حضور زائر است که رحمت الهی را شامل این شهر کرده است.

مشهد برای سال ۱۴٠۵، ۴۹ میلیون مترمکعب آب در حوزه فضای سبز نیاز دارد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد بیان اینکه خوشبختانه حساسیت به مصرف آب در مردم ایجاد شده است، عنوان کرد: در هر حوزه‌ای باید دانش داشت، دانش را تبدیل به باور کرد و باور را به رفتار رساند تا بخش دانش و باور پیش رفتیم اما منجر به تغییر رفتار در خیلی از حوزه ها نشده‌ایم.

محمد علی نجفی اظهار کرد: شرکت آبفای مشهد خصوصی است و غالب در آمد آن متکی به مردم است. شهرداری به عنوان نهاد عمومی وابسته به منابع مردم است این بخش هایی که عمدتا با مردم سر کار داریم خوب پیشرفت داشته است شهرداری مشهد تاکنون ۹۲ کیلومتر از خطوط اصلی جدا سازی آب شرب را اجرا کرده است.

نجفی عنوان کرد: شهر مشهد در سال ١۴٠۵ برای فضای سبز ۴٩ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد، امسال نیز نیازمند ٢٢ میلیون متر مکعب آب بوده‌ایم که ۶ میلیون مترمکعب آن ‌کم بوده است.

هدررفت آب در شبکه شرب مشهد ۹ درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در همایش مشهد شهر دوستدار آب اظهار کرد: باید سبک زندگی ما به صورتی باشد که با مصرف نیز سازگار باشد.

حسین اسماعیلیان با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه آب صورت گرفته است گفت: بزرگترین پروژه های آبرسانی در مشهدمقدس رخ داده است.

وی بیان کرد: مشهدمقدس کمترین سرانه مصرف آب را در کشور دارد و مصرف سرانه کل مشهد در وضعیتی که در حال حاضر داریم حدود ۱۸٠ میلیون مکعب در شبانه روز است.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه تابستان سختی را پیش رو داریم افزود: میزان هدر رفت آب در شبکه شرب مشهد آب حدود ۹ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: مشهد حدود ۴.۲ متر مکعب کمبود آب در پیک مصرف خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: میزان بارندگی‌های مشهد از میزان بارندگی‌های کشور پایین تر است اما متاسفانه وضعیت نامناسبی در منابع استراتژیک آب‌های زیر زمینی داریم و این باعث شده است که فرونشست زمین را در سطح‌ شهرها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مشهد در حالت خوشبینانه ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد گفت: میزان آب موجود در شهرستان مشهد در حال حاضر ۱۶۰ میلیون متر مکعب است.

اسماعیلیان با بیان اینکه مشهدمقدس ٢درصد آبش را از شبکه آب شرب تامین می کند اظهار کرد: هیچ شهری مانند شهر مشهد شبکه مستقل اب فضای سبز ندارد.
وی در پایان افزود: اولین شهری هستیم که تصفیه خانه سپتاژ فاضلاب را ایجاد کردیم که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفتنی است در حاشیه این همایش از کمپین "آب، نقش من" رونمایی و از فعالان حوزه آب نیز تقدیر به عمل آمد.

خبرنگار: امیرحسین قربانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.