وزیر امور خارجه مکزیک در انتقاد از نبود اجماع میان اعضای گروه۲۰ در مورد جنگ اوکراین تاکید کرد، این گروه‌ نباید مسیر ناکارآمدی شورای امنیت را در پیش بگیرد .

جی‌۲۰ نباید مانند شورای امنیت در قبال جنگ اوکراین، ناکارآمد باشد

به گزارش قدس انلاین، مارسلو ابرارد وزیر امور خارجه مکزیک در حاشیه نشست گروه۲۰ در دهلی‌نو و پس از آنکه وزاری خارجه عضو در مورد اوکراین به اجماع نرسیدند، تصریح کرد این سازمان باید از اختیارات بیشتری برخوردار باشد تا تصمیمات آن، تاثیر واقعی بر ژئوپلیتیک جهان داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر و در میانه جنگ اوکراین و روسیه، اعضای گروه ۲۰ موظف هستند توضیح دهند که چه می‌کنند، چرا این کار را انجام می‌دهند یا آن را انجام نمی‌دهند، چرا مخالف توافق صلح هستند، چرا با امکان‌های گفت‌وگو در کوتاه‌مدت مخالف هستند. چرا راه‌حل نظامی را برای این یا آن موضوع ترویج می‌کنند.

وزیر امور خارجه مکزیک گفت: نداشتن موضع بسیار روشن درباره این موضوع، زمانیکه رهبران گروه ۲۰ گرد هم جمع شده و توجه جهانیان را به بحث‌ها و مواضع خود جلب می‌کنند، هزینه سنگینی دارد.

اظهارنظرهای رئیس دستگاه دیپلماسی مکزیک در شرایطی بیان می‌شود که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن، طرح صلح پیشنهادی چین را رد کرده‌اند.

«فلج بودن شورای امنیت سازمان ملل در قبال جنگ اوکراین»

ابرارد افزود: ما نیاز داریم که تمام تلاش‌های سیاسی برای رسیدن به این نقطه را انجام دهیم، زیرا اگر به گروه ۲۰ اجازه دهیم وضعیت شورای امنیت را نیز تکرار کند، چه خواهیم کرد؟ یک سیستم چندجانبه راکد داشته باشیم؟ تنها مسیری که من می‌بینم این است: تلاش کنیم تا در سال جاری، تا جایی که می‌توانیم با جی‌۲۰ پیش رویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی مکزیک در انتقاد از ناکارآمدی شورای امنیت سازمان ملل در حل‌وفصل مسئله جنگ اوکراین گفت: در شورای امنیت سازمان ملل، نوعی از کار افتادگی وجود دارد.

به گفته ابرارد، با توجه به ناکارآمدی سایر نهادهای بین‌المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد، جی‌۲۰ احتمالا تنها مجمعی است که در آن می‌توان در زمینه مسائل چندجانبه در چارچوب تنش‌های ژئوپلیتیکی که در جهان رخ می‌دهد، پیشرفت کرد.

وزیر امور خارجه مکزیک گفت: گروه ۲۰ تنها میز و فضایی است که سالی یک بار ۲۰ رهبر را دور هم جمع می‌کند و آن‌ها باید درباره مسائل جاری در جهان، مسائل ژئوپلیتیک و سایر موضوعات بحث کنند.

گروه ۲۰ در دوم مارس (۱۱ اسفند)، عمدتاً به دلیل اختلافات بین چین و روسیه و سایر کشورهای عضو، به یک بیانیه مشترک در مورد جنگ اوکراین دست نیافت. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اطمینان داد که بزرگ‌ترین اختلاف نظر در اجلاس، وضعیت اوکراین است، واقعیتی که کشورهای غربی به بهانه «به اصطلاح تجاوز روسیه» سعی کردند آن را «به میدان بیاورند».

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.