اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد اعلام کرد ساخت و ساز در حریم قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی ممنوع است و موجب پیگیری قضایی می شود.

ساخت و ساز در حریم قنات جهانی قصبه گناباد موجب پیگیری قضایی می شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد اثر فرهنگی - تاریخی موسوم به قنات قصبه در سال ۱۳۷۹ به استناد قانون حفظ آثار ملی مصوب ۱۲ آبان ۱۳۰۹ با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و با توجه به دارا بودن ارزش های فرهنگی، تاریخی و جهانی به عنوان سرگروه پرونده قنات ایرانی در اجلاس استانبول ترکیه (نشست چهلم) در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۵ در فهرست آثار ثبت شده در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قرار گرفت.

"در همین راستا با عنایت به وظایف محوله به سازمان میراث‌ فرهنگی کشور به استناد بند ۱۲ قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور ، "ضوابط عرصه و حریم قنات قصبه" به منظور صیانت از اثر یاد شده توسط این سازمان به استانداری خراسان رضوی و دستگاه های ذی ربط ابلاغ شد و با توجه به ضوابط مذکور هرگونه ساخت و ساز و توسعه ساختمان های موجود در حریم (حوضه آبریز) و نیز عرصه این اثر جهانی ممنوع است.

در ادامه این گزارش آمده است: در برخی موارد مردم بدون آگاهی از ضوابط حریم اقدام به خرید و فروش زمین های واقع در محدوده حوضه آبریز این قنات برای ساخت و ساز و احداث صنایع می کنند که با توجه به مغایرت این مساله با ضوابط و قوانین ابلاغی و ملاک عمل وزارت میراث‌ فرهنگی گردشگری و صنایع دستی این اقدام آنان منجر به طرح دعوی در دستگاه قضایی می شود.

اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد در پایان اطلاعیه خود از مردم خواسته شده که قبل از هرگونه معامله، خرید و فروش و تقاضای اخذ مجوز برای احداث ساختمان و راه اندازی و بهره برداری در محدوده این حوضه آبریز ، برای اطلاع از ضوابط و قوانین به اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناباد مراجعه کنند.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.