رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه گفت: سدِ "بار" شهرستان فیروزه، همه ساله از ابتدای فصل زمستان تا اوایل فصل بهار میزبان پرندگانی است که به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

سدِ "بار" شهرستان فیروزه، میزبان پرندگان مهاجر

به گزارش قدس خراسان، حمید جوانبخت با بیان اینکه مهمترین زیستگاه حیات‌وحش شهرستان فیروزه سد بار است، خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته جمعیت متنوعی از انواع پرندگان مهاجر در سد بار فرود آمده‌اند.

وی عنوان کرد: سد بار به‌عنوان یکی از مهمترین منابع تأمین آب شرب مردم شهرستان‌های فیروزه و نیشابور، از مسیرهای اصلی مهاجرت پرندگان است.

جهانبخت افزود: اکثر این پرندگان مهاجر هرساله از نوارهای شمالی و سردسیر نظیر مناطق سیبری روسیه، کشورهای آسیای میانه و برخی کشورهای اروپایی برای زمستان گذرانی به این شهرستان مهاجرت کرده و بعضاً تا اواسط فصل بهار در آبگیرهای شهرستان فیروزه حضور دارند.

رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه عنوان کرد: درنای خاکستری، پلیکان، فلامینگو، باکلان، کشیم، انواع حواصیل، کاکایی بزرگ، اردک سرسبز، آبچلیک، چوب‌پا، فالاروپ، پرستوی دریایی، تلیله و... از جمله پرندگان آبزی و کنار آبزی هستند که تاکنون در سد بار فرود آمده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سد بار به یکی از مهمترین زیستگاه‌ها و کلونی‌های پرندگان مهاجر در خراسان رضوی مبدل شده است، گفت: به همت دوستداران طبیعت و عکاسان حیات‌وحش تاکنون بیش از ۵۰ گونه پرنده مهاجر در آن ثبت شده است.

                          

جهانبخت عنوان کرد: سد خاکی "بار" که در مسیر رودخانه بار بنا شده با مساحت ۲۰۰ هکتار در ۱۸ کیلومتری شمال شهر فیروزه و در مجاورت روستاهای ملخ دره و خانلق قرار دارد.

وی همچنین اظهار کرد: اگرچه فیروزه شهرستان کوچکی محسوب می‌شود اما از نظر پتانسیل حیات‌وحش و تنوع زیستی بسیار غنی است، به همین دلیل اداره کل حفاظت محیط‌زیست پیگیر ارتقاء یکی از مناطق به مناطق چهارگانه برای این شهرستان است.

 رئیس نمایندگی حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه با اظهار تأسف از اینکه به دلیل تعارضات و محدودیت‌هایی که وجود دارد تاکنون نتوانسته‌ایم یکی از مناطق چهارگانه و شکار ممنوع را در شهرستان فیروزه به ثبت برسانیم، گفت: هرگونه شکار و صید فاقد مجوز برخورد قانونی قاطع را در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در ارتفاعات طاغنکوه شمالی و جنوبی پستاندارانی مانند؛ قوچ و میش اوریال، گربه وحشی، گربه پالاس، کفتار، گرگ، روباه، شغال، گراز، تشی و ... حضور دارند، همچنین شواهدی مبنی بر حضور پلنگ نیز وجود داشته، اما هنوز نتوانسته‌ایم حضور این‌گونه جانوری ارزشمند را به ثبت برسانیم.

جهانبخت با بیان اینکه افزایش نیروهای محیط‌زیست این شهرستان در دستور کار اداره کل محیط‌زیست قرار دارد، افزود: خوشبختانه نیروهای انتظامی، منابع طبیعی، شبکه بهداشت، شبکه دامپزشکی، جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌ها همکاری و تعامل بسیار خوبی با اداره حفاظت محیط‌زیست این شهرستان دارند.

تصویربرداری از یک جفت پرنده‌ برای اولین بار در خراسان رضوی 

وی ادامه داد: اسفندماه پارسال برای نخستین بار در خراسان رضوی توانستیم از یک جفت «عقاب دریایی دم‌سفید» در ارتفاعات فیروزه تصویربرداری کنیم، که این موضوع از زادآوری این‌گونه در معرض خطر انقراض و بسیار ارزشمند در سطح شهرستان حکایت دارد.

جوانبخت همچنین با بیان اینکه طی یک‌سال اخیر توانسته‌ایم برای اولین مرتبه سه گونه عقاب دریایی دم‌سفید، لک لک سیاه و عقاب ماهی گیر را در شهرستان به ثبت برسانیم، عنوان کرد: اگرچه این پرندگان قبلاً در شهرستان مشاهده شده بودند، اما در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار توانستیم از یک جفت نر و ماده «عقاب دریایی دم‌سفید» در ارتفاعات فیروزه تصویربرداری کنیم.

وی در پایان با توجه به اینکه در آستانه روز طبیعت قرار داریم، از همه شهروندان درخواست کرد تا در حفظ طبیعت و محیط‌زیست اهتمام ورزیده و در صورت مشاهده هرگونه شکار غیرمجاز و تخلفات زیست‌محیطی، موضوع را به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان فیروزه با شماره تلفن ۰۵۱۴۳۵۲۴۵۱۴ و یا سامانه ۱۵۴۰ گزارش کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.