نوشیدن آب سرد و یا هر نوشیدنی سرد دیگر هنگام افطار اقدامی آسیب‌رسان به معده و عامل ضعف این عضو در هضم غذا به شمار میرود و نوشیدن قهوه، کاکائو و چای پررنگ، از مواردی هستند که سبب بروز تشنگی می‌شوند و بهتر است از وعده سحری کنار گذاشته شوند.

نوشیدنی های ممنوع در وعده افطاری و سحری چیست؟

به گزارش قدس خراسان و به نقل از وب دا، بر اساس اعلام دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، در مکتب طب ایرانی تدابیر ویژه‌ای در خصوص اصلاح شیوه‌های خوردن و آشامیدن، بر مبنای مزاج افراد، مزاج انواع مواد خوراکی، زمان مناسب خوردن و آشامیدن و ... وجود دارد که به‌ کار بستن آنها در روزهای معمول و همچنین ماه مبارک رمضان، از عوارض تغذیه نامناسب بر بدن می‌کاهد.

ساعات طولانی روزه‌داری، نوشیدن آب سرد و یا هر نوشیدنی سرد دیگر هنگام افطار اقدامی آسیب‌رسان به معده و عامل ضعف این عضو در هضم غذا به شمار میرود و مناسب است افطار با یک نوشیدنی گرم و کمی شیرین و سبک، ساده و زودهضم آغاز شود و بهترین گزینه، مصرف خرما، عسل، انجیر یا کشمش به‌همراه یک نوشیدنی گرم است، چراکه علاوه‌بر افزایش سریع قند خون و رفع ضعف قوا، سبب تضعیف عملکرد معده نشده و مانع پرخوری می‌شود.

مصرف سبزی خوردن به‌همراه سبزی خرفه  موثر در رفع تشنگی است این کار از بروز یبوست در اثر روزه‌داری جلوگیری کرده و مصرف سبزی‌های پخته در وعده سحری نیز برای این منظور توصیه می‌شود.

مصرف متعادل سبزیجات و میوه‌جات تازه و مواد لعاب‌دار مانند نوشیدن شربت خاکشیر، راهکار دیگری برای رفع عطش در طول روزه‌داری است و یک تا یک‌ساعت و نیم بعد از افطار، زمان مناسبی برای مصرف میوه است و نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی نیز علاوه‌ بر اینکه موجب کاهش شدت عطش می‌شود، منبع مفیدی برای تامین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن به شمار می‌رود.

توصیه به پرهیز از پرخوری و روی‌هم‌خوری که عامل ضعف معده در انجام عمل هضم است، مصرف غذاهای غلیظ و لزج، مانند حلیم، شله‌زرد، حلوا و زولبیا و بامیه و مواد غذایی مختلف که ظرفیت هضمی متفاوت دارند، در وعده افطار و فاصله بین افطار تا سحر، موجب سنگینی معده و خواب ناآرام شده و از تمایل به خوردن سحری می‌کاهد.

 مصرف یک وعده غذای کامل در سحر و بیداری تا حدود یک‌ساعت و نیم پس از آن، برای جلوگیری از سوء هاضمه و بروز علائمی مانند رفلاکس و نفخ، تاکید کرد و افزود: مصرف غذاهای خشک، شیرین، سرخ‌شده و پرچرب، نشاسته‌دار، پر ادویه و تند و مصرف بیش از حد گوشت و همچنین، نوشیدن قهوه، کاکائو و چای پررنگ، از مواردی هستند که سبب بروز تشنگی می‌شوند و بهتر است از وعده سحری کنار گذاشته شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.