تعدادی از پرستاران مشهد چند روز قبل در مقابل استانداری اقدام به تجمع اعتراضی در خصوص اجرای تبعیض آمیز قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کردند اما رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری معتقد است هیچ تخلفی اتفاق نیفتاده و ایرادات نرم‌افزاری است!

گلایه‌ها از تبعیض در پرداخت تعرفه پرستاری

به گزارش قدس خراسان، تعدادی از پرستاران بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) روز چهارشنبه در مقابل استانداری اقدام به تجمع اعتراضی در خصوص اجرایی نشدن صحیح قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کردند.

خبرنگار قدس ماجرا را از یکی از پرستاران حاضر در این تجمع پیگیری کرد.

وی که خواست به خاطر ملاحظات شغلی نامش فاش نشود، به خبرنگار ما گفت: علت تجمع به خاطر بی‌عدالتی در پرداختی تعرفه‌گذاری بود. قانون تعرفه‌گذاری پرستاری، قانون برجا مانده از حدود ۱۵سال پیش است که این قانون مصوب مجلس بود و تأیید شورای نگهبان را داشت؛ اما اجرا نشد؛ چرا که نیازمند پیش‌زمینه‌هایی بود و گویا بودجه آن به هر دلیلی تأمین نشده بود.

این پرستار با تأکید بر اینکه این قانون به سود پرستار و بیمار است، اجرای آن را گامی مهم در راستای کاهش فاصله زیاد بین دریافتی پرستاران و پزشکان در بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ تصویب شد تعرفه به صورت سه ماه علی‌الحساب پرداخت شود که البته پس از پرداخت، اعتراضاتی را به دنبال داشت؛ اما چون عنوان علی‌الحساب برای آن اطلاق شده بود، اعتراضات خیلی جدی نبود.

وی متذکر شد: قرار شد تعرفه پرستاری مربوط به ۹ ماه باقیمانده ۱۴۰۱ در اواخر اسفند ماه انجام شود؛ اما اعتراضات وسیعی را به دنبال داشت به این خاطر که شبیه تعرفه پرستاری نبود و با فرمول‌های عجیب و غریبی حق شب‌کارها ضایع شده بود و به نظر می‌آمد بسیاری از بخش‌های بیمارستانی مخصوصاً پرستاران بخش‌های تخصصی مانند ویژه آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو و اورژانس ضرایب بسیار کمی شامل حالشان شده بود و دریافتی خیلی ناچیزی داشتند در حالی که در برخی بخش‌های دیگر دریافتی همکاران ما ۲۰میلیون تومان بود و در مقابل پرداختی برخی بخش‌های ما صفر یا منفی شده بود.

این پرستار بیمارستان امام رضا(ع) ادامه داد: عده‌ای از پرستاران که احساس اجحاف در این ماجرا داشتند، خواهان شفاف‌سازی نوع محاسبه این عددها و نیز دریافتی سوپروایزرها، سرپرستارها و مدیران پرستاری شدند.

به گفته وی این تعرفه هنوز برای همه بیمارستان‌ها پرداخت نشده؛ اما در مجموع پرستاران بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) با تفاوت پرداختی فاحش بین بخش‌های مختلف روبه‌رو شدند که همین موضوع زمینه‌ساز مطالبه و تجمع شده است.

پرستار معترض با تأکید بر اینکه تجمع ما غیرسیاسی است و ممکن است در هفته جاری ادامه یابد، گفت: البته رئیس بیمارستان امام رضا(ع) قول‌هایی برای بررسی موضوع داده و مهلت سه روزه از پرستاران گرفته؛ اما درخواست ما این است که این تعرفه‌ها باید در تهران محاسبه و از همانجا به حساب پرستاران واریز شود تا شبهه‌ای وجود نداشته باشد.

این صحبت‌های پرستاران معترض در حالی است که رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد و توابع معتقد است در این خصوص هیچ تخلفی اتفاق نیفتاده و ایراداتی متوجه نرم‌افزار است.

محسن گچپزان در این خصوص گفته است: ما طبق جلسه‌ای که با استانداری برگزار کردیم به وزارتخانه تهران نامه زدیم و متذکر اصلاحات شدیم. هدف ما عدالت در پرداخت است و نه اینکه برابری در پرداخت انجام شود. برای هر کس بر اساس میزان فعالیت، ضریب کار تعلق می‌گیرد و دریافتی خواهد داشت.

خبرنگار: معصومه مومنیان

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.