عضو شورای مرکزی خانه پرستار و رئیس خانه پرستار خراسان رضوی به ضرورت اصلاح نظام پرداختها در قالب طرح قاصدک تاکید کرد.

فعالیت حدود ۱۱ هزار پرستار در مشهد و حومه/ ضرورت اصلاح نظام پرداختها در قالب طرح قاصدک

سیده فاطمه بحرینی در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه اصلاح نظام پرداخت ها در قالب طرح قاصدک، ساماندهی اضافه کار، پرداخت ۱۵ ماه کارانه، اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و نارضایتی آنها از حقوق دریافتی و اختلاف قابل توجه حقوق پرستاران و پزشکان از چالش های حرفه پرستاری از جمله مشکلات این قشر از جامعه است، گفت: مشکلات پرستاران بسیار بوده و برای اینکه مشکلات آنها به گوش مسئولان برسد، همزمان با ۱۲ مرداد ماه سال جاری مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند.
عضو شورای مرکزی خانه پرستار با اشاره به برگزاری جلسات مختلف با پرستاران و مسئولان برای رفع مشکلات جامعه پرستاری، متذکر شد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مشکلات پرستاران نامه ای به وزارت بهداشت ارسال کردند و چند روز قبل از معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد شنیدم که در جلسه ای با حضور همه معاونین توسعه دانشگاه ها و معاون توسعه وزیر بهداشت اعلام شده طرح قاصدک حذف شود و کارانه و اضافه کاری نیز از هم جدا شود.
وی ادامه داد: همزمانی اضافه کار با کارانه طرح مصوب مجلس نیست، همچنین به دلیل کمبود استخدام و نیروی پرستار همراه با افزایش تعداد تخت ها در بیمارستان ها پرستاران زیادی اضافه کار داشتند، اما پرداختی های اضافه کاری آنها به سال بعد موکول می شد، این موضوع یکی دیگر از مشکلات جامعه پرستاری است.
بحرینی با اشاره به اینکه بخشی از مطالبات پرستاران مادی و بخشی اجرایی و عملیاتی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرح وظایف پرستاران اعلام شده، اما شرح وظایف سایر همکاران همچون پزشکان و منشی ها و ... اعلام نشده، این در حالی است که همه وظایف همکاران پزشک و ... به پرستاران واگذار شده و علاوه بر افزایش نارضایتی پرستاران و مردم، امکان ارائه خدمات بهتر به بیماران هم به دلیل شلوغ بودن برنامه کاری پرستاران وجود ندارد، همچنین بخشی از وظایف و امور سیستمی و کامپیوتری پزشکان به پرستاران واگذار شده و در برخی بیمارستان ها کار منشی هم به پرستاران واگذار شده. و کلآ  شرح وظایف ها در بیمارستان های مختلف دانشگاه سلیقه ای انجام می شود. 
رئیس خانه پرستار خراسان رضوی با اشاره به فعالیت حدود ۱۱ هزار پرستار در مشهد و حومه، یادآور شد: پرستاران ضریب هوشی بالا و مهارت های بسیاری دارند، بنابراین بیشتر فعالیت های همکاران حوزه بهداشت و درمان را انجام می دهند و این موضوع فشار کاری بالایی برای آنها ایجاد کرده است.
وی با ابراز ناراحتی نسبت به اینکه بیشترین خدمات بهداشت و درمان و پرستاری بر دوش پرستاران است، اما هزینه خدمات پرستاری را پزشکان دریافت می کنند و این بی عدالتی است، اضافه کرد: اگر تعرفه گذاری پرستاری اجرا شود ،هم به نفع دولت بوده، هم مردم و هم بیمه ها است،  زیرا با اجرای این طرح مردم حق تخصص کمتری پرداخت می کنند.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.