وزیر خارجه روسیه با اعلام حمایت از عادی سازی روابط ارمنستان با ترکیه اظهار داشت که روسیه از بازسازی قفقاز جنوبی پس از جنگ استقبال می‌کند.

روسیه: از عادی سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه حمایت می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که مسکو از عادی سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه حمایت می‌کند.

به گزارش منابع خبری، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود گفت که روند عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان با حمایت روسیه آغاز شده است.

وی گفت: «ما از تلاش‌ها برای رفع انسداد مسیرهای حمل و نقل و ارتباطات استقبال و از بازسازی قفقاز جنوبی پس از جنگ استقبال می کنیم.»

لاوروف همچنین به کشورهای خارج از منطقه قفقاز هشدار داد که در فرآیندهای مشخص شده در توافقات سه جانبه منعقد شده بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد همه موضوعات که همچنان مبنای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان است مداخله نکنند.

لاوروف افزود که روسیه طرفدار تعمیق همکاری بین کشورهای واقع در منطقه قفقاز است.

چاووش اوغلو نیز در این نشست خبری مشترک گفت: «ما به رایزنی در این زمینه از جمله با روسیه ادامه خواهیم داد.»

در همین حال ارمنستان اعلام کرده که تلاش ها برای بازکردن منطقه «ایست بازرسی مارگارا» در مرز ترکیه و ارمنستان ادامه دارد. «رستم باداسیان» از مقامات دولت ارمنستان، گفت: «وزارت دادگستری با همکاری سایر نهادهای دولتی تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که رویه های گمرکی در آن گذرگاه مرزی برقرار است و به درستی اجرا می‌شود.»

این گزارش حاکیست که ارمنستان و ترکیه در جولای گذشته به توافقی دست یافتند تا مرز زمینی را برای اتباع کشورهای ثالث و دارندگان گذرنامه دیپلماتیک باز کنند.

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی تیره شده؛ جنایاتی که ارمنستان اصرار دارد نسل‌کشی است. ترکیه به شدت برچسب نسل‌کشی را رد می‌کند.

در دسامبر ۲۰۲۱، دو کشور نمایندگان ویژه‌ای را برای کمک به عادی سازی روابط منصوب کردند. در فوریه ۲۰۲۲ نیز ترکیه و ارمنستان اولین پروازهای تجاری خود را در دو سال گذشته از سر گرفتند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.