مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: تا امروز کمتر از ۲۲ هزار نفر متقاضی ودیعه وام مسکن در استان داشته‌ایم و به حدود ۱۱ هزار نفر در استان این وام پرداخت شده است.

پرداخت وام ودیعه مسکن به حدود ۱۱ هزار نفر در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، عباس یوسف زاده درباره چالش‌های پیش رو نهضت ملی مسکن اظهار کرد: شاید آنچه بیش از همه بحث نهضت ملی مسکن را با مشکل مواجه می‌کند، شرایط تورمی است، مهار این شرایط در حوزه مسکن باید انجام شود تا بتوانیم صادقانه به مردم قیمت واقعی ساخت را ارائه دهیم و فاصله قیمت اعلامی و قیمتی که در عمل با آن مواجهیم زیاد نباشد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با ابراز امیدواری در کنترل شرایط تورمی افزود: مشاورین املاک به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن از دیگر چالش‌های پیش روی ما هستند. 

وی با اشاره به مصوبات راه و شهرسازی در ابتدای سال مبنی بر عدم افزایش اجاره مسکن بیش از ۲۰ درصد بیان کرد: متأسفانه شاهد این بودیم که در برخی موارد این موضوع رعایت نمی‌شد. این اتفاق آزار دهنده است و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه فعالیت می‌کنند تا به کمک آن‌ها از افزایش قیمت مسکن یا اجاره بها جلوگیری شود.

یوسف زاده با اشاره به کمک دولت در قالب ودیعه مسکن بیان کرد: تا امروز کمتر از ۲۲ هزار نفر متقاضی ودیعه وام مسکن در خراسان رضوی داشته‌ایم. با همت برخی از بانک‌ها تا امروز حدود ۷۰۰ میلیارد تومان ودیعه مسکن به حدود ۱۱ هزار نفر در استان پرداخت شده است. اگرچه این شرایط، مطلوب ما نیست، اما ظرف بانک‌ها هم محدود است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به نگرانی مستأجرین از افزایش قیمت‌ مسکن ادامه داد: کاری که دولت در این زمینه انجام داده است این است که با توسعه مشوق‌ها در قالب خودمالکی و اجرای طرح نهضت ملی مسکن بتواند ساخت و ساز مسکن را افزایش دهد تا از این طریق به نیاز مستأجرین پاسخ دهد. اگر بتوانیم ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر مشهد ایجاد کنیم، نیاز تعداد زیادی از مستأجرین را پاسخ خواهیم داد، همچنین این موضوع در کنترل قیمت اجاره مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به عواملی همچون جاذبه شهری، کار و .... در مهاجرت از روستا به شهر بیان کرد: در شورای مسکن استان در این حوزه در تلاش هستیم تا زمین تا ۵۰۰ متر در روستاها اختصاص دهیم تا زمینه اشتغال و مولدسازی برای جوانان روستایی فراهم آید و مهاجرت معکوس رخ دهد.   

یوسف زاده عدم همراهی سیستم بانکی در حوزه بازسازی مسکن روستایی را از علل اصلی تأخیر در تحقق این موضوع برشمرد و گفت: با پای کار آمدن وزیر راه و رئیس جمهور در شورای عالی مسکن و دستورات ویژه ایشان مشکل وام در این چند ماه اخیر حل شده است. بنیاد مسکن به عنوان نهادی انقلابی تلاش می‌کند تا نیازهای واقعی را شناسایی کند. تاکنون ۴۳۰۰ واحد روستایی به طور قطعی در خراسان رضوی ساخته شده و برای حدود ۷۰۰۰ واحد بستر سازی صورت گرفته است. 

وضعیت خانه‌های خالی، مالکین و مستأجرین

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: دولت در تلاش است با اخذ مالیات، بحث خانه‌های خالی را کنترل کند. همچنین با تکمیل سامانه‌های وزارت اقتصادی و امور دارایی و راه و شهرسازی در این حوزه، قطعا خانه‌های خالی کمتر خواهد شد، زیرا توجیه اقتصادی برای مالکان نخواهد داشت.

میزان همراهی بانک‌ها در حوزه مسکن

وی ضمن اشاره به همراهی تمام و کمال برخی بانک‌ها همچون بانک مسکن در اعطای تسهیلات در حوزه مسکن تصریح کرد: سایر بانک‌ها اخیراً به این موضوع ورود یافته‌اند و می‌دانند اگر در این زمینه ورود نیابند، مشمول ۲۰ درصد جریمه خواهند شد. امید است که میزان سهمیه‌ای که بانک مرکزی به آن‌ها ابلاغ کرده را بتوانیم عملیاتی کنیم.

یوسف زاده در خصوص قانون جوانی جمعیت وتسهیلاتی که به خانواده تعلق می‌گیرد، گفت: در حال پیگیری هستیم تا در شهرستان‌ها در کنار نهضت ملی مسکن، وفق قانون یک قطعه زمین تا ۲۰۰ متر در قالب فروش اقساطی ۸ ساله به  این خانواده‌ها تعلق گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه در تأمین زمین در این زمینه نیازمند حمایت دستگاه‌های خدماتی هستیم، گفت: امید است با همراهی شرکت آب، برق، گاز همچنین شورای برنامه‌ریزی استان بتوانیم زمین برای این گروه نیز تأمین کنیم. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.