امام جماعت مسجد امام حسین(ع) در محله پیروزی مشهد گفت: اگر ما مساجد را به تراز واقعی خودشان برسانیم و نیازهای جوانان را برطرف کنیم، بی‌شک استقبال جوانان بیشتر خواهد شد؛ اما در حال حاضر مساجد ما تبدیل به نمازخانه شده‌اند!

راه جذب جوانان به مسجد، توجه به نیازهای آنان است

به گزارش قدس خراسان، «مسجد، محل پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است. مسجد، پایگاه فعالیت‌های اجتماعی است». این جملات، گوشه‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جماعات مساجد است که اهمیت مسجد را نه فقط به عنوان محل عبادت، که به عنوان یک پایگاه اجتماعی و فرهنگی بیان می‌کنند.

فعالیت‌های مسجد یک محله می‌تواند تأثیرات بسیاری بر آن محله و اجتماع داشته باشد. در مشهد هم از این قبیل مساجد فعال کم نیستند.

در همین رابطه حجت‌الاسلام سید مجتبی سلطانی، امام جماعت مسجد امام حسین(ع) در محله پیروزی، در خصوص فعالیت‌هایی که در این مسجد صورت می‌گیرد، اظهار کرد: به غیر از فعالیت‌های معمول که در همه مساجد انجام می‌شود، مسجد امام حسین(ع) در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و اشتغال‌زایی توانسته اتفاقات خوبی را رقم بزند. دو مرکز نیکوکاری در مسجد داریم که یکی از آن‌ها ویژه بانوان فعالیت می‌کند. با کمک این دو مرکز به خانواده‌هایی که زیر پوشش هستند، به صورت ماهانه و یا مناسبتی اقلام ضروری اعم از خوراک و پوشاک مناسب اهدا می‌شود. 

وی افزود: شورای حل اختلاف محله نیز در مسجد در حال فعالیت است. پرونده‌های قابل سازش از نیروی انتظامی به این مرکز ارجاع داده می‌شود تا با کمک متولیان، بین طرفین صلح برقرار شود. 

پذیرای ۱۰۰ دانش‌آموز پسر هستیم

سلطانی اضافه کرد: پیرو طرح مدرسه در مسجد، در طبقه بالای مسجد امام حسین(ع) با مجوز آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، یک دبستان در حال فعالیت است که بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز پسر تا پایه ششم ابتدایی در آن تحصیل می‌کنند. 

وی ادامه داد: در زمینه اشتغال‌زایی هم توانستیم با حمایت‌های مردمی و با کمک‌ نیروهای جوان و دانش‌آموخته‌ای که در مسجد فعال بودند، از برخی مشاغل حمایت کنیم و شرکت‌هایی را تأسیس کردیم که خدا را شکر پربازده و موفق بودند. شرکت فنی مهندسی «به‌پویان» را در اواخر دهه ۸۰ با شناسایی جوانان نخبه محله و سرمایه‌های مردمی در مسجد تأسیس کردیم که درحال حاضر در پارک علم و فناوری مستقر است. افزون بر این «شرکت سینمایی یار» را برای تولید انیمیشن و موشن گرافیک در محل مسجد تأسیس کردیم که این اتفاق نیز با سرمایه‌های مردمی و جوانان با استعداد مسجد امکان‌پذیر شد. 

سلطانی اضافه کرد: برای اشتغال‌زایی بانوان نیز یک کارگاه تولید ملزومات عبادت راه‌اندازی کردیم تا خانم‎های مسجدی بتوانند در محیطی امن درآمدزایی داشته باشند. همچنین با حمایت مسجد، یک مرکز تولید و پرورش ماهی‌های زینتی تأسیس کردیم که علاوه بر جلوگیری از واردات بسیاری از گونه‌های ماهی زینتی به کشور، سالانه حدود ۶۰۰ هزار قطعه ماهی نیز به خارج از کشور صادر می‌کند. 

برگزاری پویش سه‌شنبه‌های مهدوی در مسجد 

سلطانی به فعالیت‌های فرهنگی مسجد امام حسین(ع) نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه فعالیت‌های فرهنگی نیز کلاس‌های حفظ قرآن، تفسیر نهج‌البلاغه و کلاس‌های ویژه مهدویت را در مسجد برگزار می‌کنیم. پویش سه‌شنبه‌های مهدوی نیز در مسجد ما همچنان ادامه دارد و هر سه‌شنبه طبخ و پخش غذای گرم بین نیازمندان اتفاق می‌افتد. افزون بر این برای وارد کردن کتاب به سبد خرید خانواده، هر ماه سعی کردیم مسابقات کتاب‌خوانی را با معرفی کتاب‌های ارزشمند برگزار کنیم. 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مسجد را به عنوان پایگاه فعالیت‌ها انتخاب کرده است، گفت: هیچ مکانی مثل مسجد ظرفیت‌های مردمی ندارد. اگر تمام ظرفیت‌های مسجد فعال شود، بسیاری از دغدغه‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی ما برطرف خواهد شد. من معتقدم مساجد می‌توانند مشکل اقتصادی کشور را حل کنند به شرط آنکه تمام ظرفیت‌های آن‌ها فعال شده و مورد استفاده قرار بگیرند. هر ساله رهبر معظم انقلاب به مسئله رونق تولید تأکید می‌کنند. ما اگر بتوانیم مشاغل کوچک تولیدی را در مسجد راه‌اندازی کنیم، کمک بزرگی برای این جریان انجام داده‌ایم. 

کارآفرینی به جای ریخت و پاش‌های معمول 

این روحانی و فعال اجتماعی متذکر شد: مردم سرمایه‌های پراکنده زیادی دارند و مسجد به عنوان یک پایگاه امن می‌تواند این سرمایه‌ها را جمع‌آوری کرده و برای گسترش مشاغل از آن استفاده کند. بسیاری از مساجد مبالغ زیادی را صرف امور متفرقه می‌کنند که البته کار بدی نیست؛ اما به راحتی می‌توانند این مبالغ را صرف کارهای اجتماعی و اقتصادی کنند. من زمانی حساب کردم و دیدم در طول سال نزدیک به ۵۰۰میلیون تومان در مسجد صرف اطعام و سفره انداختن می‌کنیم در حالی که می‌شد با ۱۰۰ میلیون تومان یک کارگاه کوچک راه‌اندازی کرد. 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) عنوان کرد: یک ویژگی خوب مسجد ما، مخاطبان محلی ثابت آن بود که هر روز به مسجد رفت وآمد می‌کردند و بسیاری از مخاطبان ما، خانوادگی به مسجد می‌آمدند. این مخاطبان خانوادگی، بستر فعالیت را بیشتر فراهم می‌کنند. بستر فعالیت اجتماعی، اعتماد است. هرجا که اعتماد مردم خدشه‌دار شود، نمی‌توان روی حمایت آن‌ها حساب کرد. طبیعتاً در مسجد، اعتماد عمومی راحت‌تر جلب می‌شود. 

راه جذب جوانان به مسجد، توجه به نیازهای آنان است 

وی یکی از علل استقبال نکردن جوانان از مسجد را برطرف نشدن نیاز آن‌ها عنوان کرد و افزود: وقتی ما نتوانیم به این نیازها پاسخ بگوییم، چطور توقع داریم جوان و نوجوان ما جذب مسجد شود؟ اگر ما مساجد را به تراز واقعی خودشان برسانیم و نیازهای جوانان را برطرف کنیم، بی‌شک استقبال جوانان بیشتر خواهد شد؛ اما در حال حاضر مساجد ما تبدیل به نمازخانه شده‌اند! مسجد فقط برای نماز خواندن نیست، بلکه پایگاهی برای تمام فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی جامعه است. 

سلطانی ادامه داد: ما هم سعی داشتیم مسجد را به پایگاهی برای رفع نیازهای جوانان تبدیل کنیم. در شرایطی که یکی از دغدغه‌های مهم جوانان، مسئله اشتغال است، تصمیم گرفتیم این دغدغه را در حد توان در مسجد برطرف کنیم. نتیجه‌اش هم این شد که پیوند جوانان و نوجوانان ما با مسجد مستحکم‌تر شده است.

مسجد به عنوان یک پایگاه اجتماعی مؤثر، ظرفیت بالایی دارد. ائمه جماعات مساجد با ابتکار و البته همراهی مردم می‌توانند در پویا شدن هرچه بیشتر این پایگاه مؤثر باشند.

خبرنگار: محدثه مودی  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.