۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 864629

نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان از وضعیت تخریب وسیع و بی‌ضابطه باغات در این شهر گلایه کرد و گفت: کسی پاسخگوی این وضعیت نیست.

تخریب وسیع و بی‌ضابطه باغات در همدان

به گزارش قدس انلاین،  حجت‌الاسلام ناصر صفری‌افلاکی یکشنبه در نطق پیش از دستور صحن شورا یکی از مسائل و نکات در مدیریت شهری را حوزه حریم در شهر دانست و اظهار کرد: تمام عوامل و دست‌اندرکاران از شهرداری، استانداری، فرمانداری و… باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در همدان باغات و مزارع در حریم شهر ارتباط مستقیمی به آب و هوا و شرایط استاندارد جوی دارد، گفت: ساخت و سازهای غیرقانونی، نامرتبط و فاجعه‌بار در روستاهای نزدیک از جمله چشین، حیدره و… بسیار بوده و بیداد می‌کند؛ اگر در آینده نزدیک این روستاها به شهر ملحق نشود تأثیرات این ساخت‌وسازها و تخریب باغات از لحاظ اجتماعی و زیست محیطی در شهر بر کسی پوشیده نیست.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه فرهنگ دیرینه و بومی مردم در همدان بر باغ و باغچه‌داری است، بیان کرد: این امر یک فرصت و سرمایه است که برای ما مغتنم بوده و باید با فراهم کردن زمینه و بسترسازی، تدوین قوانینی در خصوص جلوگیری از تخریب باغات داشته باشیم که سرمایه‌های سرگردان مردم را در این جهت هدایت کنیم.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با بیان اینکه گویا بحث حریم شهر و باغات رها شده و به دست دلالان و سوداگران ملک افتاده است، افزود: علاوه بر هرج و مرج و بی‌نظمی شاهد تخریب منابع طبیعی با توجه به وضع موجود هستیم.

حق آبه طبیعی سد اکباتان دستخوش دست‌اندازی عده‌ای شده است

وی با اشاره به بحران آب و تأثیر آن در مسیر یلفان و سد اکباتان؛ تصریح کرد: ساخت و سازها و حفر چاه‌ها در مسیر حریم این رودخانه به حدی رسیده که حق آبه طبیعی سد، دستخوش دست‌اندازی عده‌ای شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: تا شعاع ۳۰ کیلومتری شهر نیاز به برنامه‌ریزی در بحث حریم شهر بوده چراکه با وضع موجود این روستاها نیز دستخوش تغییرات فرهنگی، اجتماعی و بومی خواهند شد.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با بیان اینکه‌ای کاش انگیزه‌ها در راستای توسعه کشاورزی و باغداری بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه انگیزه در ساخت و سازها و تخریب باغات صرفاً در جهت تفریح بوده و افراد غیربومی با قدرت پول، شروع به تخریب بافت روستا و ساخت و ساز کرده‌اند.

وی خطاب به استاندار، فرماندار، مدیرکل مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن، یادآور شد: در این حوزه نیاز به مراقبت بیشتر و تدوین قوانین بازدارنده‌تری است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: پلیس ساختمان نیز آن طور که باید در این حوزه فعالیت نداشته و شایسته است در راستای حفاظت از باغات، ظرفیت‌ها و ابزار پیشرفته و به روز با به کارگیری نیروی کمتر استفاده شود؛ امروز، تخریب وسیع و بی‌ضابطه مشاهده می‌شود و کسی پاسخگو نیست.

حجت‌الاسلام صفری‌افلاکی با بیان اینکه افراد ذی نفوذ و قانون‌دانان قانون‌گریز به شکل شبکه‌ای و باندی در تخریب باغات و ساخت و سازها دست دارند، گفت: این مسائل زیبنده نظام نیست.

وی با تأکید بر اینکه باغ شهر همدان بستر زندگی مردم و ظرفیت گردشگری است، بیان کرد: تخریب وسیع و بی‌ضابطه باغات تهدیدی برای سلامت مردم و گردشگری است؛ جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی و دستگاه‌های ناظر چه می‌کنند؟

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.