۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
کد خبر: 864892

شهر استانبول قدمت زیادی دارد و یک شهر پر اهمیت در دنیا محسوب می‌شود. به همین دلیل آثار باستانی و کلیسای باستانی استانبول از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر است.

کلیساهای باستانی استانبول

اگر قصد دارید با پرواز تهران استانبول به یکی از رویایی‌ترین شهرهای دنیا سفر کنید، بهتر است درباره تاریخچه این شهر بیشتر بدانید. بنابراین اگر به تاریخ و تماشای مکان‌های تاریخی و آثار باستانی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم به ادامه این مقاله توجه کنید تا میزان اطلاعاتتان، پیش از سفر بیشتر شود و سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

با تاریخ و کلیساهای استانبول آشنا شوید

تهیه و خرید بلیط استانبول به تهران فقط یک رویا نیست. شما می‌توانید با مراجعه به یکی از سایت‌های گردشگری معتبر، مثل سایت علی بابا، به سادگی رزرو بلیط هواپیما، تور و هتل شهر استانبول را تجربه کنید. برای این کار کافی است وارد سایت شوید و با وارد کردن نام شهر مبدا، شهر مقصد و تاریخ حرکت سفر، قیمت بلیط، هتل، تور و جزئی‌ترین اطلاعات هر یک را بررسی و مقایسه کنید و در هر مکان و هر زمان، بلیط خود را به صورت آنلاین بخرید.

شهر استانبول که به پلی میان دو قاره آسیا و اروپا معروف است، تاریخ کهن و باشکوهی دارد. در نتیجه اگر وارد این شهر شوید، شاهد آثار قدیمی و کلیسای باستانی استانبول خواهید بود. این شهر در موقعیت جغرافیایی قرار دارد که از گذشته تا به امروز از نظر جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و تجاری اهمیت زیادی داشته است.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که شهر استانبول، از هزاره دوم پیش از میلاد مسیح، به نام بیزانتیوم معروف بود. این شهر شاهده جنگ‌ها و تصرف‌های زیادی بوده است. بنابراین طبق تاریخ، در قرن ششم میلادی، بیزانتیوم به دست فارس‌ها، دو قرن بعد به دست اسکندر کبیر و پس از آن به تصرف کنستانتین بزرگ و حکومت رومی‌ها درآمد. به همین دلیل نام شهر بیزانتیوم به کنستانتینوپل یا قسطنطنیه تغییر کرد و بیشتر آثار باستانی این شهر، در همین دوره ساخته شد. با این حال در این دوره که جنگ‌های صلیبی در آن اتفاق افتاد، کلیساهای زیادی هم در استانبول ساختند.

اما پس از تصرف عثمانی‌ها، شهر قسطنطنیه به اسلامبول به معنای شهر اسلام تغییر نام داد و بسیاری از کلیساهای آن دوره، به مسجد تبدیل شد. پس از سال‌ها و با شکل‌گیری جمهوری ترکیه، شهر آنکارا به جای استانبول، پایتخت ترکیه شد، اما همچنان این شهر اهمیت زیادی در دنیا دارد. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از کلیساهای مهم شهر استانبول می‌پردازیم تا با مکان‌های تاریخی این شهر بیشتر آشنا شوید.

کلیساهای باستانی استانبول

  1. مسجد ایاصوفیه

احتمالا با شنیدن نام مسجد ایاصوفیه در کنار کلیساهای قدیمی استانبول تعجب خواهید کرد. اما باید بدانید که این مسجد در ابتدا یک کلیسا بود. این مکان، کلیسای بزرگ نام داشت و همان گونه که از معماری آن پیدا است، در دوره امپراتوری روم شرقی و با معماری بیزانسی ساخته شد. قدمت این کلیسا به سال ۵۲۳ میلادی باز می‌گردد و دستور ساخت آن را تئودورا، همسر امپراتور ژوستینین یکم داد.

پیش از این گفتیم که پس از فتح قسطنطنیه، رومی‌ها درگیر جنگ‌های صلیبی متعددی شدند و پس از سال‌ها، حکومت عثمانی این شهر را به تصرف خود درآورد و نام آن را نیز تغییر داد. بنابراین کلیسای بزرگ یا کلیسای ایاصوفیه به فرمان سلطان محمد فاتح به مسجد ایاصوفیه تبدیل شد.

کلیساهای باستانی استانبول

پس از مدتی، سلطان سلیمان اول فرمان پوشاندن نقاشی‌های کلیسای را داد و در زمان سلطان مراد سوم، برای این مسجد، مناره، منبر و محراب ساخته شد. بنابراین مسجدی که اکنون در این شهر مشاهده می‌کنید، حاصل تغییرات آن دوره است. با این حال در زمان آتاترک، مسجد ایاصوفیه به موزه و در سال ۲۰۲۰ به دستور رجب طیب اردوغان، موزه ایاصوفیه دوباره به مسجد ایاصوفیه تبدیل شد.

  1. کلیسای سنت آنتونی استانبول

اگر می‌خواهید با پرواز تهران استانبول به این شهر سفر کنید، توصیه می‌کنیم حتما سری به خیابان استقلال استانبول بزنید؛ چرا که یکی از مهم‌ترین کلیساهای این شهر، یعنی کلیسای سنت آنتونی در خیابان استقلال، در منطقه بیگلو قرار دارد. این کلیسا بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۲ به معماری گیالو منگری ساخته شد. بنابراین می‌توان ظرافت معماری ایتالیایی و سبک نئو گوتیک را در آن مشاهده کرد. هر ساله توریست‌های زیادی برای تماشای این کلیسای کاتولیک به استانبول سفر می‌کنند، چرا که معماری آن بسیار خاص و چشمگیر است.

کلیساهای باستانی استانبول

  1. کلیسا سنت استفان استانبول

کلیسا سنت استفان استانبول به کلیسای بلغاری نیز معروف است؛ چرا که توسط بلغاری‌های کشور ترکیه ساخته شد. در دوره حکومت عثمانی، بلغاری‌ها باید برار عبادت به کلیسای ارتدوکس می‌رفتند؛ اما پس از سال‌ها توانستند کلیسای مخصوص خودشان را بسازند. بخش‌هایی از این کلیسا در اتریش ساخته و به شهر استانبول منتقل شده است. معماری این کلیسا به سبک نئوباروک و نئوگوتیک است که تماشای آن در سفر استانبول، خالی از لطف نخواهد بود.

  1. کلیسای کریمیا استانبول

اگر می‌خواهید یک کلیسای قدیمی و مهم را در کشور ترکیه مشاهده کنید، کافی است بلیط استانبول به تهران را از یکی از سایت‌های معتبر گردشگری، مثل سایت علی بابا تهیه کنید. کلیسای کریمیا استانبول، در سال ۱۸۵۶ به سبک نئوگوتیک طراحی و پس از آن در قرن ۱۹ میلادی ساخته شد.

سنگ‌های این کلیسا از کشور مالتا به استانبول آورده شده تا برای یادبود قربانیان جنگ کریمیه، یک کلیسا در میدان تکسیم بسازند. ناگفته نماند که به جنگ‌هایی که در بین سال‌های ۱۸۵۳ تا ۱۸۵۶ میان امپراتوری روسیه تزاری و امپراتوری دوم فرانسه، بریتانیا، سادرنی و عثمانی در شبه جزیره کریمیه درگرفت، جنگ کریمیه یا کریمیا می‌گویند.

  1. کلیسا سنت ماری مغولان

کلیسا سنت ماری مغولان در منطقه هورن استانبول قرار دارد و شواهد نشان می‌دهد که این بنا در قرن دهم به دستور پرنس ماریا طراحی و در قرن سیزدهم ساخته شد. پرنس ماریا که در شهر قسطنطنیه زندگی می‌کرد، برای ازدواج با یک شاهزاده مغول به نام هلاکو در ایران، مجبور به ترک زادگاه خود شد.

این شاهزاده در یکی از جنگ‌ها کشته شد و پرنس ماریا با برادرزاده هلاکو، یعنی اباقاخان ازدواج کرد و پس از آن به ترویج و تبلیغ دین مسیح بین مغول‌ها پرداخت. پس از کشته شدن اباقاخان، پرنس ماریا به زادگاه خود بازگشت و دستور ساخت این کلیسا که اکنون به کلیسا سنت ماری مغولان معروف است را داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.