۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳
کد خبر: 864918

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: براساس آمار سال ۲۰۲۱، ایران در رتبه ۳۲ جهان در امور خیریه و اندونزی، کنیا، نیجریه و میانمار در رتبه‌های اول تا چهارم قرار دارند.

ایران در رتبه ۳۲ امور خیریه جهان

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی در همایش مدیران مؤسسات خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: برای ترویج فضای مهربانی در جامعه، باید از طریق ستاد هماهنگی امور خیریه خراسان رضوی کار خیر، نوع دوستی، انسان‌دوستی و هم نوع‌دوستی را در جامعه ترویج و در بین مردم فرهنگ‌سازی کنیم.

وی تصریح کرد: براساس آمار سال ۲۰۲۱ در امور خیریه کشور اندونزی در رتبه اول، کنیا دوم، نیجریه سوم و میانمار رتبه چهارم و ایران با وجود مباحثی، چون زکات، خمس، صدقه، ساختار وقف و... در رتبه ۳۲ قرار دارد که این موضوع نشان می‌دهد ایران در موضوع خیریه‌ها واگرایی حکمرانی دارد و، چون مجموعه‌ای نیست که آمار و اطلاعات را جمع‌آوری کند، در رتبه ۳۲ جهان قرار دارد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ۲۰۰هزار موقوفه در کشور وجود دارد که برخی از این موقوفات، ۱۱۰۰ سال پیش ایجاد شده و در حال حاضر نیز وجود دارد، ضمن اینکه در کشور ما کار خیر تعریف مشخصی ندارد و زکات و خمس به عنوان کار خیر تلقی نمی‌شود، در حالی که در اندونزی و کشورهای مسلمان این موارد نیز کار خیر تعریف شده است.

شرفخانی گفت: بخش قابل توجهی از کشورها نگاه بشردوستانه در کار خیر دارند و نگاه معنوی و دینی در آن‌ها حاکم نیست، اما در کشور ما کارهای خیر براساس نگاه دینی و معنوی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در قانون مالیاتی کشورهای مختلف، از افراد ثروتمند از جمله کارخانه‌دارها می‌خواهند به جای پرداخت مالیات، پول آن را صرف ساخت بیمارستان کنند و خود نیز عهده‌دار اداره آن باشند، اما متاسفانه در ایران چنین اتفاقی نمی‌افتد.

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه چالش و مسئله بزرگ بین موسسات خیریه نداشتن همگرایی و هم‌افزایی بین مجموعه‌های خیریه و عدم تسهیل‌گری توسط حاکمیت است، گفت: اوقاف می‌خواهد هم‌گرایی صورت گیرد، لذا امروز اگر می‌خواهیم هم‌افزایی داشته و در رتبه‌های نخست جهان باشیم، باید مؤسسات کنار هم قرار گیرند.

شرفخانی افزود: اگر مؤسسه خیریه‌ای از ۱۰۰۰ نفر هرچند با مبلغ اندک کمک بگیرد، از نظر پایش و رتبه‌بندی بالاترین رتبه است، چرا که مشارکت کردن یعنی مسئولیت اجتماعی را در جامعه رواج دادن و این موجب توسعه کار خیر می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه ما استفاده از ظرفیت مردمی است، افزود: مؤسسات خیریه را باید به سمت نوآوری‌های تامین مالی در امر خیر و مشارکت‌های مردمی پیش رود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.