سرمازدگی فروردین ماه امسال یک هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان خسارت به حوزه کشاورزی استان کردستان وارد کرده است.

خسارت ۱۴۱۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به حوزه کشاورزی کردستان

به گزارش قدس آنلاین،  انسداد راه‌، اختلال در جاده‌ها، تعطیلی فعالیت‌های کوهنوردی، سرمازدگی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها و حوزه کشاورزی و باغات از جمله مخاطرات ناشی از بارش برف و باران در طول یک هفته اخیر در استان کردستان است.

سعید کریمی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان در این‌باره با بیان اینکه خسارت وارد شده به حوزه کشاورزی استان ناشی از سرمازدگی در فروردین ماه امسال هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان است، اظهار داشت: از این میزان هزار و ۲۶۵ میلیارد تومان مرتبط با اراضی باغی استان است.

وی با اشاره به اینکه به محصولات زردآلو، بادام، گردو، شلیل، توت فرنگی و گیلاس استان از ۲۰ تا ۸۵ درصد خسارت وارد شده است، گفت: اراضی زراعی دیم کردستان ۱۱۲ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان از خسارت ۳۲ میلیارد تومانی به اراضی زراعی آبی سطح استان خبر داد و افزود: این خسارت در سطح ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی استان رخ داده، در حالیکه کمتر از ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان بیمه شده است.

بارش ۹۳ میلی‌متری باران در استان کردستان

در همین زمینه؛ رحیم صدیقی مدیرکل هواشناسی استان کردستان نیز  میانگین ثبت بارندگی از ابتدای فروردین ماه تاکنون را ۹۳.۲ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: از فروردین ماه سال گذشته تا ۲۲ فروردین ماه امسال متوسط بارندگی در استان ۳۸۶ میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

وی بیشترین میزان بارندگی‌های اخیر استان را مربوط به شهرستان بانه و مریوان با ۱۳۴ میلی‌متر عنوان کرد و افزود: سلین با ۱۳۱ میلی‌متر، سروآباد با ۱۳۰ میلی‌متر، کامیاران با ۱۲۶ میلی‌متر، آویهنگ با ۱۱۰ میلی‌متر و بیجار با ۱۰۶ میلی‌متر در رده‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان با اشاره به آخرین وضعیت جوی آب و هوایی عنوان کرد: با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه‌ها و خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی؛ از بعدازظهر امروز دوشنبه شرایط رشد ابرهای همرفتی و وقوع بارش‌های رگباری پراکنده به همراه رعدوبرق در برخی از مناطق استان (عمدتاً نواحی شرقی و مرکزی) فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از فردا سه‌شنبه تا روز پنجشنبه جو استان نسبتاً پایدار بوده و پدیده غالب طی این مدت رشد موضعی ابر و گاهاً وزش باد خواهد بود، خاطر نشان کرد: از اواخر وقت پنج‌شنبه و در طول روز جمعه موج دیگری از سطح استان عبور کرده که در مورد جزئیات آن در روزهای آینده اطلاع‌رسانی می شود.

صدیقی بیان کرد: از لحاظ دمایی نیز از امروز تا آخر هفته میانگین دمای شبانه‌روزی در استان کردستان ۲ تا ۴ درجه سلسیوس افزایش داشته و هوای سطح منطقه گرم‌تر خواهد شد.

۶۵ درصد ظرفیت سدهای کردستان پر شد

آرش آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در این‌باره با بیان اینکه پراکندگی بارش سامانه‌های اخیر، تمام استان را فرا گرفت و بارش در حوضه آبریز مرزی غرب، کرخه و در غرب منجر به جاری شدن رواناب‌های مناسب در کردستان شد، خاطر نشان کرد: متوسط بارندگی امسال ۳۸۶ میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد و به نسبت بلندمدت مشابه ۶ درصد افزایش داشته است.

وی به افزایش آب ذخیره پشت سدهای استان نیز اشاره کرد و افزود: تقریبا تمام سدهایی که در استان کردستان تأمین کننده آب شرب هستند از لحاظ تراز و مخزن نسبت به سال گذشته مطمئن‌تر و مناسب‌ترند و در حال حاضر ۶۵ درصد آب در پشت سدهای استان موجود است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به سرریز سد گاران مریوان نیز اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه بارش‌های این چند سال اخیر کاهش چشم‌گیری داشته اما با مدیریت صحیح منابع و مصارف آب توسط شرکت آب منطقه‌ای، خوشبختانه امسال نیز همچون سال گذشته شاهد سرریز سد گاران مریوان بودیم و احتمال سرریز سدهای سبدلو و عباس‌آباد بانه نیز محتمل است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مانور دریچه‌های خروجی سدها و مدیریت منابع و مصارف آب، بارش‌های اخیر و ذخیره مناسب آب مخازن سدهای استان، هیچ تهدیدی برای اراضی و روستاهای پایین‌دست کردستان وجود ندارد.

آریانژاد با اشاره به اینکه حفاظت و صیانت از منابع آبی یک وظیفه همگانی و فرابخشی است، یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و در راستای مدیریت بحران آب و چالش‌های پیش‌رو، می‌طلبد تمامی ذینفعان و شهروندان گرامی در مصارف آب آشامیدنی، بهداشت و کشاورزی توجه ویژه‌ داشته باشند و سازمان‌های متولی این امر نیز بصورت جدی این موضوع را رصد کنند.

 هم‌اکنون وضعیت جوی هوا در استان کردستان پایدار بوده و در سنندج آفتابی و روزانه دمای هوا رو به افزایش است. با توجه به خسارت سرمازدگی به محصولات باغی و زراعی؛ انجام تمهیدات به منظور بکارگیری یکی از روش‌های کنترل سرمازدگی از جمله تولید دود، بخاری باغی، آبیاری سطحی، روش های مولد مه و باد... بوده و محافظت از کندوهای زنبور عسل در برابر کاهش دما لازم است.

تنظیم دمای سالن‌های گلخانه‌ای، تهیه سوخت کافی و کنترل سامانه‌های گرمایشی برای سالن‌های پرورشی از قبیل مرغداری‌ها، گلخانه‌ها، دامداری‌ها و غیره، آبیاری باغات و مزارع هر ساعت یک بار تا تابیدن آفتاب و پوشاندن نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر را برای جلوگیری از سرمازدگی توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.