مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: طی سال آبی جاری تقریباً یک سوم بارش در خراسان رضوی داشته ایم که این آمار بیانگر کاهش ۶۵ درصدی نسبت به میانگین بلند مدت است.

کاهش ۶۵ درصدی میزان بارش در مشهد نسبت به آمار بلند مدت

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای خراسان رضوی، علیرضا طاهری در جلسه دیدار با کشاورزان سد ارداک با اشاره به اینکه میانگین بارش باران در بلند مدت (۳۰ ساله) در مشهد ۱۵۳ میلی متر بوده، اظهار کرد: طی سال آبی جاری تقریباً یک سوم بارش داشتیم که این آمار بیانگر کاهش ۶۵ درصدی نسبت به میانگین بلند مدت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در خصوص اخرین آمار بارش، بیان کرد: آخرین آمار بارندگی در مشهد بیانگر اتفاق نگران کننده است؛ کل بارش تا تاریخ ۲۴ فروردین ماه ۵۳ میلی متر بوده که این عدد در سال گذشته ۶۹.۲ میلی متر بوده و شاهد کاهش ۴۲ درصدی بارندگی نسبت به پارسال بودیم.

وی با بیان اینکه از ۱۹ سد مخزنی در استان ۵ سد در مدار شرب قرار دارند، افزود: ۴ سد مربوط به مشهد و یک سد در قوچان به نام تبارک است.

طاهری با اشاره به آمار میزان ذخیره سدهای تأمین آب مشهد، افزود: سد طرق با ظرفیت ۳۳ میلیون مترمکعب، تنها ۶ میلیون مترمکعب آب دارد همچنین سد کارده نیز از ۲۸ میلیون مترمکعب ظرفیت، حدود ۶ میلیون مترمکعب آب دارد و سد ارداک از ۳۰ میلیون مترمکعب گنجایش، ۱۱.۱ میلیون متر مکعب ذخیره شده دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: امسال سد دوستی وضعیت مناسبی ندارد و تنها ۱۶۴ میلیون متر مکعب آب دارد و نیازمند تأمین آب در سال جاری برای تابستان و سه ماهه زمستان به میزان ۹ میلیون مترمکعب از سد ارداک هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال اگر میزان آب حجم سد ارداک افزایش نیابد قادر نیستیم آبی به کشاورزان بدهیم اما خسارت کشاورزان با بررسی جهاد کشاروزی پرداخت می‌شود، گفت: ۱۰.۳ تخصیص بخش کشاورزی از سد ارداک است در شرایطی حجم مخزن در تراز نرمال باشد و سی میلیون مترمکعب ذخیره داشته باشد.

طاهری گفت: سد ارداک تخصیص شرب، صنعت و کشاورزی دارد گرچه تأمین آب صنعت از سال گذشته ممنوع شده است و فقط تأمین آب شرب مشهد را به عهده دارد و این خبر خوش را اعلام می‌کنیم که تخریب تمام شق نهرها، موتور تلمبه‌ها و استخرهای غیرمجاز در سدهای طرق، کارده و ارداک انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: با همفکری کشاورزان، مقرر شد تا پایان مهر ماه سال جاری، تمام ورودی آب به سد ارداک با حفظ حجم مخزن برای شرب (۱۱ میلیون مترمکعب) در اختیار کشاورز قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.