پلیس فرانسه می‌گوید که ۱۳ نفر را در جریان تظاهرات اتحادیه‌های کارگری علیه اصلاحات قوانین بازنشستگی دولت دستگیر کرده است.

پلیس فرانسه ۱۳ معترض به طرح بازنشستگی ماکرون را بازداشت کرد

به گزارش قدس آنلاین؛ به نقل از آسوشیتدپرس، حداقل ۱۳ نفر در فرانسه پس از تظاهرات در اعتراض به تغییر قوانین بازنشستگی دولت توسط نیروهای پلیس دستگیر شدند.

پلیس فرانسه می‌گوید که این ۱۳ نفر را پس از اقدامات غیرمعمول در تظاهرات اتحادیه‌های کارگری علیه اصلاحات قوانین بازنشستگی دستگیر کرده است.

گفته شده این افراد در جریان اعتراضات اقدام به از کار انداختن کنتورهای برق برخی ساختمان‌ها کرده بودند.

رئیس پلیس شهر مارسی فرانسه در این ارتباط گفت که این ۱۳ نفر همه اعضای اتحادیه انرژی CGT هستند که علیه اصلاحات بازنشستگی اعتصاب کرده بودند و در حال حاضر در حال بررسی پرونده آن‌هاست.

چند هفته پیش نیز همزمان با ادامه اعتراضات ضد دولتی در فرانسه، وزیر داخلی این کشور خبر داده بود که دست کم ۳۱۰ نفر در جریان تظاهرات سراسری در فرانسه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. به گفته وی، بیشتر بازداشت شدگان (۲۵۸ نفر) مربوط به اعتراضات در شهر «پاریس» بوده اند.

در ادامه واکنش‌ها به طرح جنجالی بازنشستگی دولت امانوئل ماکرون که خواستار افزایش سن بازنشستگی تا ۶۴ سال است، «ژان لوک ملانشون»، رهبر حزب چپگرایلافرانس اینسومیز گفت که اصلاحات حقوق بازنشستگی که دولت بدون رأی نهایی پارلمان تصویب کرده است، از آنجایی که نه توسط قانونگذاران و نه از سوی شهروندان مورد حمایت قرار نگرفته است، باطل و مردود است.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، پیش از این گفته بود که دولت پاریس با استناد به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی، قانون افزایش سن بازنشستگی را تصویب کرده است که به دولت اجازه می‌دهد این لایحه را بدون تصویب پارلمان اجرا کند. با این حال، ملانشون درباره دور زدن پارلمان از سوی دولت ماکرون گفته است: «این (تغییر) تنها توسط مجلس سنا به تصویب رسید. نه توسط مردم فرانسه، نه توسط مجلس ملی، نه توسط اتحادیه‌های کارگری و نه توسط سایر انجمن‌های کارگران. در نتیجه، این طرح هیچ جنبه قانونی ندارد.»

اصرار دولت ماکرون بر تغییر سن بازنسشتگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال با اعتراضات گسترده و اعتصابات سراسری طی سه ماه گذشته روبرو بوده است. روز گذشته نیز رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند در پی هجوم یک خودرو به میان جمعیت در «شهر بوردو»، در جنوب‌غربی فرانسه دست‌کم ۷ نفر مجروح شدند. گفته می‌شود وضعیت دو نفر از افراد مجروح وخیم است.

سیستم بازنشستگی فرانسه از دهه ۱۹۹۰ تا کنون همواره چالش ساز است. در دهه ۱۹۹۰ دولت ژاک شیراک تصمیم گرفت که برای کاهش هزینه‌های بودجه عمومی، بخشی از هزینه‌های درمانی رایگان برای بیمه شدگان فرانسوی را لغو کند، اما این اقدام به اعتصابات گسترده منجر شد. در دولت سارکوزی تصمیم بر این گرفته شد تا سن بازنشستگی برای کاهش فشار به دولت از ۶۰ سال به ۶۲ سال افزایش یابد و این اقدام با وجود اعتراضات و تظاهرات گسترده اما در نهایت انجام شد و اکنون دولت ماکرون در نظر دارد تا سن بازنشستگی را از ۶۲ سال به ۶۴ سال افزایش دهد. با این حال میانگین سن بازنشستگی در اتحادیه اروپا ۶۵ سال است و همچنان سن بازنشستگی در فرانسه از میانگین اروپایی کمتر است. در برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان سن بازنشستگی در برخی مشاغل به ۷۰ سال می‌رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.