حسین حسین زاده گفت: اگر با همین فرمان در مصرف گاز جلو برویم در سال ۱۴۲۰ به واردات ۵۱۲ میلیون متر مکعب گاز معادل ۷۲ میلیارد دلار مجبور خواهیم بود در حالیکه می‌توان با تمرکز بر حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به سمت صادرات نفت و گاز گام برداریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: با ادامه روند مصرف مجبور به واردات ۵۱۲ میلیون متر مکعب گاز خواهیم شد

به گزارش قدس آنلاین این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی بیان کرد: دو مشکل بزرگ ناترازی گاز طبیعی و برق و از سوی دیگر آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ کمر اقتصاد کشور را خم کرده است. آلودگی هوا در کلانشهرها سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌برد و ۲۰ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند اما سوال این است که راهکار عملی چیست؟ اگر با همین فرمان جلو برویم در سال ۱۴۲۰ به واردات ۵۱۲ میلیون متر مکعب گاز نیاز داریم که معادل ۷۲ میلیارد دلار است.

وی در ادامه اظهار کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی به درستی در جلسات گذشته تاکید کرد که عایدی حاصل از صرفه جویی در مصرف گاز در آخر هر ماه باید به خانواده‌ها تخصیص یابد. ما می‌توانیم نفت و گاز را صادر کنیم اما منابع انرژی تجدیدپذیر را نمی‌توانیم صادر کنیم. حدود ۵.۴ میلیارد دلار سوخت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود تا معادل ۲.۵ میلیارد دلار برق تولید شود. ما اگر در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تمرکز کنیم اگر نیروگاه ۱۰ هزار مگاواتی باد و ۲۰ هزار مگاواتی خورشیدی را تاسیس کنیم مصرف مازوت و سایر فرآورده‌ها در نیروگاه‌ها به صفر می‌رسد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تصریح کرد: ما ۲۳ میلیون خودرو داریم که ۲.۵ میلیون از این خودروها فرسوده است و ۱۰ میلیون موتورسیکلت داریم که خود مصرف بالایی دارد. ما باید خودروسازان داخلی را ملزم کنیم تا خودروهایی هیبریدی بسازند و استاندارد وسایل گرمایشی را بالاتر ببریم.

حسین زاده تاکید کرد: از سوی دیگر در حوزه ذخیره سازی گاز نیز ما عقب هستیم. در کشورهای توسعه یافته ۱۰ درصد از معادل کل مصرف گاز خود را ذخیره سازی می‌کند اما در کشور ما میزان ذخیره سازی ۱.۱ درصد است. ما باید به این حوزه توجه کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.