سال ۲۰۲۳ سال غروب برخی بندهای برجام است. اما در روزهای اخیر برخی خبرها از راه اندازی پروژه فشار بر ایران از سوی اروپاییها و از طریق مکانیسم ماشه حکایت دارد.

گفت‌وگو با ابوالفضل ظهره‌وند درباره امکان و آثار اقدامات جدید علیه ایران/ عملیات روانی با رمز «مکانیسم ماشه»

یکی از فعالان حوزه دیپلماسی در توئیتی در این باره نوشت: «هفته گذشته سه کشور اروپایی با دعوت از ده عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل آنها را در جریان رایزنی ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل درصورت عبور ایران از خطوط قرمز هسته ای قرار دادند». البته از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند سخن از فعالسازی مکانیسم ماشه عمدتاً با هدف هراس افکنی و جهت‌دهی به تحلیلها و راهبردهای کشورمان صورت میگیرد.

در همین زمینه، ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با قدس درباره تاثیرات فعالسازی احتمالی مکانیسم ماشه بر مسائل ایران، اظهار کرد: گرچه خبرهایی درباره رایزنی کشورهای اروپایی به منظور استفاده از مکانیسم ماشه مطرح میشود، اما باید به شرایط کنونی آمریکا و اروپا توجه کرد. این کشورها از هر ترفندی برای مهار ایران استفاده میکنند، این در حالی است که در سوی دیگر ما شاهد روابط کشورمان با روسیه و چین هستیم. علاوه بر این باید گفت، اروپایی ها تا آنجا که توانسته اند ایران تحریم کرده اند و دیگر اهرم فشاری در اختیار ندارند. همچنین وضعیت اوکراین چندان مطلوب اروپا و آمریکاییها نیست و اگر چنانچه اوکراین در حمله نهایی به نتیجه نرسد، باید منتظر اتفاقات ویژه ای در درون غرب بود. بحث قطعنامه ۲۲۳۱ در واقع تحریمهای شورای امنیت بود که در آن دوره برخی محدودیتهایی را در روابط برخی کشورها با ایران ایجاد میکرد، این در حالی است که در حال حاضر این مسئله مرتفع شده و روسیه و چین جزو شرکای راهبردی ایران هستند و میتوانند از حق وتو علیه فعالسازی مکانیسم ماشه بهره ببرند.

ظهره وند تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، اقتصاد ایران چندان بزرگ نیست و کل تجارت خارجی کشور بجز درآمد نفتی، به ۸۰ میلیارد دلار نمیرسد. البته این رقم ۸۰ میلیارد دلار را هم میتوان با چند کشور جزو شانگهای تامین کرد، زیرا در حال حاضر روابط تجاری به سمت دلار زدایی پیش میرود. ما با اروپایی ها ارتباط تجاری نداریم و حجم روابط در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ میلیلون دلار است که حتی آنهم میتواند به صفر برسد، به شرطی که عرصه معادلات مدیریت شود و در برابر رفتارهای آنان منفعل نباشیم.

اعمال مکانیسم ماشه تنها در صورت باقی ماندن آمریکا در برجام ممکن بود

این کارشناس سیاست خارجی گفت: از سوی دیگر، اروپایی ها صرفاً در چارچوب برجام میتوانستند مکانیسم ماشه را فعال کنند آنهم در صورتی که آمریکا در این توافق باقی میماند، اما اکنون آمریکا عملاً عضو برجام نیست. در چنین شرایطی به نظر میرسد تحرکات و رایزنی اروپاییها یکسری کنشهای انفعالی باشد. در واقع اروپاییها درصددند بر علیه ایران فشارهایی را راه بیندازند تا نوع عکس العمل کشورمان را ببینند. درنتیجه بیان و تکرار چنین خبرهایی توسط برخی افراد داخلی عمدتاً کاربرد امنیتی دارد و در تلاش هستند دوباره به صحنه قدرت برگردند.

وی همچنین افزود: اروپا و غرب هیچگاه تصور نمیکردند در مسئله اوکراین دچار مشکل شوند، به همین خاطر شرایط فعلی به نوعی ایران به سمت اتحاد راهبردی با چین سوق میدهد. درحالیکه راهبردی که اروپا دنبال میکند، این است که امریکا و روسیه را از اتحاد با چین دور نگه دارد و ایران را منفعل سازد.

ظهره وند بیان کرد: متاسفانه هنوز برخی در داخل کشور در تلاش هستند گفتگوهای برجام را از طریق عمان راه بیندازند و مشخص نیست چه رویکردی نسبت به مسائل دارند.بدون شک سخن از فعالسازی مکانیسم ماشه در شرایط فعلی با هدف مانور عملیات روانی صورت میگیرد تا نوع کنش و واکنش ایران را مشاهده کنند. توصیه این است ایران رأسا مرگ برجام را اعلام کند و به دنبال اتخاذ راهبردها و اجرای تصمیماتی بدون توجه به برجام باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.